Odcięcie zapłonu, w samochodzie, czyli immobilizer, to dość standardowe rozwiązanie stosowane w autach. Montowane fabrycznie w nowych samochodach, często jednak nie spełnia podstawowego celu – zabezpieczenia auta przed uruchomieniem przez niepowołane osoby. Dziś przyjrzymy się temu, na czym polega odcięcie zapłonu, co zrobić, żeby działał prawidłowo i jak wybrać dobry immobilizer, jeśli jest montowany dodatkowo, na nasze życzenie.
Co to jest zapłon?
Zacznijmy od podstaw, czyli czym w ogóle jest zapłon i do czego służy. Zapłon, a tak właściwie układ zapłonowy w samochodzie, bo składa się z wielu części, to urządzenie mechaniczno-elektryczne lub wyłącznie elektroniczne służące do zainicjowania spalania mieszanki paliwowej w samochodzie. W silnikach benzynowych wytwarza on iskrę elektryczną, zamykając przepływ prądu płynącego z akumulatora. Coraz częściej, w nowych autach spotykamy zapłon elektroniczny. Trochę inaczej działa to w silnikach diesla, gdzie zamiast iskry mamy nagrzewanie świec, w tym przypadku żarowych, które oddając ciepło, uruchamiają silnik.
Układ zapłonowy to kluczowa część samochodu. Od jej sprawności zależy nie tyle komfort, ile w ogóle sama możliwość jazdy. Tylko niektóre z objawów, jakie mogą nastąpić przy wadliwym zapłonie, to ograniczona moc (następująca momentami – “odcięcie mocy” – lub ciągła), trudności z odpalaniem, szarpanie auta lub nierówna praca silnika, objawiająca się np. drganiem na wolniejszych obrotach. Są one bardzo niebezpieczne, bo ograniczają możliwość zapanowania nad pojazdem, szczególnie jeśli odcięcie mocy ma miejsce w trakcie jazdy.
Czym jest odcięcie zapłonu w samochodzie?
Blokadę zapłonu stosujemy w pojeździe w celu jego unieruchomienia, kiedy wsiądzie do niego osoba niepowołana. Gdy jest włączona, a złodziej nie zna sposobu, by blokadę deaktywować – samochodu nie da się uruchomić, czyli odpalić. Pojazd nie reaguje na próby włączenia silnika do czasu, aż nie zostanie zdjęta blokada.
Staroświeckie lub domowej konstrukcji immobilizery zazwyczaj są obsługiwane za pomocą przycisku, który znajduje się “gdzieś” w aucie. Im lepiej ukryty wyłącznik, tym większa szansa, że złodziej go nie znajdzie. Wiedząc jednak, że będzie on zlokalizowany gdzieś w zasięgu ręki kierowcy – zazwyczaj nie trzeba go długo szukać. Dlatego współczesne immobilizery schowane są w głębi samochodu, a wyłączamy je przy pomocy smartfona lub kodu – kombinacji przycisków fabrycznie znajdujących się w pojeździe. Zestawów takich jest masa, a więc i złamanie unikatowego kodu graniczy z niemożliwością. Dzięki temu, że tych samych przycisków używamy w trakcie jazdy (do obsługi kierunkowskazów, radia, wycieraczek etc.), nie sposób domyślić się użytych guzików i ich kolejności.
Immobilizery fabryczne vs. dodatkowe zabezpieczenia
Ustalmy jedno – zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą ma na celu przede wszystkim wydłużenie i utrudnienie czasu kradzieży. Ma sprawić, że będzie zajmowało za dużo czasu (immobilizer), będzie zbyt widoczne (kradzież na lawetę) lub głośne (przepiłowywanie zabezpieczeń mechanicznych). Wszystko to sprawia, że ryzyko staje się za duże, a wraz z tym nasze auto coraz mniej atrakcyjne. Złodziej nie może sobie pozwolić, żeby kraść auto kilkanaście minut. Dlatego też dobre zabezpieczenie nie powinno być zabezpieczeniem seryjnie montowanym w aucie – bo jest pierwszym, jakiego rozbrajać nauczy się profesjonalny złodziej. Jeśli złodziej zna mechanizm działania odcięcia zapłonu, bo natknął się na niego już wielokrotnie, siła zabezpieczenia spada.
Interesuje Cie odcięcie zapłonu w samochodzie? Zadzwoń do nas i porozmawiajmy jak możemy Ci pomóc 732 080 889
Skąd ta rozpiętość cen?
Jeśli zdecydowaliście się na dodatkowe zabezpieczenie przeciwkradzieżowe w postaci immobilizera, to pewnie przejrzeliście szereg ofert. Zastanawiacie się pewnie, skąd taka rozpiętość cen. Rzeczywiście najtańsze urządzenia odcinające zapłon znajdziecie na Allegro już za 30-40 zł, podczas gdy najbardziej zaawansowane kosztują i 2-3 tysiące zł. Systemy te, tak jak ich ceny, znacząco się różnią pod wieloma względami.
Po pierwsze,
immobilizer immobilizerowi nierówny. Przede wszystkim należy rozróżnić immobilizery (tańsze) od immobilizerów CAN, które są zupełnie inną technologicznie formą zabezpieczenia. Zwykły immobilizer odcina zapłon w sposób mechaniczny. Natomiast immobilizer typu CAN komunikuje się bezpośrednio z komputerem pokładowym pojazdu i tak zapobiega jego włączeniu. Nie naruszamy oryginalnej elektroniki auta, więc nie ma ryzyka utraty gwarancji.
Szukasz odcięcia zapłonu do swojego samochodu? Zadzwoń do nas i porozmawiajmy jak możemy Ci pomóc 732 080 889
Po drugie,
jak w przypadku każdego sprzętu, diabeł tkwi w szczegółach – które następnie przekładają się na żywotność sprzętu. Tanie konstrukcje produkuje się najczęściej w Chinach, a ich gwarancja jest ograniczona. Taki sprzęt odcinający zapłon montujemy samodzielnie lub u zaufanego mechanika (co oznacza dodatkowy koszt!). Brakuje też serwisu, który mógłby pomóc w przypadku jakichkolwiek problemów. Nie odważylibyśmy się zamontować chińskiego sprzętu za 50 zł w nowym i drogim aucie. Zawsze polecamy systemy produkowane w Polsce, z polskim serwisem i uwzględniające profesjonalny montaż. Szczególnie ten ostatni daje nam pewność, że fachowcy zainstalują system właściwie, a gwarancja – na zabezpieczenie i na sam samochód pozostanie nienaruszona. W przypadku lepszych immobilizerów CAN jest też możliwość przełożenia ich do kolejnego zakupionego auta. Koszt takiej usługi to niewielki procent kosztu samego immobilizera.
Po trzecie,
cena najczęściej przekłada się na wygodę użytkowania. Droższe systemy mogą być obsługiwane przez dedykowaną aplikację w smartfonie, bądź przez kombinację fabrycznych klawiszy. Działa to w ten sposób, że ustalamy dowolnie wybrany kod podczas instalacji i stanowi on klucz odbezpieczający immobilizer. Możemy także odblokować tradycyjnie, pestką mocowaną najczęściej do kluczyka. Tańsze odcięcia zapłonu raczej nie dają nam wyboru.
Szukasz odcięcia zapłonu? Zadzwoń do nas i porozmawiajmy jak możemy Ci pomóc 732 080 889
Odcięcie zapłonu montujemy w miastach:
- Odcięcie zapłonu Katowice
- Odcięcie zapłonu Warszawa
- Odcięcie zapłonu Kraków
- Odcięcie zapłonu Poznań
- Odcięcie zapłonu Wrocław
- Odcięcie zapłonu Bydgoszcz
- Odcięcie zapłonu Gdańsk
- Odcięcie zapłonu Gdynia
- Odcięcie zapłonu Białystok
- Odcięcie zapłonu Rzeszów
- Odcięcie zapłonu Legnica
- Odcięcie zapłonu Lublin
- Odcięcie zapłonu Opole
- Odcięcie zapłonu Zielona Gór
- Odcięcie zapłonu Łódź
- Odcięcie zapłonu Rybnik