Na rynku są dostępne najróżniejsze rozwiązania, mające na celu zabezpieczenie naszego auta przed kradzieżą. Najważniejszą w tej dziedzinie kwestią jest stosowanie zabezpieczenia dodatkowego – zamontowanego indywidualnie. Jednym z prostszych sposobów zabezpieczenia aut przed kradzieżą jest blokada kierownicy, która występuje w kilku wariantach, różniących się poziomem zabezpieczenia, ceną i wygodą użytkowania. Czy dają one jednak gwarancję, że nasze auto nie padnie łupem złodzieja?
Blokada kierownicy – rodzaje
Najstarszą, doskonale znaną formą blokady na kierownicę jest blokada zewnętrzna, tak zwana laska. Jest to metalowa belka mocowana do kierownicy od zewnątrz i zamykana na zwykły zamek. Często posiada ramię, które zapiera się o deskę rozdzielczą, co – przynajmniej w teorii – uniemożliwia niepożądanej osobie obrót kierownicą i nawigowanie autem. Jest tania, łatwo dostępna i kompatybilna z większością modeli aut. Dlaczego więc jest stosowana coraz rzadziej? Jednym z powodów, który nie ma nic wspólnego z samą siłą zabezpieczenia, jest estetyka i komfort użytkowania. Wsiadając do pięknego wnętrza naszego pojazdu, zabezpieczenie tego typu psuje efekt i wygląda dość karykaturalnie. Każdorazowe zdejmowanie go i ponowne zakładanie, nie ukrywajmy, jest też dość uciążliwe.
Drugim, podobnym typem blokady kierownicy jest blokada dyskowa. Również każdorazowo zakładamy ją na kierownicę od zewnątrz, ale w tym wypadku jej konstrukcja – najczęściej stalowy talerz – otacza całą kierownicę. Ma to ogromny wpływ na siłę zabezpieczenia, bo dużo trudniej ją usunąć. Natomiast ogromnym minusem jest, podobnie jak w przypadku laski, wygoda i estetyka. Dysk jest duży i wizualnie psuje wnętrze naszego auta. Na pewno niewyobrażalne jest zastosowanie go w lepszych czy luksusowych modelach aut, bo zupełnie mija się to z celem. Nawet jeśli byłoby to najlepsze zabezpieczenie antykradzieżowe (a nie jest), to estetycznie przegrywa ze wszystkimi innymi dostępnymi na rynku. Co więcej, przed zainstalowaniem takiego metalowego dysku, zalecane jest założenie pokrowca zabezpieczającego na kierownicę, który zapobiega jej mechanicznemu uszkodzeniu. To sprawia, że cały proces się wydłuża, a motywacja do codziennego zakładania blokady spada. Właściciele pojazdów nie zakładają jej też, zatrzymując się gdzieś na krócej, a trzeba zawsze pamiętać, że okazja czyni złodzieja…
Trzeci rodzaj blokady kierownicy to systemy blokujące, montowane na stałe pod kolumną kierowniczą. Je również w znakomitej większości odblokowuje się za pomocą kluczyka, chociaż nieśmiało pojawiają się już systemy odblokowywane za pomocą aplikacji w smartfonie. Ich zaletą jest dużo większa dyskrecja, bo system jest ukryty, a my, zamiast każdorazowo demontować całą blokadę – przekręcamy tylko zamek. Tego typu zabezpieczenie antykradzieżowe wymaga już profesjonalnego montażu w serwisie lub autoryzowanym punkcie montażowym.
Blokada kierownicy – jak złodzieje mogą ją usunąć?
Na każdy z wymienionych trzech typów blokady kierownicy złodzieje znaleźli już swój sposób. Praktycznie nie ma znaczenia z jakiego, nawet najmocniejszego materiału byłaby wykonana laska zabezpieczająca, ponieważ złodzieje nie przecinają jej, ale kierownicę auta. Wtedy z łatwością zdejmują zabezpieczenie, a nadal auto zachowuje funkcjonalność i można nim odjechać. Wymiana samej kierownicy to dla złodzieja grosze w porównaniu z zarobkiem na sprzedaży kradzionego pojazdu. Co ciekawe, sama konstrukcja laski zabezpieczającej bywa na tyle wadliwa (bar jest za krótki), że blokada nie przeszkadza w kręceniu kierownicą.
Blokada dyskowa uniemożliwia przecięcie kierownicy, więc jest trudniejsza do pokonania. W tym przypadku przepiłowanie dysku i usunięcie go jest bardziej czasochłonne. Ale niestety ten typ blokady często umożliwia, przynajmniej częściowe, manewrowania kierownicą. Pozwala to złodziejowi odjechać w bardziej ustronne miejsce, by ją spokojnie usunąć.
Pozbycie się blokady kierownicy wymaga odpowiednich narzędzi i może spowodować sporo hałasu (szczególnie w przypadku tej montowanej na stałe). Problemem jest jednak fakt, że po jej usunięciu uruchomić pojazd jest już niezwykle łatwo i po aucie nie zostaje żaden ślad.
Blokada kierownicy – czy skutecznie chroni samochód przed kradzieżą?
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie – częściowo chroni, ale jednak nie do końca. W poprzednim akapicie opisaliśmy metody, jakimi złodzieje pozbywają się blokad założonych na kierownicę. Niektóre z nich są szybkie i proste. Wynika z tego jasno, że blokady kierownicy nie dają 100% pewności bezpieczeństwa auta. W ich przypadku ochrona antykradzieżowa polega w dużej mierze na zabezpieczeniu optycznym.
Przez to, że są zauważalne z daleka, mogą już na wstępie odstraszyć złodzieja. Jednocześnie jest to i minus tego rozwiązania – pozwala złodziejowi odpowiednio się przygotować i zaopatrzyć w niezbędne narzędzia. Wszystko zależy od motywacji łupieżcy – może mieć zamówienie na podobne do naszego auto i wtedy zaczeka na sprzyjającą kradzieży okoliczność.
Blokada kierownicy – czy istnieją lepsze rozwiązania?
Specyfika zabezpieczeń mechanicznych jest taka, że można je usunąć odpowiednimi narzędziami. Dlatego polecamy stosowanie zabezpieczeń elektronicznych – które zabezpieczają przed uruchomieniem auta, dzięki czemu złodziej nim nie odjedzie. Kluczowy w przypadku najlepszych zabezpieczeń elektronicznych, immobilizerów CAN, jest fakt, że są tak miniaturowych rozmiarów i dobrze schowane, że nic nie wskazuje na to, że pojazd jest chroniony.
Złodziej nie może ich też wykryć żadnymi dostępnymi urządzeniami. Po sforsowaniu zamka lub otwarciu go popularną ostatnio metodą “na walizkę” wsiada do pojazdu, a ten po prostu nie odpala. Jest to dużo lepsze rozwiązanie niż blokady kierownicy – wygodniejsze, niewidoczne i nie do sforsowania narzędziami.
Dowiedz się więcej:
- Jak CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu? Przeczytaj.
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Kultowa Nokia i kradzież samochodu – złodzieje znów to zrobili!
- Kradzież samochodu w dwie minuty – złodzieje używają czegoś, co wygląda jak głośnik JBL!
- Jak łatwa jest kradzież Alfa Romeo? Nowa metoda prosto z Włoch!
- Kradzież samochodu na myjni – jak się zabezpieczyć?
- Kradzież samochodu i Apple AirTag – nowa metoda lokalizowania łupów
- Kradzież samochodu w leasingu – co należy robić?
- Kradzież metodą laparoskopową – nowa technika złodziei samochodów!
- Nowa metoda kradzieży – Kia, Hyundai, Genesis i Mitsubishi poważnie zagrożone!