Jeszcze kilkanaście lat temu, najpopularniejszym sposobem dodatkowego zabezpieczenia przed kradzieżą samochodu, była tak zwana „laska”. To przedmiot przypominający belkę rozpiętą między kierownicą a pedałem gazu, co miało uniemożliwić kradzież auta. Istnieją również blokady samej kierownicy, zapinane na zwykłe zamki, które każdy z nas ma w swoich domach. To samo tyczyło się skrzyni biegów. W dzisiejszych czasach, mechaniczne blokady antykradzieżowe zastąpiła elektronika. Jednak okazuje się, że blokady zewnętrzne są popularne wśród kierowców również dzisiaj. Zastanówmy się, co lepiej chroni auto przed kradzieżą: mechanika czy elektronika? Czas na pierwszy gwizdek.
Ryzyko uszkodzenia auta
Zacznijmy od blokady mechanicznej. Jeszcze niedawno, na rynku były obecnie tylko blokady skrzyni biegów, które zakładało się bezpośrednio na drążek, uniemożliwiając zmianę przełożenia. Zdarzały się przypadki, że złodzieje „w ferworze walki” próbowali na siłę zmienić bieg, doprowadzając do uszkodzenia skrzyni. Efekt? Auto co prawda nie zostało skradzione, jednak mocno uszkodzone, już tak.
Producenci mechanicznych blokad skrzyni biegów poszli po rozum do głowy i zaczęli oferować rozwiązania ryglowe i bezryglowe, które nie wymagały nakładania fizycznej blokady na drążek. Pierwsza wersja blokady polega na umieszczeniu specjalnego rygla w otworze umieszczonym z boku skrzyni biegów, a druga ma w tym miejscu zamek na kluczyk. Włożenie rygla lub przekręcenie zamka uniemożliwiało odjechanie samochodem. Tu jednak pojawiają się problemy.
Po pierwsze, żeby zamontować tego typu blokadę, trzeba wywiercić otwór i bezpośrednio ingerować w elementy mechaniczne skrzyni biegów. Co w przypadku kiepskiego montażu może naprawdę źle się skończyć.
Po drugie, blokady mechaniczne często się zacinają, a w przypadku wadliwego montażu, nawet bardzo często.
„Jeśli mówimy o właścicielu, który ma czas, żeby „powalczyć” z zacinającą się blokadą, ryzykuje on tylko spóźnienie się do pracy, gdy spóźni się autobus. Spanikowany złodziej może jednak zachować się nieco inaczej: próbować rozwiązań bardziej siłowych lub po prostu rozwiercić zamek” – tłumaczy Ekspert Zabezpiecz-Auto.pl
Wydaje się, że bezpośrednia ingerencja w mechanikę skrzyni biegów nie jest dobrym wyborem. Dlatego dużo lepiej sprawdzi się rozwiązanie elektroniczne, które tego nie wymaga. Można je wpiąć bezpośrednio do wiązki elektronicznej auta, a skrzynia zostanie unieruchomiona. Nie trzeba również wiercić żadnych otworów w pojeździe, nie narażając się tym samym na ryzyko utraty gwarancji.
Blokada mechaniczna vs elektroniczna: 0:1
Poręczność i wrażliwość na błąd ludzki
Zacznijmy od poręczności, która związana jest z montowaniem w nowoczesnych autach systemu bezkluczykowego, tzw. „keyless”. Rozwiązanie teoretycznie idealne, bowiem nie trzeba otwierać samochodu i odpalać silnika, wkładając kluczyk do zamka lub do stacyjki. Ale, jak wielokrotnie wspominaliśmy, system bezkluczykowy niesie za sobą duże ryzyko przejęcia auta przez złodziei, np. metodą „na walizkę”. Konieczne jest więc stosowanie odpowiednich, dodatkowych zabezpieczeń.
Rozwiązania mechaniczne nie są zbyt wygodne dla kierowcy. Za każdym razem bowiem trzeba odblokowywać skrzynię za pomocą kluczyka lub wyjmować odpowiedni rygiel. To trzeba zrobić, bo inaczej samochód nie pojedzie i wielu użytkowników, ze zirytowaniem, to robi. Co jednak jeśli parkujemy auto na krócej? Wielu właścicieli aut, którzy mają taką blokadę w swoich samochodach, po czacie traci motywację do ciągłego, ręcznego zablokowywania i odblokowywania skrzyni biegów.
Może zdarzyć się również sytuacja, że kluczyk po prostu zostanie zgubiony. Jeśli w pozycji odblokowanej, to pół biedy – mechaniczna blokada po prostu nie będzie już dalej używana. Sytuacja komplikuje się znacznie, jeśli kluczyk zostanie zagubiony, gdy skrzynia jest w pozycji zablokowanej. Wówczas nie pozostaje nic, tylko wezwać dobrego ślusarza, który rozwierci zamek. Pytanie: czy tylko zamek? Czy uszkodzeniu nie ulegną żadne komponenty skrzyni biegów? Pytań i wątpliwości jest naprawdę bardzo wiele.
W przypadku elektronicznej blokady skrzyni biegów, sytuacja jest dużo prostsza. Aby odblokować auto, wystarczy tylko przyłożyć specjalną pastylkę do odpowiedniego miejsca na desce rozdzielczej lub wcisnąć ustaloną wcześniej kombinację fabrycznych przycisków w samochodzie. Auto jest gotowe do jazdy.
Blokada mechaniczna vs elektroniczna: 0:2
Skuteczność ochrony przed kradzieżą
Jeśli chodzi o mechaniczną blokadę skrzyni biegów, to jej budowa jest w zasadzie prosta jak drut. Dla niektórych może być to zaleta, no i faktycznie jest. Ale nie dla właścicieli, tylko dla złodziei, chcących ukraść samochód. Należy pamiętać, że przestępcy bardzo dobrze znają budowę takiego urządzenia – czy istnieje bowiem jakiś problem kupić jeden egzemplarz popularnej na rynku blokady mechanicznej, rozebrać ją na czynniki pierwsze, określić jej słabe punkty i w efekcie, zneutralizować przy każdej kolejnej próbie kradzieży? Żaden problem.
Drugą istotną kwestią jest to, że wiele blokad mechanicznych umożliwia włączenie tylko biegu wstecznego. O ile właściciel zaparkował w ten sposób, że ustawienie się lawetą na wprost z tyłu auta nie jest możliwe, to faktycznie, złodziej nigdzie nie pojedzie. Kierowcy jednak rzadko parkują tyłem, czy to w mieście, czy to na podwórku, czy w supermarkecie.
Elektroniczna blokada chroni auto, niezależnie od tego, jak i gdzie jest zaparkowane. Samochód nie pojedzie ani do przodu, ani do tyłu. To po prostu nie zadziała. Nowoczesne zabezpieczenia elektroniczne są dużo trudniejsze w neutralizacji, właśnie dzięki swojej skomplikowanej budowie oraz sposobie montażu, który uniemożliwia np. wyłączenia zasilania urządzenia.
Blokada mechaniczna vs elektroniczna: 0:3. Koniec meczu.
Podsumowanie
Co prawda mechaniczna blokada skrzyni biegów jest sporo tańsza od elektronicznego zabezpieczenia, to jednak zdecydowanie nie przyznamy jej honorowego trafienia. Należy sobie odpowiedzieć na pytanie: czy warto zaoszczędzić kilkaset złotych w przypadku samochodu wartego 100, 200, 300 i więcej razy tyle? Odpowiedź jest chyba oczywista.
Oferowane przez Zabezpiecz-Auto.pl rozwiązanie CanLock to skuteczna ochrona samochodu przed kradzieżą, która na każdym polu wygrywa z mechaniczną blokadą skrzyni biegów.