Controled Area Network, czyli w skrócie CAN – te 3 litery przewijają się na tej stronie nieustannie. Magistrala CAN stała się prawdziwą rewolucją w postępie wykorzystania elektroniki w motoryzacji. Pierwsze magistrale CAN powstały w latach 80. ubiegłego wieku i szybko zyskały popularność, bo były potrzebne. I tak już się stało, że CAN jest standardem do dziś. Skutecznym i sprawnym standardem.
Magistrala CAN – historia powstania i szybki sukces
Lata 80. ubiegłego wieku w kontekście postępu motoryzacji wydają się odległe, bowiem motoryzacja – jako taka – istnieje od XIX wieku. Jednak tamten okres był bardzo, bardzo postępowy w kontekście wykorzystania elektroniki w pojazdach wszelkiej maści – także w samochodach osobowych. Postęp tamtych czasów odczuwamy dziś, gdy standardem jest klimatyzacja, ABS, elektroniczny wtrysk i zapłon, poduszki powietrzne, można tak długo.

Nadeszły pierwsze próby stworzenia kompleksowych systemów, w których to urządzenia w pojeździe będą się wzajemnie komunikować. Pojawił się problem. Powstała bowiem potrzeba stworzenia sterowania tego całego systemu. Problem był niemałej wagi i to dosłownie – na początku lat 80. gdy samochody opierały się tylko o mikroprocesory, to długość kabli w pojeździe przekraczała 3 km i wagę 50 kg.
Bosch – pierwsza magistrala CAN
Rok 1981 jest w całej tej historii kluczowy, bowiem to wtedy firma Bosch opracowała urządzenie, które sprosta całej wymaganej komunikacji. I będzie to przy tym urządzenie stabilne, skuteczne, które pozwoli zmniejszyć ilość potrzebnych kabli w pojeździe. Takie posunięcie pozwoliło zwiększyć niezawodność i bezpieczeństwo pojazdów. Urządzenie nazwano CAN – Controled Area Network.
Kolejnym kamieniem milowym był rok 1985, kiedy to Bosch rozpoczął współpracę z Intelem, celem opracowania elektronicznych układów realizujących transmisję CAN, a jako że były to złote czasy rozwoju technologii – reszta poszła gładko. System CAN jest dziś standardem w wielu gałęziach transportu, nie tylko motoryzacji. Gdy luksusowy pojazd przełomu lat 70. i 80. posiadał instalację kabli ważącą 56 kg, tak masa okablowania śmigłowca w tamtych czasach sięgała 200 kg. CAN zrewolucjonizował wiele pojazdów.
Jak działa magistrala CAN i dlaczego jest tak niezawodna?
Magistrala CAN to w żołnierskich słowach magistrala służąca wymianie danych. Umożliwia ona wzajemną komunikację pomiędzy modułami elektronicznymi na pokładzie pojazdu. Pozwala osiągnąć prędkość do 1 Mb/s i jest dwuprzewodową, pół-dupleksową siecią. Każdy podsystem sieci jest równorzędny, inicjując transmisję.
Szyna CAN uchodzi za urządzenie bardzo bezpieczne i niezawodne przez zastosowanie sprzętowej obsługi protokołu i kontroli błędów. Cechy magistrali CAN:
- Prędkość przesyłu danych do 1 Mb/s, przy czym jest to wartość najwyższa przy zachowaniu odległości 40 m. Wraz ze wzrostem odległości prędkość maleje.
- Magistrala CAN przeprowadza transmisję bez jednostki nadrzędnej, czyli z uwzględnieniem priorytetu. Podczas kolizji magistrala CAN nie utraci dzięki temu informacji.
- Bardzo duża odporność na zakłócenia elektromagnetyczne. Odpowiadają za to zróżnicowane techniki transmisji bitów. Statystycznie raz na 1000 lat ciągłej pracy, może zdarzyć się jeden przekłamany bit.
Za co odpowiada magistrala CAN?
Można odpowiedzieć – „za wszystko” i temat zamknąć, ale żeby zobrazować sobie, co znaczy „wszystko”, kilka przykładów. Magistrala CAN to nie tylko funkcjonowanie elektronicznego sterowania, radia, poduszek powietrznych i wszystkiego tego, z czym mamy do czynienia na co dzień – namacalnie.

Magistrala CAN pozwala nawet na obsługę takich parametrów jak: nacisk na osie, status hamulca, aktualna wartość momentu obrotowego, położenie przepustnicy, ciśnienie turbodoładowania i wiele, wiele innych. Dlatego właśnie komunikacja wewnątrz magistrali CAN jest tak skuteczna i kompleksowa.
Immobilizer CAN – skuteczne zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą
Magistrala CAN, choć w momencie pisania tego artykułu obchodzi swoje 40 urodziny, nie zamierza odchodzić do lamusa. Jest urządzeniem stabilnym, bardzo niezawodnym, sprawdzonym i bezpiecznym. I właśnie o tę skuteczność opiera się też skuteczność odcinania zapłonu przez magistralę CAN. Służy do tego immobilizer CAN, który komunikując się z różnymi urządzeniami w pojeździe, skutecznie odcina możliwość zapłonu. W ten sposób zabezpiecza auto przed kradzieżą, nawet metodą na walizkę. Ze względu na bezpieczeństwo, jakim się cechuje to rozwiązanie, jest odporne także na kradzież na walizkę, a wersji rozszerzonej pozwoli zapobiec kradzieżom na lawetę czy kradzieżom kół.

Jeśli jesteś zainteresowany skutecznym zabezpieczeniem swojego samochodu przed kradzieżą zapoznaj się z naszą ofertą i/lub skontaktuj się z nami pod numerem telefonu: 732 080 889
Autor: Arkadiusz Lenkiewicz