W serwisie Zabezpiecz-Auto.pl pojawiły się już dwa artykuły z tej serii. Dzisiaj chcieliśmy domknąć ten temat w trylogii, ale tym razem nie opowiemy o konkretnym przypadku auta. W tym artykule przybliżymy wiele sytuacji, z którymi zetknęliśmy się na przestrzeni wielu lat pracy. Przyjrzymy się jakości zabezpieczeń antykradzieżowych produkowanych w Azji, odpowiemy na pytanie, dlaczego niektóre systemy nie działają w danym modelu auta oraz sprawdzimy, jak z mechanicznymi zabezpieczeniami radzą sobie złodzieje samochodów. Zatem jeszcze raz: jak ważna jest jakość montażu zabezpieczenia antykradzieżowego?
Jakość montażu zabezpieczenia antykradzieżowego – chwilowy spadek aktywności złodziei
W pierwszej połowie 2022 roku mieliśmy do czynienia ze spadkiem aktywności złodziei samochodów, w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku, w Warszawie, z powodu kradzieży wyrejestrowano 754 samochody. To o 23,5% mniej niż w tym samym okresie w 2021. W skali całego kraju, skala kradzieży zmalała o 17,1%. Przekłada się to na 3074 skradzionych aut w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2022 roku.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Eksperci motoryzacyjni wiążą ten chwilowy spadek aktywności złodziei przede wszystkim z wojną, która od lutego 2022 roku toczy się na Ukrainie. Przestępcy są mocno ograniczeni, jeśli chodzi o wywóz kradzionych samochodów za wschodnią granicę Polski. Do tej pory Rosja była bardzo chłonnym rynkiem zbytu – trafiało tam wiele samochodów kradzionych na zamówienie. Złodzieje zmuszeni są więc do poszukiwania nowych kierunków. Ostatnimi czasy obserwujemy wzrost liczby wywozów samochodów na Litwę, ale bardzo perspektywiczne są pod tym względem również kraje Afrykańskie: Algieria, Ghana, Mauretania czy Maroko.
Trzeba też zaznaczyć, że kilkunastoprocentowy spadek wcale nie oznacza, że właściciele samochodów w Polsce mogą czuć się całkowicie bezpiecznie. Ten rok bowiem z pewnością przyniesie grubo ponad 5500 skradzionych samochodów – to wciąż bardzo dużo.
Jakość montażu zabezpieczenia antykradzieżowego – nieświadomi klienci poszukują tanich alarmów
Pierwsze lepsze, najprostsze autoalarmy kosztują dzisiaj nawet w okolicach 100-200 złotych. Oczywiście nie są to rozbudowane urządzenia najwyższej klasy, a systemy składające się z centralki i jednego rodzaju czujnika. Wielu właścicieli decyduje się jednak na pozostanie przy fabrycznym autoalarmie, co przekłada się rzecz jasna na dużą liczbę kradzieży. Dzieje się tak, ponieważ fabryczne autoalarmy są na bieżąco rozpracowywane przez przestępców. Często zdarza się nawet , że grupy złodziei kupują jeden egzemplarz samochodu legalnie, a następnie dokładnie studiują jego zabezpieczenia, co pozwala im kraść dany model praktycznie bezproblemowo.
Zobacz też: Wadliwy montaż zabezpieczenia unieruchomił nowe Volvo!
Jako producenci nowoczesnych zabezpieczeń antykradzieżowych, z chińskimi autoalarmami mamy do czynienia na co dzień. Praktycznie nie ma tygodnia, w którym nie otrzymalibyśmy telefonu od sfrustrowanych właścicieli aut z alarmami niewiadomego pochodzenia. I rozróżniamy tutaj trzy typy takich sytuacji. W pierwszym przypadku tani autoalarm po prostu przestaje działać i właściciel samochodu decyduje się na wymianę systemu na CanLock. Dużo bardziej dotkliwy dla właściciela jest natomiast przypadek, w którym chiński autoalarm uszkodził podzespoły samochodu – tak, to jak najbardziej możliwe! Nieumiejętnie zamontowany system alarmowy potrafi nieźle namieszać, jeśli chodzi o oprogramowanie pojazdu. Samochód dosłownie wariuje tak, że nie da się go użytkować.
Trzeci rodzaj dzwoniących do Zabezpiecz-Auto.pl to ludzie, którzy posiadali tani autoalarm w samochodzie, który padł łupem złodziei. Jak widać na wielu przypadkach, które znamy, chińskie wyroby nie stanowią dla przestępców żadnej bariery.
Jakość montażu zabezpieczenia antykradzieżowego – autoalarm nie działa w danym modelu
Wielu producentów systemów alarmowych chwali się na stronach internetowych, że ich rozwiązanie pasuje do bardzo dużej liczby modeli. Jak jednak pokazuje doświadczenie, liczby te nie są poparte żadnymi testami. Producenci po prostu teoretyzują, że ich produkt powinien działać w danym modelu, a rzeczywistość okazuje się zupełnie inna.
Za przykład niech posłuży niedawny przypadek naszego klienta, który był właścicielem Skody Octavii. Nie wiedzieć czemu, zakupiony przez niego rosyjski autoalarm IGLA nie chciał współpracować z jego samochodem. Nasi serwisanci jednak spisali się doskonale i wyposażyli wspomnianą Skodę Octavię w zabezpieczenie antykradzieżowe CanLock, które działa w tym aucie bez zarzutu.
Jakość montażu zabezpieczenia antykradzieżowego – słowo o zabezpieczeniach mechanicznych
Mimo, że lata 90. mamy już za sobą i motoryzacja wkroczyła w erę nowych technologii, to jednak mechaniczne blokady na kierownicę czy skrzynię biegów nadal dobrze się sprzedają. Zaletą tego typu zabezpieczenia antykradzieżowego jest oczywiście relatywnie niska cena, łatwa dostępność (można ją kupić w większości supermarketów) oraz fakt, że jest ono uniwersalne – ciężko znaleźć auto, do którego nie da się przymocować stalowej belki.
Brzmi nieźle, ale wad jest dużo więcej. Po pierwsze – zwykły zamek to niezbyt wyrafinowane zabezpieczenie przed kradzieżą. Już młodzi „adepci” sztuki przestępczej uczą się rozbrajania kłódek za pomocą wytrychów. Teraz, w dobie Internetu, bardzo łatwo znaleźć tego typu poradniki, chociażby na najpopularniejszej platformie z filmami – wystarczy wpisać w pasek wyszukiwarki YouTube słowo: lockpicking. Btw, to może być naprawdę świetna zabawa! Jeśli ktoś oczywiście nie ma przestępczych zamiarów i po prostu ćwiczy swoje manualne zdolności.
Zobacz też: Opłakane skutki wadliwego montażu zabezpieczenia antykradzieżowego w Lexusie
Inną wadą tego typu zabezpieczenia antykradzieżowego jest wygoda użytkowania, a raczej jej brak. Za każdym razem po wejściu do auta lub przy chęci jego opuszczenia, blokadę trzeba wyjmować z bagażnika, zakładać i potem zdejmować. A pamiętajmy o tym, że zamki też mają swoją żywotność, zwłaszcza wtedy, gdy są często używane – co będzie, jeśli przy chęci zdjęcia blokady kierowniczej zamek odmówi posłuszeństwa..? Trzeba zadzwonić po ślusarza i dodatkowo zapłacić.
Jakość montażu zabezpieczenia antykradzieżowego – rosyjskie autoalarmy na polskim rynku
Rosyjskie autoalarmy to urządzenia, które są obecne na wielu rynkach w Europie, również na rynku polskim. Niewielu kierowców jednak zdaje sobie sprawę, że urządzenia te zostały faktycznie wyprodukowane przez rosyjską firmę. W czasach, w których Rosja dopuściła się agresji zbrojnej na Ukrainę, kupowanie tamtejszych produktów przez wielu uważane jest za niemoralne. Wiele państw na świecie ma podobne zdanie, czego znakiem jest szeroko zakrojony bojkot rosyjskich produktów.
Najpopularniejszymi autoalarmami produkowanymi przez rosyjskie firmy są: Pandora, IGLA StarLine oraz Prizrak. Zwykle są to typowe propozycje zabezpieczeń samochodowych, jakich wiele na naszym rynku. Systemy te działają w oparciu o pasmo GSM – za pomocą telefonu komórkowego można tutaj sterować nie tylko zabezpieczeniem antykradzieżowym, ale również wieloma innymi, dodatkowymi funkcjami samochodu.
Systemy te łączą się z podzespołami samochodu poprzez magistralę CAN i dzięki temu mogą unieruchomić auto, blokując np. przepływ sygnałów elektronicznych do rozrusznika. Całym systemem można sterować, jak już wspomnieliśmy, za pomocą aplikacji mobilnej lub specjalnego breloczka, dodawanego do zestawu. Niektóre z wyżej wymienionych autoalarmów wyposażone są także w akcelerometr, który monitoruje położenie samochodu – ma to zapobiegać m.in. kradzieży auta „na lawetę” lub kradzieży katalizatora.
Biorąc pod uwagę funkcjonalności zabezpieczeń antykradzieżowych z Rosji, nie wyróżniają się one zbytnio na tle konkurencji. Na rynku możemy znaleźć wiele urządzeń, które oferują takie same funkcjonalności, a dodatkowo pasują do większej liczby modeli samochodów.
Dodatkowo, jak się okazuje, np. autoalarm Pandora posiada istotne luki bezpieczeństwa. Bliżej kwestii bezpieczeństwa aplikacji mobilnej rosyjskiego producenta zabezpieczeń samochodowych postanowili przyjrzeć się w 2019 roku specjaliści z Pen Test Partners. Jest to organizacja, która na co dzień zajmuje się kwestiami szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa. Podczas próby złamania zabezpieczenia okazało się, że rosyjski system Pandora posiada bardzo poważną lukę bezpieczeństwa. Jak czytamy w raporcie z badania:
„W praktyce okazało się, że produkt Pandory ma poważną wadę. Wykorzystując podatność IDOR (Insecure Direct Object Reference), jedyną rzeczą, jaką haker musiał zrobić, było przekazanie – do zaplecza Pandory – parametru z adresem e-mail fałszywego użytkownika i zainicjowanie w ten sposób resetowania hasła. Zdaniem analityków, dzięki tej technice ataku można było uzyskać dostęp do wielu wybranych pojazdów. Po zalogowaniu się na zhakowane konto przestępca był w stanie uzyskać lokalizację dokładnie takiego samochodu, jaki go interesował. W ten sposób można mógł dotrzeć do aut, których kradzież została mu zlecona lub wybrać najdroższe modele”.
Dodatkowo, również mocno promowana przez rosyjskiego producenta obecność lokalizatora GPS nie poprawia bezpieczeństwa systemu. Pamiętajmy, że złodzieje już od dawna mają na wyposażeniu zagłuszarki GPS, które w kilka sekund neutralizują lokalizator.
Jakość montażu zabezpieczenia antykradzieżowego – są lepsze rozwiązania
Wybierając odpowiednie zabezpieczenie antykradzieżowe powinniśmy zwracać uwagę tylko na w pełni cyfrowe rozwiązania. Obecność w urządzeniu jakichkolwiek cewek czy mechanicznych przełączników zdecydowanie obniża jego żywotność, a także zwiększa ryzyko złamania blokady przez złodziei.
CanLock działa w oparciu o magistralę CAN, dzięki czemu blokuje przepływ poleceń do rozrusznika lub skrzyni biegów. Urządzeniem można sterować za pomocą kodu PIN (fabryczne przyciski, manetki, pedały), bezpiecznej aplikacji mobilnej lub szyfrowanego breloka Bluetooth. Bez odpowiedniej autoryzacji osoba próbująca odjechać samochodem nie będzie w stanie tego zrobić.
Warto również zaznaczyć, że CanLock został w całości opracowany i wyprodukowany w Polsce oraz posiada wszelkie niezbędne certyfikaty i homologację Unii Europejskiej. Jest to w pełni bezpieczne urządzenie, a podczas jego montażu nie ma konieczności wiercenia otworów w karoserii lub przecinania wiązki elektrycznej. Instalacja CanLock nie powoduje więc utraty fabrycznej gwarancji samochodu.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Kradzieże samochodów w Warszawie 2022 – dowiedz się więcej:
- Jak CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu? Przeczytaj.
- Keyless Protector vs CanLock – co lepiej chroni przed kradzieżą?
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Zabezpieczenie antykradzieżowe CanLock – wersje urządzenia
- Kradzież „na walizkę” – co to takiego?
- Metoda „na lawetę” – na czym polega?
- Kradzież „na gameboya” – co warto wiedzieć?
- TOP5 – najlepsze zabezpieczenia antykradzieżowe
- Immobilizer CAN – jak działa?
- Keyless Protector vs CanLock – co lepiej chroni przed kradzieżą?
- Autoalarmy z GPS – porównanie