Historia kluczyków samochodowych przeszła długą drogę. Początkowo, ich funkcję spełniały różnego rodzaju korby, przełączniki, a nawet kable. Niektórzy pionierzy motoryzacji w ogóle uważali te elementy za zbędne. Teraz, najnowsze samochody wyposażone są w technologiczne „potwory”. Kluczyk nie tylko otwiera auto i uruchamia silnik, ale także może pomóc w parkowaniu. Kluczyki przechowują również dane, które mogą być użyte do odmowy wypłaty odszkodowania w przypadku kradzieży. Dane z kluczyka a wypłata odszkodowania – co należy wiedzieć?
Dane z kluczyka a wypłata odszkodowania – jak ewoluował kluczyk samochodowy?
W czasach początków motoryzacji kluczyk samochodowy nie był jeszcze na wyposażeniu aut. Uruchamianie silnika i zamykanie drzwi było wtedy problematyczne. Dopiero po prawie dekadzie od debiutu Forda T, Cadillac wprowadził na rynek pierwszy kluczyk samochodowy w 1916 roku.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Inni producenci samochodów zaczęli przekonywać się, że kluczyk jest ważnym elementem wyposażenia. Wkrótce coraz więcej manufaktur decydowało się na jego stosowanie. General Motors wprowadził na rynek kluczyki z sześcioma nacięciami, które były kompatybilne z zamkami samochodowymi. To rozwiązanie okazało się na tyle skuteczne, że przetrwało przez wiele dziesięcioleci.
Zobacz też: Kradzież samochodu na myjni. Jak się zabezpieczyć?
Plymouth jest uważany za pioniera w zakresie uruchamiania silnika poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce. Jednak to Renault, które zaprojektowało model Fuego, wprowadziło na rynek pilot Le Plip, który działał za pomocą fal podczerwonych. Jednakże system ten wymagał bezpośredniego trafienia wiązką w odbiornik, co sprawiało pewne problemy.
Wolną amerykankę w dziedzinie zabezpieczenia samochodów przed kradzieżą w naszej części świata postanowiła ukrócić Unia Europejska, normalizując częstotliwość i specyfikację systemu, która powinna być stosowana w pilotach do zdalnego odblokowania drzwi auta. Przede wszystkim, podczerwień zastąpiono komunikacją radiową – dzięki temu właściciele samochodów nie musieli już ze snajperską precyzją celować pilotem w odbiornik. Unia Europejska zdecydowała również, że od roku 1998, każdy produkowany samochód musi być wyposażony w immobilizer.
Fundamenty pod to, co znamy obecnie ze współcześnie produkowanych samochodów, położył Mercedes. W 1998 roku zaprezentował on model klasy S (W220), który był naszpikowany nową technologią, również w dziedzinie zabezpieczenia przed kradzieżą. W jej opracowaniu pomogła firma Siemens.
Zobacz też: Kradzież samochodu z wykorzystaniem Apple AirTag!
System Keyless Go umożliwiał odblokowanie zamków bez klucza i uruchomienie silnika przez naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Odpalenie silnika, zamykanie i otwieranie drzwi również nie wymagało wkładania kluczyka do stacyjki. System był dostępny tylko w bogato wyposażonych wersjach klasy S Mercedesa. Mercedes stale rozwijał swój system i stworzył inteligentny kluczyk, który zapamiętywał ustawienia takie jak położenie foteli, lusterka i kolumny kierowniczej. Dzięki temu, właściciel samochodu nie musiał ustawiać wszystkiego od nowa, gdy korzystał z pojazdu po kimś innym.
Dane z kluczyka a wypłata odszkodowania – co to jest system keyless?
Obecnie żyjemy w czasach wszechobecnych smartfonów, co niektóre koncerny motoryzacyjne postanowiły wykorzystać. Wystarczy przywołać Teslę model S, która (po dokonaniu odpowiedniej aktualizacji systemu) pozwalała z poziomu smartfona wykonać wszystkie te rzeczy, które normalnie wykonuje się kluczykiem. W międzyczasie na rynku pojawiły się smartwatche, które potrafiły nie tylko otwierać drzwi i uruchamiać silnik, ale również wykonywać parkowanie po wyjściu z samochodu.
System keyless, który w 2002 roku był dostępny tylko dla najdroższych wersji Mercedesa S, dzisiaj jest już standardem. Kluczyk przesyła unikalny sygnał o niskiej częstotliwości do komputera samochodu, który potwierdza, że jest on prawidłowy, umożliwiając otwarcie drzwi i uruchomienie silnika po naciśnięciu przycisku Start/Stop. Oprócz zapłonu bezkluczykowego, większość systemów oferuje także otwieranie bez użycia kluczyka lub pilota.
Dane z kluczyka a wypłata odszkodowania – jakie dane przechowuje współczesny kluczyk?
Obecnie produkowane kluczyki samochodowe pełnią również funkcję nośnika danych. Przykładami mogą być takie marki, jak: Dacia, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Mini, Renault i Volkswagen. W kluczyku zakodowane są podstawowe dane na temat samochodu: nr VIN, data pierwszej rejestracji czy oryginalny kolor lakieru.
Są tam również dane na temat ostatniego kontaktu kluczyka z samochodem. Z kluczyka możemy także odczytać dane serwisowe np. zalecane okresy międzyprzeglądowe, poziom oleju, stan naładowania akumulatora, ciśnienie w ogumieniu, temperatura cieczy chłodzącej silnik, liczba kilometrów, po której zaleca się wymianę klocków hamulcowych. W kluczyku zakodowany może być również przebieg pojazdu.
Zobacz też: Kradzież samochodu na kolec. Jak się odbywa?
Odczytywanie powyższych informacji jest niezwykle proste – wystarczy włożyć kluczyk do odpowiedniej stacji dokującej, połączonym z komputerem wyposażonym w specjalny program.
Dane na temat ostatniego kontaktu kluczyka z samochodem są chętnie sprawdzane przez ubezpieczycieli, którzy na tej podstawie mogą odmówić wypłaty odszkodowania w przypadku kradzieży samochodu. Chodzi między innymi o przypadek, w którym właściciel pojazdu zgubił kluczyki i nie zgłosił tego odpowiednim organom w określonym czasie. Jak mówią eksperci motoryzacyjni, jest to powszechne uchybienie, z którym stykają się w swojej pracy cały czas.
Dodatkowo trzeba pamiętać, że wiele kradzieży obecnie odbywa się za pomocą elektronicznych narzędzi, takich jak np. „walizki”. Są to specjalne komputery, których zadaniem jest wzmocnienie sygnału na linii kluczyk – samochód. Obecnie produkowane walizki mają zasięg nawet 200-300 metrów, przez co złodzieje mogą dokonać kradzieży wówczas, gdy kierowca nie ma kontaktu wzrokowego z autem.
Walizki same w sobie nie generują nowego sygnału, tylko wzmacniają ten wysyłany przez kluczyk. Ubezpieczyciel może sprawdzić logi z pilota i okaże się, że ostatnie odpalenie odbyło się właśnie za jego pomocą. Jest to prosty trik firm ubezpieczeniowych, aby odmówić wypłaty odszkodowania.
Dane z kluczyka a wypłata odszkodowania – jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?
Oczywiście jeśli w pojeździe obecna jest dodatkowa blokada, która uniemożliwi odjechanie samochodem bez odpowiedniej autoryzacji, to do kradzieży nie dojdzie. Nawet wówczas, gdy złodzieje będą fizycznie dysponować zagubionym lub ukradzionym kluczykiem. Oczywiście trzeba pamiętać, że byle jakie urządzenie elektroniczne, nieodpowiednio zamontowane to nie jest dobra ochrona przed kradzieżą. Nowe samochody posiadają skomplikowaną elektronikę i nie każdy fachowiec z warsztatu wie, jak poprawnie zainstalować zabezpieczenie antykradzieżowe. Może to grozić niewytłumaczalnymi awariami samochodu i utratą fabrycznej gwarancji, co w przypadku nowych aut jest szczególnie bolesne. Podobny przypadek omawiamy w tym artykule i naprawdę warto się z nim zapoznać.
Produkowane przez Zabezpiecz-Auto.pl zabezpieczenie CanLock jest montowane przez fachowców, w całej Polsce. Jego nowatorska konstrukcja umożliwia bezproblemowe zastosowanie w każdym samochodzie, wyposażonym w magistralę CAN, bez utraty gwarancji auta. Nasi Specjaliści nie przecinają przewodów i nie wiercą otworów w karoserii, a mimo to urządzenie jest bardzo dobrze ukryte przed złodziejem. Pomagają w tym również jego niewielkie rozmiary.
CanLock chroni przed najnowszymi technikami kradzieży aut, wyposażonych w system dostępu bezkluczykowego „keyless”. Mowa oczywiście o szeroko omawianej przez nas metodzie „na walizkę”, „na kopiowanie kluczyków” oraz metodzie „na lawetę”. Kupując Nasz immobilizer CAN, kupujesz przede wszystkim święty spokój i masz absolutną pewność, że montaż zabezpieczenia nie doprowadzi do przykrej niespodzianki.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Jak zabezpieczyć samochód w 2023 – dowiedz się więcej:
- CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu! Przeczytaj.
- Keyless Protector vs CanLock – co lepiej chroni przed kradzieżą?
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Zabezpieczenie antykradzieżowe CanLock – wersje urządzenia
- Kradzież „na walizkę” – co to takiego?
- Metoda „na lawetę” – na czym polega?
- Kradzież „na gameboya” – co warto wiedzieć?
- TOP5 – najlepsze zabezpieczenia antykradzieżowe
- Immobilizer CAN – jak działa?
- Keyless Protector vs CanLock – co lepiej chroni przed kradzieżą?
- Autoalarmy z GPS – porównanie