Na pokładzie każdego współczesnego pojazdu montowane są seryjne zabezpieczenia antykradzieżowe — immobilizery. Jak wszystkie urządzania tego typu mają za zadanie odcięcie zapłonu, Diesel i benzyna to różne paliwa — czy układ zapłonowy i jego odcięcie działają identycznie w obu przypadkach?

Czym jest układ zapłonowy?
Układ zapłonowy służy do zainicjowania spalania mieszanki paliwowej w silniku i jest kluczowym elementem samochodu. Bez niego nie bylibyśmy w stanie uruchomić pojazdu. Odcięcie zapłonu jest więc tymczasowym pozbawieniem układu zapłonowego możliwości uruchomienia silnika. To może być naturalnie dobrym zabezpieczeniem antykradzieżowym.
Kwestie dotyczące immobilizerów, różnic między dostępnymi na rynku wariantami i więcej na temat układu zapłonowego opisywaliśmy już tutaj.
Silniki spalinowe nie różnią się diametralnie od siebie, niezależnie od tego, czy są zasilane olejem napędowym, czy benzyną. Mówiąc jednak o zapłonie, poruszyć należy kwestię różnic w spalaniu paliwa między tymi silnikami. Jednostki zasilane benzyną potrzebują iskry, aby spalić zgromadzoną mieszankę. Silniki Diesla są zaś motorami o zapłonie samoczynnym, a w miejscu świec iskrowych, są świece żarowe, które mają podgrzać mieszankę — nie ją podpalić.
Odcięcie zapłonu — różnice (Diesel/benzyna)
Z silnikami na olej napędowy sprawa ma się trochę inaczej, bo do zapłonu paliwa nie jest potrzebna iskra. Olej napędowy pod wpływem wysokiego ciśnienia i odpowiedniej temperatury, zapala się sam. Różnica w wysokości ciśnienia w silnikach benzynowych i Diesla jest bardzo duża.
O ile sama praca tych silników znacząco się nie różni po uruchomieniu, tak w sferze samego zapłonu i uruchamiania silnika, różnic trochę jest. W kontekście odcinania zapłonu jest to kwestia ważna, ponieważ aby skutecznie tego dokonać, należy tymczasowo wykluczyć jeden z elementów układu zapłonowego.
Jeśli w jednym silniku mamy iskrę, która jest konieczna do spalenia mieszkanki, a w drugim nie, to jasne jest, że nie da się oprzeć skutecznego odcięcia zapłonu o te same zasady. Na rynku jest sporo różnych immobilizerów i każdy z nich w jakiś sposób ten zapłon odcina. Niektóre opierają się o nieuruchamianie świec (tak iskrowych, jak żarowych), inne korzystają np. z elektrozaworu na pompie, a pozostałe o jeszcze inne techniki.
Odcięcie zapłonu Diesel/benzyna — jak to zrobić skutecznie?
Wybór urządzeń odcinających zapłon tak dla Diesla jak i benzyny, jest bardzo duży. Większość z nich opiera się jednak o ukryty przełącznik, który ponadto ingeruje w wiązkę samochodu. Odnalezienie i odbezpieczenie takiego urządzenia bywa zadaniem łatwym, a złodzieje wiedzą gdzie szukać.

O ile więc odcięcie zapłonu jest sensowną metodą zabezpieczeń, tak nie o każdym urządzeniu możemy powiedzieć, że jest bezpieczne. Nowoczesne immobilizery, takie, które komunikują się z magistralą CAN schowane są głęboko, łączą się bezpośrednio z „mózgiem” samochodu i przede wszystkim, odbezpieczane są kodem lub za pomocą smartfona — niepojedynczym guzikiem.
Kod wprawdzie nie jest efektowną klawiaturą w centrum kokpitu rodem z filmu Transporter (2002), ale efektywną kombinacją przycisków/manetek znajdujących się w aucie. Aby odblokować samochód, należy użyć w odpowiedniej kolejności urządzeń na pokładzie (np.: klawisze na kierownicy, radio, manetki kierunkowskazów i wycieraczek). Korzystanie z tych samych przycisków (co podczas jazdy) daje mnóstwo zalet. Nie sposób się domyślić jakie guziki i w jakiej kolejności należy użyć, aby odbezpieczyć odcięcie zapłonu. Wszystkie są przecież regularnie używane i nie mają typowych śladów.
Odcięcie zapłonu, a inne zabezpieczenia
Sposobów na kradzież samochodu jest wiele, więc i zabezpieczeń różnej maści jest wiele. Podstawowym zadaniem takich urządzeń jest wydłużenie i utrudnienie czasu kradzieży. Mają one na celu sprawienie, że kradzież będzie trwała długo, będzie zbyt widoczna lub głośna. Z każdą minutą i przykutą uwagą atrakcyjność kradzieży naszego samochodu maleje. Złodzieje nie kradną samochodów kwadrans, a kilkadziesiąt sekund — jeśli coś idzie źle, ryzyko niepowodzenia rośnie.
Po pierwsze, jeśli jednego modelu samochodu jeździ po świecie milion egzemplarzy, to prawie wszystkie da się ukraść tak samo. Po drugie — producenci aut za bardzo się nie angażują w rozwój zabezpieczeń antykradzieżowych, tak jakby mogli. Wniosek?
Najlepiej działają dobre zabezpieczenia nieseryjne. Złodziej nie wie, z czym ma do czynienia, gdzie szukać blokad i jakie urządzenia zostały zastosowane. Naturalnie — pierwsze zabezpieczenia, jakie profesjonalny złodziej nauczy się rozbrajać, to właśnie te seryjnie montowane. Dobre zabezpieczenie może robić znacznie więcej niż odcinać zapłon — samochód można bowiem ukraść też bez uruchamiania go.
Urządzenia CanLock — możliwości
W naszej ofercie posiadamy urządzenia CanLock, które oferują różne możliwości w zależności od wybranego wariantu. Co to jest? Odpowiedź znajdziesz tutaj. Montujemy różne warianty w zależności od potrzeb klienta — od podstawowej wersji, która pozwala odciąć zapłon i tym samym zabezpieczyć auto nawet przed kradzieżą na walizkę, aż po wariant z dodatkową syreną, alarmem i czujnikiem zmiany położenia.

Nasza oferta to:
- Polski, homologowany produkt — łatwy w obsłudze;
- Odcięcie zapłonu: diesel/benzyna
- Zabezpieczenia antykradzieżowe dla aut elektrycznych i hybryd;
- Urządzenie, które obniży Ci składkę ubezpieczeniową;
- Dodatkowe syreny alarmowe;
- Czujniki przechyłu i położenia (kradzież kół lub na lawetę).
Więcej o charakterystyce urządzeń…
Szukasz odcięcia zapłonu do samochodu? Zadzwoń do nas i porozmawiajmy jak możemy Ci pomóc 732 080 889
Autor: Arkadiusz Lenkiewicz