System START/STOP to obecnie obowiązkowe wyposażenie samochodów, nie tylko tych z najwyższej półki cenowej. Tego typu rozwiązanie spotyka się powszechnie również w autach segmentu A i B. Chodzi przede wszystkim o to, aby podczas postoju w korku czy na światłach, auto nie generowało dużej ilości spalin. Jednak opinie kierowców na temat systemu START/STOP są podzielone. Powszechnie uważa się, że funkcja ta przynosi więcej szkód niż korzyści. Jak jest naprawdę?
System START/STOP – co to jest?
Idea wyłączania silnika samochodu wówczas, gdy nie jest on za bardzo potrzebny (np. podczas postoju na czerwonym świetle lub w korku), pojawiła się już kilkadziesiąt lat temu. Pionierem w tej dziedzinie była Toyota, która stworzyła tego typu rozwiązanie (silnik wyłączał się po 1,5 sekundach jałowej pracy) w 1964 roku i następnie przez ponad dekadę testowała je w modelu Crown. Z późniejszych analiz wynikało, że wprowadzenie systemu START/STOP do samochodu, w zatłoczonym Tokio pozwoliło zmniejszyć kierowcom zużycie paliwa o około 10 procent.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
System START/STOP został więc zaprojektowany przede wszystkim po to, aby przyczynić się do oszczędności paliwa i zapobiec nadmiernemu zanieczyszczeniu spalinami. Nowoczesne auta wykorzystują ten system jako składnik układu miękkiej hybrydy, co pozwala na bezproblemowe wyłączanie jednostki napędowej podczas spoczynku w trakcie jazdy, na przykład przed zbliżającym się skrzyżowaniem lub przy niskich prędkościach. Największe korzyści z obecności tego systemu na pokładzie pojawiają się właśnie podczas intensywnego ruchu miejskiego. Dzięki wyłączaniu silnika na postoju zmniejsza się emisja spalin do atmosfery, co stanowi najważniejszy aspekt działania tego rozwiązania.
System START/STOP – jak działa?
W większości samochodów mechanizm ten automatycznie włącza się po zatrzymaniu pojazdu. W modelach z automatycznymi skrzyniami biegów, dezaktywacja silnika następuje zazwyczaj po wciśnięciu pedału hamulca lub przy wciśniętym sprzęgle i przeniesieniu dźwigni biegów na neutralny. Wtedy układ sterowania silnikiem (ECU) przerywa dostawę paliwa oraz zapłonu, co prowadzi do wyłączenia silnika. Wznowienie pracy silnika następuje po zwolnieniu pedału hamulca lub ponownym wciśnięciu sprzęgła.
Zobacz też: Kradzież samochodu i pożar baterii pod Warszawą!
Naturalnie, wpływ na funkcjonowanie systemu START/STOP można wywrzeć poprzez dezaktywację za pomocą dedykowanego przycisku. Ostatnio jednak Komisja Europejska podjęła działania zobowiązując producentów samochodów do uruchamiania systemu START/STOP przy każdym rozruchu silnika.
System START/STOP – czy zwiększa zużycie paliwa?
Badania przeprowadzone przez American Automobile Association dostarczyły dowodów na to, że mechanizm START/STOP przyczynia się do redukcji zużycia paliwa na poziomie od 5 do 7 procent. Jest to szczególnie odczuwalne w przypadku kierowców, którzy poruszają się głównie po obszarach miejskich.
Opisane oszczędności mogą wydać się niewielkie. Jednak biorąc pod uwagę całkowity cykl eksploatacji pojazdu, te pozornie skromne liczby przekładają się na tysiące zaoszczędzonych litrów paliwa.
System START/STOP – czy uszkadza silnik i turbosprężarkę?
Stereotyp, że mechanizm START/STOP może zaszkodzić silnikowi, wywodzi się głównie z obaw o ewentualne uszkodzenia jednostki napędowej w przypadku uruchomienia w stanie nierozgrzanym. Nie ma się jednak czego obawiać. System działa dopiero wtedy, gdy silnik osiągnie odpowiednią temperaturę pracy.
W przypadku krótkotrwałego zatrzymania pojazdu na kilkadziesiąt sekund, olej w silniku nie ma czasu na ochłodzenie się do niebezpiecznego dla silnika poziomu. Co więcej, mechanizm START/STOP został zaplanowany w taki sposób, aby podczas dłuższych postojów silnik uruchamiał się automatycznie co jakiś czas. Ważnym aspektem ochrony silnika jest także uniemożliwienie cofania się oleju do miski olejowej, co chroni również elementy takie jak np. turbosprężarka. Dzięki tym zaawansowanym funkcjom system START/STOP nie wpływa negatywnie na silnik, a tworzenie się osadów (na przykład w obszarze zaworu recyrkulacji spalin, znanej jako EGR) jest minimalizowane dzięki precyzyjnemu sterowaniu pracą jednostki napędowej.
Naturalnie, elementy jak rozrusznik czy akumulator w pojazdach z systemem START/STOP mogą pracować nieco intensywniej niż w samochodach bez tego mechanizmu, jednak są one dostosowane do tych warunków. W ich przypadku zastosowane są wyższe specyfikacje produkcyjne, aby sprostać większym wymaganiom.
System START/STOP – czy powoduje przedwczesne zużycie akumulatora?
Nie jest to prawda. Pojazdy wyposażone w system START/STOP są specjalnie dostosowane do jego wymagań technicznych. Dlatego producenci takich samochodów wyposażają je w akumulator o zwiększonej mocy lub nawet w oddzielną baterię, dedykowaną wyłącznie do ponownego uruchamiania silnika. Co istotne, system komputerowy w samochodzie monitoruje stan naładowania akumulatora przed próbą wyłączenia silnika. Jeśli wykryje, że poziom naładowania jest niewystarczający do ponownego uruchomienia jednostki napędowej, to mechanizm START/STOP pozostanie wyłączony.
Zobacz też: Akumulator w samochodzie hybrydowym – co warto wiedzieć?
System START/STOP – czy de facto produkuje więcej zanieczyszczeń?
W praktycznie każdej trakcie podróży, samochód zatrzymuje się przynajmniej kilka razy, co aktywuje mechanizm START/STOP. W badaniu przeprowadzonym przez Politechnikę w Madrycie na dwóch identycznych pojazdach – jeden z wyłączonym systemem START/STOP, a drugi z aktywnym – i podróżując tą samą trasą, pojawił się zadziwiający wynik. Okazało się, że w samochodzie z uruchomionym mechanizmem emisja dwutlenku węgla była aż o 20% niższa! Wyniki badania dowodzą, że pomimo różnic w stylu jazdy, natężeniu ruchu i temperaturze pracy silnika, samochód wyposażony w system START/STOP ma naturalnie niższy współczynnik emisji dwutlenku węgla.
System START/STOP – jak wyłączyć tę funkcję?
Abstrahując od niewątpliwych zalet systemu START/STOP, wielu kierowców decyduje się na jazdę bez tego „udogodnienia”. Niestety, całkowite wyłączenie tego systemu w warunkach domowych zwykle nie jest możliwe – aby tego dokonać, trzeba odwiedzić specjalistyczny serwis, wykorzystujący odpowiednie oprogramowanie. Wiąże się to jednak z kilkoma niebezpieczeństwami. Po pierwsze, jeśli posiadamy auto na gwarancji, to wszelkie tego typu modyfikacje przeprowadzone przez nieautoryzowany serwis mogą prowadzić do jej utraty. Po drugie, nigdy nie wiemy, czy osoba „majstrująca” w oprogramowaniu samochodu naprawdę wie co robi i czy przy okazji nie uszkodzi sterowników auta. Trzecim, oczywistym minusem, jest zwykle wygórowana cena tego typu usługi.
CANLOCK to urządzenie, które nie tylko w pełni zabezpiecza samochody przed nowoczesnymi metodami kradzieży („na walizkę”, „na kopiowanie kluczyków”, „na lawetę”), ale również może przynieść ulgę kierowcom, którzy nie są zadowoleni z funkcjonowania systemu START/STOP w swoich samochodach.
Zabezpieczenie antykradzieżowe CANLOCK opiera się bowiem na magistrali CAN – systemie przesyłu informacji w samochodzie, który można odpowiednio modyfikować, wyłączając niektóre systemy w pojeździe, zyskując nowe, „ukryte” funkcjonalności. Dzięki zabezpieczeniu antykradzieżowemu CANLOCK, użytkownik samochodu sam może zdefiniować działanie systemu START/STOP – jeśli kierowca zdecyduje się go wyłączyć, urządzenie zapamięta ustawienia i nie pozwoli silnikowi zgasnąć na światłach, co przełoży się na większą żywotność kluczowych podzespołów. W razie potrzeby, system można ponownie aktywować – jest to bardzo przydatne, jeśli będziemy mieli zamiar poruszać się autem tylko po zakorkowanych ulicach miast.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Dowiedz się więcej:
- Jak CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu? Przeczytaj.
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Kultowa Nokia i kradzież samochodu – złodzieje znów to zrobili!
- Kradzież samochodu w dwie minuty – złodzieje używają czegoś, co wygląda jak głośnik JBL!
- Jak łatwa jest kradzież Alfa Romeo? Nowa metoda prosto z Włoch!
- Kradzież samochodu na myjni – jak się zabezpieczyć?
- Kradzież samochodu i Apple AirTag – nowa metoda lokalizowania łupów
- Kradzież samochodu w leasingu – co należy robić?
- Kradzież metodą laparoskopową – nowa technika złodziei samochodów!
- Nowa metoda kradzieży – Kia, Hyundai, Genesis i Mitsubishi poważnie zagrożone!
- Wygłuszenie samochodu – wszystko, co musisz wiedzieć!