Jak się okazuje, Polska nie jest jedynym krajem w Europie, w którym złodzieje samochodów działają na bardzo dużą skalę. Z tym problemem borykają się również nasi zachodni sąsiedzi – w 2022 roku bowiem skradziono tam aż o 30 procent samochodów więcej niż rok wcześniej. Niestety, wśród zatrzymanych złodziei jest ponadprzeciętnie wielu naszych rodaków, co rzecz jasna jest powodem do wstydu. Gangi z Europy Wschodniej rozwijają się przede wszystkim w Brandenburgii, co związane jest z bliskością polskiej granicy. Kradzieże samochodów w Niemczech – jak wygląda sytuacja?
Kradzieże samochodów w Niemczech – gdzie auta giną najczęściej?
Berlin jest miastem, które notuje bardzo wysokie statystyki kradzieży samochodów. Według najnowszych danych policyjnych dotyczących przestępczości, w przeliczeniu na 100 000 mieszkańców w Berlinie odnotowano 344 kradzieże samochodów, w porównaniu do 162 w roku 2021. Miasta takie jak Hamburg (145) i Brandenburg (122) pozostają z tyłu w tej klasyfikacji. W południowych Niemczech właściciele samochodów mogą odetchnąć z ulgą, ponieważ tamtejsze statystyki są znacznie niższe.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Na przykład w Badenii-Wirtembergii odnotowano zaledwie 16 kradzieży na 100 000 mieszkańców, a w Bawarii – 15. W najlepszej sytuacji są mieszkańcy Stuttgartu oraz Karlsruhe. Okazuje się bowiem, że w tych miastach złodzieje najrzadziej kradną samochody. Z danych Stowarzyszenia Niemieckich Towarzystw Ubezpieczeniowych (GDV) o kradzieżach samochodów w niemieckich miastach powyżej 300 tys. mieszkańców w 2022 roku wynika, że jedynie 0,2 na 1000 samochodów zostało ukradzionych w tych dwóch miastach. Ogólnie rzecz biorąc, w Niemczech średnio co 30 minut dochodzi do kradzieży samochodu.
Kradzieże samochodów w Niemczech – jakie auta wybierają złodzieje?
Najpopularniejsze wśród złodziei są w dalszym ciągu samochody typu SUV. W Niemczech szczególnie często kradzionym modelem jest Range Rover Velar, który zdetronizował dotychczasowego lidera, BMW X6. Wskaźnik kradzieży w przypadku Velara wynosi 15,5 na 1000 zarejestrowanych egzemplarzy, a przeciętny koszt szkody całkowitej wyniósł nieco ponad 52 000 euro (około 238 000 zł). Na trzecim miejscu zaskakująco pojawił się koreański model Kia Stinger, który wskoczył na podium po raz pierwszy. Czwarte miejsce zajmuje największy w gamie Range Rover, a wartość średniej szkody w tym przypadku wynosi 60 067 euro (około 275 000 zł).
Zobacz też: System START/STOP – obalamy mity na temat tego rozwiązania!
Na piątym, szóstym i siódmym miejscu znajdują się modele japońskich marek. Na piątym miejscu znalazła się pierwsza generacja Lexusa NX. Dalej w zestawieniu widnieją Toyota Land Cruiser i Prius. Toyota Prius ma najniższą wartość średniej szkody w TOP10 – 19 770 euro (około 91 000 zł). Na ósmym miejscu znalazł się kultowy Porsche 911. Numer dziewiąty to niespodzianka – mało popularny Ford Edge, który jest kradziony częściej od BMW X5, zajmującego dziesiąte miejsce.
Kradzieże samochodów w Niemczech – coraz gorzej przy granicy
Portal informacyjny publicznej stacji radiowej Berlina i Brandenburgii (RBB) donosi, że w roku 2022 w żadnym miejscu w Niemczech nie odnotowano tak dużej liczby kradzieży samochodów, jak w Berlinie. Również w graniczącej z Polską Brandenburgii obserwowany jest gwałtowny wzrost tego rodzaju przestępstw. Zgodnie z danymi niemieckiej policji federalnej, w ubiegłym roku w stolicy Niemiec doszło do 3833 kradzieży pojazdów, co oznacza wzrost o 30 procent w porównaniu z rokiem 2021. W Brandenburgii wzrost w tym samym okresie wyniósł 22 procent.
Zobacz też: Jak zabezpieczyć Teslę przed kradzieżą?
Portal RBB, powołując się na źródła policyjne informuje, że za kradzieżami stoją zwykle grupy przestępcze z Europy Wschodniej, które wykorzystują bliskość Polski jako miejsca schronienia dla skradzionych pojazdów. Według Thomasa Susebacha, kierownika wydziału ds. międzynarodowych kradzieży samochodów w berlińskiej policji, najbardziej dotknięte kradzieżami są wschodnie dzielnice stolicy Niemiec, z których przestępcy mogą jeszcze szybciej przekroczyć granicę.
Kradzieże samochodów w Niemczech – auta na części
Zaskakująca jest rosnąca wśród złodziei popularność samochodów dostawczych. Przeważająca większość skradzionych pojazdów ma między 6 a 10 lat. Tego typu pojazdy, w tym także kosztowne kampery, często trafiają później do warsztatów, w tym tych w Polsce, gdzie są rozkładane na części w celu odsprzedania jako elementy zamienników. Jak wyjaśnia Thomas Susebach w rozmowie z RB, sprawcy działają głównie nocą. Właściciele samochodów zwykle orientują się rano, po kilku godzinach. Tyle wystarczy, aby wprawieni przestępcy wymontowali z samochodu wszystko, co ma jakąkolwiek wartość. Części zdobyte z tego procederu są szybko wystawiane na sprzedaż w Internecie, po atrakcyjnej cenie. Sytuacji sprzyjają trudności w dostępie do oryginalnych części samochodowych. Jak tłumaczy Thomas Susebach, gdy nie można zdobyć pewnych części zamiennych z krajów takich jak Francja czy Japonia, setki tysięcy pojazdów w Berlinie stanowią nowe źródło zysków dla przestępców.
Kradzieże samochodów w Niemczech – jak działają złodzieje?
Dużo większym ryzykiem kradzieży są obarczone samochody wyposażone w tzw. systemy bezkluczykowe, które umożliwiają uruchomienie pojazdu bez konieczności wkładania kluczyka do stacyjki. Dane niemieckiego Automobilklubu ADAC wskazują, że jedynie 5 procent z 560 przebadanych systemów tego rodzaju posiada skuteczne zabezpieczenia przed kradzieżą metodą „na walizkę”.
Zobacz też: Akumulator w samochodzie hybrydowym – co trzeba wiedzieć?
O tym zagadnieniu wspomina także „Maerkische Oderzeitung” (MOZ), gazeta ze wschodniej Brandenburgii. Według informacji zawartych w gazecie, przestępcy zaczęli stosować nową metodę kradzieży, zwanej „homejacking”. W ramach tej metody, złodzieje coraz częściej nie penetrują bezpośrednio pojazdów, lecz przeszukują domy właścicieli. Tam znajdują kluczyki do samochodu, a następnie bez żadnego problemu odjeżdżają pojazdem. Te przestępstwa zazwyczaj mają miejsce w nocy, kiedy domownicy śpią. Niektóre ze skradzionych aut trafiają później z powrotem na niemiecki rynek jako używane pojazdy, posiadające fałszywe zagraniczne dokumenty.
Berlińska policja ściśle współpracuje z organami ścigania w innych krajach w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się tego zjawiska. Jednak, jak zaznacza Thomas Susebach w rozmowie z RBB, perspektywy na osiągnięcie spektakularnych sukcesów w tej dziedzinie są ograniczone, ponieważ aktualnie utrzymuje się tendencja wzrostu liczby kradzieży. Krótkotrwałe poprawienie sytuacji nastąpiło tylko podczas pandemii i okresu zamknięcia granic.
Kradzieże samochodów w Niemczech – jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?
Jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie, a przede wszystkim – najbardziej skutecznych blokad antykradzieżowych na rynku, jest nowy CANLOCK PRO. Urządzenie to jest odporne na kradzież metodą „na walizkę”, „na gameboya” oraz „CAN injection”. Poza tym, CANLOCK PRO wyposażony jest również w czujnik przechyłu i położenia 3D, co utrudnia złodziejom kradzież metodą „na lawetę”, kradzież katalizatora oraz kradzież felg. W razie wykrycia zmiany położenia auta, system bezpieczeństwa uruchomi głośną syrenę lub fabryczny klakson, a także ostrzeże właściciela samochodu powiadomieniem w aplikacji mobilnej.
CANLOCK PRO posiada również moduł GPS, dzięki czemu możliwe jest śledzenie położenia pojazdu w aplikacji mobilnej lub poprzez SMS. Urządzenie umożliwia również zdalne zablokowanie ponownego rozruchu silnika auta.
Zabezpieczenie antykradzieżowe CANLOCK PRO posiada również unikalną funkcję ANTY-JAMMING, dzięki czemu uniemożliwia kradzież z wykorzystaniem zagłuszarki GPS/GSM. W przypadku użycia zagłuszarek GPS, urządzenie uruchomi głośny ALARM dźwiękowy. Jako jedyni mamy możliwość uruchomienia alarmu z fabrycznego klaksonu (funkcja dla wybranych modeli).
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Dowiedz się więcej:
- Jak CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu? Przeczytaj.
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Kultowa Nokia i kradzież samochodu – złodzieje znów to zrobili!
- Kradzież samochodu w dwie minuty – złodzieje używają czegoś, co wygląda jak głośnik JBL!
- Jak łatwa jest kradzież Alfa Romeo? Nowa metoda prosto z Włoch!
- Kradzież samochodu na myjni – jak się zabezpieczyć?
- Kradzież samochodu i Apple AirTag – nowa metoda lokalizowania łupów
- Kradzież samochodu w leasingu – co należy robić?
- Kradzież metodą laparoskopową – nowa technika złodziei samochodów!
- Nowa metoda kradzieży – Kia, Hyundai, Genesis i Mitsubishi poważnie zagrożone!
- Wygłuszenie samochodu – wszystko, co musisz wiedzieć!