Jak w 2022 roku wyglądają kradzieże samochodów w Warszawie? Podobnie jak w latach ubiegłych, Warszawa jest jedną z ulubionych lokalizacji złodziei samochodów. Ostatnimi czasy nasz Ekspert gościł na antenie Radia Nowy Świat, gdzie przybliżył pokrótce metody działania przestępców. Jakie marki są najbardziej narażone na działania złodziei w Warszawie? W których dzielnicach przestępcy grasują najchętniej? I wreszcie – jak można skutecznie zabezpieczyć samochodów przed nowoczesnymi metodami kradzieży?
Kradzieże samochodów w Warszawie – mieszkańcy Stolicy najbardziej narażeni
Każdego roku w Polsce dochodzi średnio do kilku tysięcy przypadków kradzieży samochodu. W ostatnim, 2021 roku zgłoszono dokładnie 7098 takich zdarzeń. Większa skuteczność organów ścigania, ale przede wszystkim świadomość właścicieli aut i rozwój techniki, pozwalający na montaż coraz bezpieczniejszych autoalarmów, skutecznie ograniczyły liczbę przestępstw samochodowych na przestrzeni lat.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
W rankingu tradycyjnie królują większe miasta, ale bezapelacyjnym liderem od kilku lat jest Warszawa. W pierwszej połowie 2022 roku mieliśmy do czynienia ze spadkiem aktywności złodziei samochodów, w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku, w Warszawie, z powodu kradzieży wyrejestrowano 754 samochody – o 23,5% mniej niż w tym samym okresie w 2021. IBRM Samar zwraca uwagę, że statystyki oparte na podstawie liczby wyrejestrowanych samochodów mogą być niedokładne z powodu rejestracji aut na firmy leasingowe i CFM – to blisko 60 proc. skradzionych pojazdów.
Zobacz też: Pomysłowość złodziei nie zna granic! Nietypowe kradzieże samochodów
W poszczególnych dzielnicach Warszawy, od 1 stycznia do 26 września 2022 roku liczba kradzieży samochodów przedstawiała się następująco:
- Bemowo – 72
- Białołęka – 145
- Bielany – 73
- Mokotów – 152
- Ochota – 64
- Praga-Południe – 100
- Praga-Północ – 23
- Rembertów – 11
- Śródmieście – 38
- Targówek – 70
- Ursus – 27
- Ursynów – 89
- Wawer – 56
- Wesoła – 30
- Wilanów – 32
- Włochy – 36
- Wola – 54
- Żoliborz – 39
Podobnie jak rok temu, do największej liczby kradzieży samochodów dochodzi w dzielnicach Mokotów oraz Białołęka. Do tych dzielnic bowiem przeprowadza się coraz więcej rodzin z dużymi autami, które są najbardziej łakomym kąskiem dla przestępców. Najmniej powodów do obaw mają natomiast mieszkańcy Rembertowa, Ursusa oraz Wesołej. Złodzieje w Warszawie urządzają „polowanie” przede wszystkim na niestrzeżonych parkingach, również dzikich, osiedlowych uliczkach. Słowem: wszędzie tam, gdzie nie znajdziemy podstawowych zabezpieczeń: płotu, kamer, szlabanów etc. Równie często zdarzają się poza tym kradzieże spod domu, głównie w godzinach nocnych.
Kradzieże samochodów w Warszawie – jakie modele kradną przestępcy?
Komenda Stołeczna Policji co prawda nie podaje szczegółowych informacji na temat liczby kradzieży poszczególnych marek i modeli, jednak na podstawie danych innych służb można przyjąć, że największą popularnością wśród złodziei w Warszawie cieszą się auta koreańskie i japońskie.
Jak można wyczytać z zestawień prowadzonych przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, łupem złodziei najczęściej padają auta marki Toyota – tak też było w 2021 roku. Dalej możemy znaleźć takie marki, jak Honda, Mazda czy Nissan. Jeśli chodzi o roczniki, to w 2022 roku szczególnym wzięciem cieszą się auta wyprodukowane w 2019 roku. Średni wiek wszystkich skradzionych do tej pory samochodów to 5,5 roku.
Kradzieże samochodów w Warszawie – jakimi metodami posługują się dzisiaj złodzieje?
Jeszcze kilkanaście lat temu duża liczba kradzieży wynikała przede wszystkim z marnej jakości zabezpieczeń antykradzieżowych, stosowanych w ówczesnych autach. Większość samochodów nie miała ich wtedy wcale, co ułatwiało złodziejom zadanie. Do przeprowadzenia skutecznej kradzieży wystarczyły podstawowe narzędzia, takiej jak: piłka do metalu, przyssawka do szyb, komplet wytrychów lub łom.
Dzisiaj sytuacja ma się zgoła inaczej. Praktycznie każde produkowane obecnie auto nie posiada tradycyjnego kluczyka, do jakiego przyzwyczailiśmy się przez wiele lat. Samochody wyposażone są w zdalne piloty keyless, dlatego metody przestępców również uległy zmianie. Korzystają oni z zaawansowanych narzędzi elektronicznych, takich jak „gameboy” czy „walizka”. Urządzenia te nie są tanie (koszt może wynieść nawet 100 000 złotych), jednak mają dwie kluczowe zalety. Po pierwsze, pozwalają na bardzo szybką kradzież, minimalizując ryzyko wpadki – koszt zakupu walizki szybko się zatem zwraca. Po drugie, osoba wyposażona w wyżej wymienione urządzenia nie musi mieć żadnych specjalistycznych umiejętności. Wystarczy kilka filmów instruktażowych w Internecie.
Zobacz też: Znakowanie pojazdów – czy chroni przed kradzieżą?
Dlatego grupy przestępcze często wynajmują osoby, które mają dokonać kradzieży. Są to zwykle panowie w trudnej sytuacji życiowej. W razie wpadki, osoby takie nie mają do przekazania Policji zbyt wiele, bo tak naprawdę nie wiedzą nic o funkcjonowaniu grupy przestępczej, dla której pracowali. Ślad zatem urywa się i bardzo trudno namierzyć skradzione auto.
Łupy trafiają do złodziejskich dziupli, które organizowane są w przeróżnych miejscach. Mogą to być np. osiedlowe garaże, których w Warszawie nie brakuje, warsztaty samochodowe, skupy złomu, ale także prywatne posesje i pomieszczenia gospodarcze na podwarszawskich wsiach. Bywają również miejsca wysoce wyspecjalizowane, z dobrym oświetleniem i wysokiej jakości parkiem maszynowym – wszystko po to, aby kilkanaście osób mogło jak najszybciej rozłożyć na części jak największą liczbę samochodów.
„Złodzieje wiedzą, że kluczem do ich sukcesu jest czas. Dlatego gdy auto trafia do dziupli, to zespół nierzadko kilkunastu osób dwoi się i troi, aby jak najszybciej rozmontować samochód na części. Niestety dla okradzionych właścicieli, nie jest to kwestia kilku dni, ale raczej kilku lub kilkunastu godzin. Po tym czasie zwykle nie ma już śladu po skradzionym pojeździe”.
Kradzieże samochodów w Warszawie – jak ochronić swoje auto?
Wiele osób mylnie uważa, że fabryczne zabezpieczenia wystarczą do powstrzymania złodziei. Jak widać po suchych liczbach, nie jest to jednak prawda. Nawet dodatkowe autoalarmy nie gwarantują ochrony – wiele produktów dostępnych w Internecie jest już rozłożona przez grupy przestępcze na czynniki pierwsze. Ciekawą alternatywą dla systemów alarmowych są zabezpieczenia antykradzieżowe, które blokują ruch na magistrali CAN i są często montowane dodatkowo w autach wyposażonych w system bezkluczykowy „keyless”. Przykładem takiego urządzenia jest m.in. CanLock, oferowany przez firmę Zabezpiecz-Auto.pl. Jest to system odporny na nowoczesne metody kradzieży, np. metodą „na walizkę” lub „na lawetę”.
Działanie systemu CanLock polega na blokowaniu ruchu na magistrali CAN – to swego rodzaju system wymiany danych między podzespołami samochodu. Jeśli chcemy uruchomić silnik, włączając przycisk START, sygnały elektryczne biegną do rozrusznika czy pompy paliwa właśnie poprzez CAN.
System CanLock uniemożliwia skuteczne uruchomienie silnika osobom, które nie przejdą autoryzacji. Złodziej, który nie zna kodu PIN, nie posiada specjalnego breloczka Bluetooth lub aplikacji mobilnej, nie jest w stanie ukraść pojazdu i jedyne, co może zrobić, to oddalić się z miejsca i poszukać innego „łupu”.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Kradzieże samochodów w Warszawie 2022 – dowiedz się więcej:
- Jak CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu? Przeczytaj.
- Keyless Protector vs CanLock – co lepiej chroni przed kradzieżą?
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Zabezpieczenie antykradzieżowe CanLock – wersje urządzenia
- Kradzież „na walizkę” – co to takiego?
- Metoda „na lawetę” – na czym polega?
- Kradzież „na gameboya” – co warto wiedzieć?
- TOP5 – najlepsze zabezpieczenia antykradzieżowe
- Immobilizer CAN – jak działa?
- Keyless Protector vs CanLock – co lepiej chroni przed kradzieżą?
- Autoalarmy z GPS – porównanie