Jazda rowerem to bardzo popularny rodzaj aktywnego wypoczynku wśród Polaków. Niektórzy nie rozstają się rowerem nawet podczas wakacyjnego wypoczynku. Przewóz roweru samochodem może stanowić pewien kłopot, jednak są pewne rozwiązania, które mogą to znacznie uprościć. Poniżej prezentujemy techniki i urządzenia, dzięki którym będzie można bez problemu jechać na upragniony wypoczynek na łonie natury, nie rozstając się z 2 kółkami. Przewóz roweru samochodem – tylko sprawdzone metody!
Przewóz roweru samochodem – jakie jest prawo?
W jaki sposób należy przewozić rower samochodem? Przede wszystkim, należy to zrobić w sposób bezpieczny, zapewniający ochronę pasażerom i innym użytkownikom dróg. Polskie przepisy dotyczące ruchu drogowego nie precyzują szczegółowo, jak powinien wyglądać przewóz roweru samochodem. Nie ma zakazu umieszczenia roweru na przykład wewnątrz pojazdu. Przepisy również nie opisują dokładnie sposobu przewożenia roweru na dachu. Jedynie wspominają, że tylne światła i tablica rejestracyjna pojazdu nie mogą być zasłonięte.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Obecna sytuacja prawna jest regulowana przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2016 roku, dotyczące warunków technicznych pojazdów oraz wymaganego wyposażenia. Fragment tego rozporządzenia odnosi się bezpośrednio do bagażników rowerowych montowanych z tyłu pojazdu (na haku lub klapie):
Jeśli bagażnik, obciążony lub nieobciążony, jest zamontowany na haku lub jest zintegrowany z nadwoziem pojazdu w sposób naruszający przepisów art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien spełniać następujące wymagania:
- powinien być wyposażony w światła określone w § 12 ust. 1 pkt 3-5, 7, 8, 12-14, które spełniają wymagania określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
- powinien posiadać miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, które spełnia wymagania określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
W obwieszczeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 roku, dotyczącym ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, wprowadzono nowe przepisy, które zobowiązują kierowców do używania bagażników wyposażonych w pełny zestaw oświetlenia (światła pozycyjne, hamowania/stop, awaryjne/kierunkowskazy, przeciwmgielne i cofania i oświetlenie tablicy rejestracyjnej) oraz dodatkowe miejsce na rejestrację).
Przewóz roweru samochodem – przewożenie roweru we wnętrzu auta
Niektóre rowery można bez problemu przewozić nawet w bagażniku. Ważne jest, aby żadne elementy nie wystawały poza obrys pojazdu. W związku z tym konieczne może być złożenie oparcia tylnych siedzeń, co ogranicza dostępne miejsce dla podróżnych. Warto również odpowiednio przygotować jednoślad do podróży. Niektóre elementy roweru, takie jak przednie koło lub kierownica, mogą wymagać rozkręcenia lub demontażu. Właściciele rowerów składanych (tzw. składaków) poradzą sobie z tym zadaniem zdecydowanie szybciej.
Zobacz też: Kradzież metodą laparoskopową – nowa technika złodziei samochodów!
Przewożenie roweru we wnętrzu auta pozwala skutecznie zabezpieczyć rower przed kradzieżą lub uszkodzeniem spowodowanym warunkami atmosferycznymi lub kolizją. Dlatego jest często stosowana przez cyklistów, którzy szczególnie dbają o swoje dwukołowe pojazdy.
Transport roweru wewnątrz samochodu wiąże się jednak z pewnym ryzykiem. Podczas załadunku istnieje możliwość zabrudzenia lub uszkodzenia elementów wnętrza pojazdu, takich jak tapicerka, podsufitka czy boczki drzwi. Aby tego uniknąć, warto wcześniej zabezpieczyć wnętrze lub użyć pokrowca na rower. W trakcie jazdy należy również zapewnić stabilizację ładunku. Można to osiągnąć za pomocą gumowych lin lub pasków mocujących.
Transport roweru wewnątrz samochodu ma pewne wady. Po pierwsze, nie jest możliwy we wszystkich rodzajach nadwozi. Chociaż w kombi, SUV-ach czy minivanach nie stanowi to problemu, to w przypadku samochodów miejskich, sedanów czy sportowych coupe może być trudne do zrealizowania. Kolejnym czynnikiem jest ograniczenie dostępnego miejsca w bagażniku, które musi zostać przeznaczone na rowery. Ta metoda sprawdza się przy podróżowaniu samotnie, w parach lub w niewielkich grupach (bagażnik pomieści maksymalnie 2 rowery i niewielką ilość pozostałego bagażu). Jednak nie wpływa negatywnie na aerodynamikę pojazdu i nie ma wpływu na wzrost zużycia paliwa ani prowadzenie samochodu.
Przewóz roweru samochodem – pozostałe metody
Jeśli nie chcesz przewozić roweru wewnątrz pojazdu lub masz zbyt małe auto, istnieje wiele innych opcji do wyboru. Na rynku dostępnych jest wiele różnych typów bagażników rowerowych. Niektóre z nich montuje się na dachu samochodu, wykorzystując fabryczne relingi, ale dostępne są również inne modele, np. ze specjalnymi przyssawkami. Tego rodzaju rozwiązanie jest odpowiednie dla niższych samochodów i niezbyt ciężkich rowerów, których podniesienie nie stanowi większego problemu. Istnieją również modele, które można wysunąć, co ułatwia załadunek. Rower jest wówczas zamocowany w pozycji leżącej.
Widok rowerów wystających nad głowami kierowcy i pasażerów jest powszechny na polskich drogach. Choć nie ograniczają one widoczności, znacząco wpływają na opory powietrza oraz zachowanie pojazdu na drodze. Samochód staje się bardziej podatny na boczne podmuchy wiatru, wymaga ostrożniejszego pokonywania zakrętów i ograniczenia prędkości na autostradach.
Alternatywnym miejscem na umieszczenie bagażnika rowerowego jest tył pojazdu. Specjalnie zaprojektowany stelaż, w zależności od wybranego modelu, można zamontować na haku holowniczym lub przymocować pasami do pokrywy bagażnika. Umieszczenie rowerów bliżej ziemi, szczególnie w przypadku bagażników na hak, ułatwia ich załadunek. Niżej położony środek ciężkości nie ma zauważalnego wpływu na prowadzenie pojazdu.
Przewóz roweru samochodem – jaki bagażnik rowerowy wybrać?
Jeśli samochód jest wyposażony w hak holowniczy, najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie go do zamocowania roweru. Taki sposób przewozu rowerów nie wyklucza dostępu do bagażnika – platforma może być odchylana w całości, umożliwiając dostęp do luku bagażowego z boku. Konieczne jest jednak zamontowanie dodatkowego oświetlenia tylnej części pojazdu oraz trzeciej tablicy rejestracyjnej. Aby uzyskać taką tablicę, należy wystąpić z wnioskiem do wydziału komunikacji. Koszt duplikatu tablicy wynosi 52,50 zł. Taki bagażnik bez problemu pomieści nawet 4 rowery. Powoduje on wydłużenie samochodu, nieco ogranicza widoczność do tyłu i może wpływać na działanie czujników parkowania. Jednak jest to najwygodniejsza opcja (szczególnie w przypadku ciężkich rowerów elektrycznych), zapewniająca największe bezpieczeństwo, choć jednocześnie najdroższa. Ceny uchwytów zaczynają się od około 600 zł, ale za markowe produkty trzeba zapłacić nawet kilka tysięcy.
Alternatywą dla właścicieli samochodów nieposiadających haka holowniczego jest uchwyt montowany na klapie bagażnika. Tego rodzaju rozwiązanie zostało opracowane z myślą o małych hatchbackach i kombi, choć dostępne są również wersje dla sedanów i coupe. Konstrukcja opiera się na metalowym wieszaku na 2-3 rowery i regulowanych pasach. Długość pasów należy dostosować do konkretnego modelu samochodu, zgodnie z instrukcją. Po zamontowaniu nie ma jednak możliwości dostępu do bagażnika z zewnątrz. Takie bagażniki są łatwo dostępne, można je nawet znaleźć w supermarketach czy sklepach sportowych. Ich ceny zazwyczaj są niższe niż w przypadku bagażników na hak, zaczynają się od około 300 zł za pojedyncze uchwyty i sięgają blisko 2 tysięcy za renomowane marki.
Zobacz też: Jak łatwa jest kradzież Alfa Romeo? Nowa metoda prosto z Włoch!
Bagażnik dachowy jest najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem, choć nie zawsze najwygodniejszym. Koszt pojedynczego uchwytu wynosi zwykle od 100 do 1 000 zł. W przypadku braku fabrycznych relingów, konieczny jest zakup dodatkowych poprzeczek. Taki bagażnik może pomieścić do 5 rowerów (do 3 w standardowej wersji). Trzeba jednak uważać na maksymalne obciążenie dachu (zazwyczaj 50-70 kg) i nie należy go przekraczać. Większość mocowań to metalowe rynny, które umożliwiają demontaż przedniego koła i umieszczenie go w specjalnym uchwycie – to samo dotyczy modeli z przyssawkami. Ceny tych uchwytów zaczynają się od około 400 zł, ale nie wymagają dodatkowego wyposażenia. Są szczególnie przydatne w samochodach o opadającej linii dachu (sedan, liftback, hatchback, coupe). Zapewniają dużą elastyczność w układaniu ładunku i zajmują niewiele miejsca, gdy nie są używane.
Przewóz roweru samochodem – nie zapominaj o bezpieczeństwie swojego auta na wakacjach!
Wyjeżdżając na wakacje nie możemy zapomnieć o odpowiedniej ochronie samochodu przed kradzieżą. Najlepszą metodą na uniknięcie bólu głowy podczas wojaży będzie zainstalowanie w samochodzie dodatkowej blokady antykradzieżowej.
CANLOCK to nowoczesną blokada antykradzieżowa, działająca w oparciu o magistralę CAN. Jak to działa? Za pomocą magistrali CAN komunikują się ze sobą wszystkie podzespoły w samochodzie. Płyną nią impulsy np. od przycisku START/STOP do rozrusznika, ale również te biorące udział np. przy zmianie biegów. Zabezpieczenie CANLOCK potrafi zablokować te sygnały, dzięki czemu bez odpowiedniej autoryzacji nie będzie możliwe odjechanie samochodu. W zależności od wersji urządzenia, autoryzacja przebiega za pomocą kodu PIN, breloczka Bluetooth lub bezpiecznej, szyfrowanej aplikacji mobilnej.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Dowiedz się więcej:
- Jak CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu? Przeczytaj.
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Kultowa Nokia i kradzież samochodu – złodzieje znów to zrobili!
- Kradzież samochodu w dwie minuty – złodzieje używają czegoś, co wygląda jak głośnik JBL!
- Jak łatwa jest kradzież Alfa Romeo? Nowa metoda prosto z Włoch!
- Kradzież samochodu na myjni – jak się zabezpieczyć?
- Kradzież samochodu i Apple AirTag – nowa metoda lokalizowania łupów
- Kradzież samochodu w leasingu – co należy robić?
- Nowa metoda kradzieży – Kia, Hyundai, Genesis i Mitsubishi poważnie zagrożone!