WAŻNE: Zobacz PEŁNE statystyki za cały 2023 rok!
Mimo, że obecnie produkowane auta wyposażane są w nowoczesne zabezpieczenia antykradzieżowe, to jednak policjanci zajmujący się przestępczością samochodową nadal mają pełne ręce roboty. Jeden ze stróżów prawa, na co dzień pracujący w wydziale kryminalnym w dużym mieście w Centralnej Polsce, zdecydował się odpowiedzieć na kilka naszych pytań. Jak wyglądają kradzieże aut w Polsce w 2023?
Zabezpiecz-Auto.pl (ZA): Z roku na rok mówi się coraz mniej o kradzieżach aut. Nie ma się czego obawiać?
Policjant: Faktycznie – liczba kradzieży maleje z roku na rok. Polsce wciąż jednak daleko chociażby do Skandynawii, gdzie pozostawienie otwartego auta z kluczykami w środku nie jest czymś dziwnym. Jak się okazuje, liczba kradzieży samochodów w Polsce w 2022 nieco spadła. Z Centralnej Ewidencji Pojazdów wyrejestrowano 6167 aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 6 ton. W porównaniu do 2021 mamy do czynienia ze spadkiem o 13,3 procent. Wówczas to z krajowych parkingów zginęło 7098 samochodów.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
ZA: Wśród tych kilku tysięcy aut, jakie są najpopularniejsze?
Policjant: To wszystko zależy od rejonu Polski. Dla przykładu, w woj. dolnośląskim popularne są auta niemieckie – grupa VAG, Mercedes, BMW. Woj. mazowieckie z Warszawą na czele odnotowuje natomiast kradzieże aut przede wszystkim produkcji japońskiej. Potwierdzają to nasze statystyki: w minionym roku w TOP5 kradzionych marek, jest m.in. Toyota i Audi.
ZA: Skąd te różnice? Jak złodzieje wybierają swój „ulubiony” model? Jaką rolę odgrywają fabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe?
Policjant: Fabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe stanowią problem tylko dla garstki złodziei, z małym doświadczeniem. Policjant podczas służby ma jednak do czynienia z profesjonalistami, którzy potrafią złamać seryjne blokady auta w kilkadziesiąt sekund. Warto zaznaczyć, że ponad 90% kradzionych samochodów jest przeznaczanych „na części” – drastycznie utrudnia to wykrycie takich przestępstw. Wynika z tego tyle, że giną samochody, których części są popularne albo drogie – tak jak w przypadku aut japońskich. Najmłodsze i najbardziej luksusowe – a co za tym idzie – najdroższe auta giną tam, gdzie poziom życia jest najlepszy. Mam tu na myśli głównie duże miasta.
ZA: Właśnie, najmłodsze. Które roczniki samochodów są szczególnie narażone na kradzież?
Policjant: Według policyjnych statystyk, 2022 roku najczęściej ginęły auta wyprodukowane trzy lata wcześniej – w 2019. Dokładny rocznik nie ma jednak aż tak dużego znaczenia – można powiedzieć, że największym powodzeniem cieszą się auta nie starsze niż 5-6 lat.
Zobacz też: Nieudana próba kradzieży luksusowego samochodu!
ZA: Producenci aut w najnowszych modelach stosują coraz nowocześniejsze rozwiązania antykradzieżowe. Czy w takim razie kupując nowe auto mogę czuć się bezpiecznie?
Policjant: Problem z seryjnymi zabezpieczeniami polega na tym, że powielają one określony schemat i przestępcy zajmujący się kradzieżami aut, już w kilka dni po premierze danego modelu „rozpracowują” jego zabezpieczenia. Dodatkowo, większość tych systemów jest oparta o sterowniki elektroniczne. Osoba, która zna specyfikację układu jest w stanie rozszyfrować i rozbroić taki system.
ZA: A co z dostępem bezkluczykowym „keyless”? Rozwiązanie to miało przełożyć się na komfort użytkowania samochodu, a okazuje się, że przysparza wielu problemów.
Policjant: Ten system jest obecnie na wyposażeniu większości nowych modeli aut i jego celem jest ułatwienie korzystania z pojazdu. Producenci modeli (głównie premium) dokładają wszelkich starań, aby klient czuł się w samochodzie komfortowo. Systemy typu KeyLess dają potencjalnemu złodziejowi możliwość stworzenia imitacji odbiornika i wymuszenia na kluczyku przesłania sygnału do pojazdu. Posiadając wiązkę sygnału, złodziej ma praktycznie nieograniczony dostęp do pojazdu. Oczywiście to wszystko wymaga specjalistycznego sprzętu.
ZA: W takim razie, aby dokonać kradzieży, złodziej musi znajdować się w pobliżu zdalnego pilota.
Policjant: Musimy pamiętać o tym, że przestępcy lub całe grupy przestępcze zajmujące się kradzieżami pojazdów są w stanie podjąć nawet długotrwałe działania, aby wejść w posiadanie upatrzonego egzemplarza. Potrafią na przykład obserwować właściciela, aby ustalić najdogodniejszy moment i miejsce, by przechwycić sygnał kluczyka. Może się to stać na przykład na sklepowym parkingu, ale również w miejscu pracy lub zamieszkania. Pomimo sporej oferty tanich gadżetów dostępnych w Internecie, naprawdę trudno jest skutecznie zabezpieczyć pojazd przed kradzieżą.
Zobacz też: Jak wygląda kradzież „na gameboya”? Przekonał się o tym znany dziennikarz!
ZA: Czy w takiej sytuacji właściciele aut z dostępem bezkluczykowym, w walce z przestępcami są na przegranej pozycji?
Policjant: Niekoniecznie. Na rynku funkcjonują profesjonalne firmy zajmujące się zabezpieczeniami antykradzieżowymi. Oferują one alternatywne dla seryjnych systemów antykradzieżowych rozwiązania. Ludzie zajmujący się tą branżą opierają swoje systemy przede wszystkim o znajomość tematu, doświadczenie i autorskie pomysły, wymagające dużo większego nakładu pracy w przypadku chęci kradzieży auta z takim systemem. Jest pewna reguła, która mówi o tym, że sprawcy zawsze będą minimalizować ryzyko zatrzymania na gorącym uczynku. Jeśli potencjalny cel w trakcie próby kradzieży stawia nieoczekiwany opór, sprawcy porzucają zamiar i ukierunkowują się na inny samochód, który nie będzie już sprawiał takich kłopotów.
ZA: Jakie metody są obecnie najpopularniejsze wśród złodziei?
Policjant: Im większa kreatywność złodzieja, tym bardziej niecodziennymi metodami się on posługuje. Poza najpopularniejszą obecnie, kradzieżą „na walizkę”, wciąż funkcjonują metody opierające się na roztargnieniu i nieuwadze. Jednym z przykładów jest metoda „na butelkę” – złodziej umieszcza plastikową butelkę w nadkolu, która zaczyna hałasować po przejechaniu kilku metrów. Gdy kierowca wysiada w pośpiechu sprawdzić co się stało, zostawiając przy tym uruchomiony samochód – złodziej wskakuje i odjeżdża.
ZA: Jak podsumuje Pan sytuacje kradzieży aut w Polsce? Jakieś rady dla chcących uchronić się przed kradzieżą samochodu?
Policjant: Liczba kradzieży ciągle spada, jednak nie na tyle, aby spać spokojnie. Jak wspomniałem, z parkingów giną najczęściej auta kilkuletnie – japońskie, niemieckie, francuskie. Jeśli chodzi o rady, to przede wszystkim należy być czujnym – jeśli wysiadamy z auta, nawet na chwilę, to zawsze powinniśmy zgasić silnik i uruchomić alarm. Poza tym, prócz fabrycznych zabezpieczeń, warto rozważyć montaż dodatkowej blokady, najlepiej elektronicznej.
ZA: Dziękuje, że zechciał Pan opowiedzieć nam trochę o tym jak wyglądają dziś kradzieże samochodów.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Dowiedz się więcej:
- Jak CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu? Przeczytaj.
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Kultowa Nokia i kradzież samochodu – złodzieje znów to zrobili!
- Kradzież samochodu w dwie minuty – złodzieje używają czegoś, co wygląda jak głośnik JBL!
- Jak łatwa jest kradzież Alfa Romeo? Nowa metoda prosto z Włoch!
- Kradzież samochodu na myjni – jak się zabezpieczyć?
- Kradzież samochodu i Apple AirTag – nowa metoda lokalizowania łupów
- Kradzież samochodu w leasingu – co należy robić?
- Kradzież metodą laparoskopową – nowa technika złodziei samochodów!
- Nowa metoda kradzieży – Kia, Hyundai, Genesis i Mitsubishi poważnie zagrożone!