Po polskich drogach porusza się coraz więcej aut z napędem hybrydowym. Samochody z tego typu napędem kupowane są również na rynku pierwotnym, jednak wielu nabywców dręczą obawy o kondycję akumulatorów zastosowanych w autach hybrydowych. Czy akumulator w samochodzie hybrydowym ma określony termin przydatności? Co może się zepsuć przy tego typu rozwiązaniach i ile kosztuje ewentualna naprawa? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.
Akumulator w samochodzie hybrydowym – w stronę ekologii
Po polskich drogach porusza się około 25 milionów samochodów, z czego w zdecydowanej większości pojazdy tradycyjne, napędzane silnikami spalinowymi. Jednak w ostatnim czasie zauważalny jest wzrost popularności samochodów elektrycznych, który napędzany jest chociażby poprzez ulgi akcyzowe i rządowe dopłaty w ramach programu „Mój Elektryk”. Elektrycznych samochodów jest więc w naszym kraju coraz więcej. Według Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), z końcem grudnia 2022 roku w Polsce zarejestrowanych było 64 705 samochodów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym. To oznacza wzrost o 33 proc. w porównaniu do roku poprzedniego!
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Czy przyszłość motoryzacji należy do aut z napędem elektrycznym? Zdecydowanie tak. Liczba pojazdów BEV dynamicznie rośnie nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Po drugie, coraz więcej miast planuje wprowadzenie stref czystego transportu, które będą niedostępne dla starszych samochodów. Po trzecie, producenci sukcesywnie wprowadzają na rynek coraz więcej modeli elektrycznych, co świadczy o ich zaangażowaniu w promowanie tego rodzaju pojazdów.
Akumulator w samochodzie hybrydowym – jak długo wytrzymują baterie?
Wiele osób chcących kupić auto hybrydowe z drugiej ręki obawia się stanu technicznego elementów instalacji elektrycznej. Chociaż silniki elektryczne, falowniki oraz elementy przekładni zazwyczaj starczają na wiele lat, to baterie trakcyjne (o wysokim napięciu) mogą być nieco bardziej problematyczne. Na szczęście doświadczony fachowiec, wyposażony w odpowiedni sprzęt, będzie w stanie precyzyjnie ocenić stan poszczególnych bloków i ogniw. To niezwykle istotne, gdy planujemy zakup używanego hybrydowego samochodu. Zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę koszt naprawy, regeneracji lub wymiany.
Trudno jednoznacznie określić, jak długo wytrzymują baterie trakcyjne, ponieważ na ich kondycję wpływa wiele czynników. Niemniej jednak, po długim okresie eksploatacji (np. kilkanaście lat) i dużej liczbie przejechanych kilometrów (np. 300-400 tys. km), całkowita pojemność baterii może być znacznie ograniczona. W takich warunkach hybryda może nadal jeździć, ale spalanie paliwa może być już zauważalnie wyższe. Warto wiedzieć, że na rynku używanych hybryd często pojawiają się pojazdy, które wcześniej służyły jako taksówki lub pojazdy Ubera.
Wysokie zużycie benzyny może być sygnałem ostrzegawczym, zwiastującym problem z akumulatorami trakcyjnymi. W hybrydzie z uszkodzoną lub zużytą baterią spalanie rośnie, ponieważ zasięg, który można pokonać na czystym prądzie (który i tak w popularnych hybrydach nie jest zbyt duży), znacznie się skraca. Dodatkowo, elektronika sterująca może częściej decydować się na doładowanie akumulatorów przy użyciu silnika spalinowego, co znacznie zwiększa średnie zużycie paliwa. Większe spalanie to jednak nie jedyna oznaka problemu z baterią. Do pozostałych objawów należą m.in.:
- zapalona kontrolka na desce rozdzielczej (np. czerwony trójkąt z wykrzyknikiem), informująca o awarii baterii i/lub elektrycznego układu napędowego,
- zapalona kontrolka „Check hybrid system”,
- niewłaściwe napięcie lub pojemność baterii, odczytywane w trakcie diagnostyki komputerowej,
- zbyt słabe przyspieszenie (w autach, gdzie silnik elektryczny wspomaga spalinowy),
- niemożność uruchomienia trybu elektrycznego w autach z napędem hybrydowym PHEV,
- niemożność uruchomienia silnika spalinowego w samochodach, gdzie silnik elektryczny pełni funkcję wspomagania napędu spalinowego, rozrusznika i alternatora.
Akumulator w samochodzie hybrydowym – „mała” bateria
W samochodach hybrydowych, oprócz baterii trakcyjnych stosuje się także niewielki akumulator kwasowo-ołowiowy, podobny do tego z pojazdów o konwencjonalnym napędzie. Ten akumulator ma za zadanie podtrzymywać zasilanie podczas postoju i obsługiwać różne podzespoły, takie jak: sterowniki elektroniki, dostęp bezkluczykowy, centralny zamek i system nadzorowania baterii trakcyjnych. W pojazdach z napędem elektrycznym wykorzystuje się ten rodzaj akumulatora do instalacji o niskim napięciu. Przykładem może być Tesla Model Y, która wyposażona jest w akumulator 12-voltowy umieszczony pod podszybiem.
Akumulator 12-voltowy, w normalnych warunkach eksploatacji, jest zazwyczaj bezobsługowy. Jednak ze względu na częste korzystanie z energii baterii trakcyjnej do rozruchu lub w przypadku pojazdów elektrycznych, do których nie ma potrzeby uruchamiania silnika spalinowego, ten akumulator ma ograniczoną pojemność i może ulegać szybszemu rozładowaniu. Sytuacja taka może mieć miejsce chociażby podczas długotrwałego postoju z włączonymi odbiornikami energii, takimi jak światła, radio, ogrzewanie tylnej szyby lub foteli. W połączeniu z naturalnym starzeniem się akumulatora prowadzi to do szybszego rozładowania.
W samochodach hybrydowych i elektrycznych bateria ta ładowana jest nie przez alternator, ale przez silnik elektryczny, który podczas hamowania rekuperacyjnego działa jak prądnica. Jednak długotrwały postój może prowadzić do całkowitego rozładowania małego akumulatora, co z kolei uniemożliwi sterowanie akumulatorem trakcyjnym. Oznacza to, że nawet w pełni naładowane hybrydy lub samochody elektryczne mogą zostać unieruchomione przez wyczerpanie małego akumulatora kwasowo-ołowiowego.
Akumulator w samochodzie hybrydowym – czy zabezpieczenie antykradzieżowe rozładowuje baterie?
Jak wynika z powyższego tekstu, paradoksalnie nawet w samochodzie hybrydowym może dojść do rozładowania małego akumulatora. Niektóre współcześnie produkowane hybrydy nieustannie zmagają się z tym problemem – dotyczy to głównie modeli Lexusa i Toyoty. Właściciele tych marek często zgłaszają problemy z szybkim rozładowywaniem się ogniw, co negatywnie wpływa na użytkowanie samochodów. Czy dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe odpowiada za tak szybkie rozładowywanie akumulatora? Absolutnie nie. Obecnie stosowane rozwiązania technologiczne pobierają bardzo mało prądu – zbyt mało, aby nawet w długiej perspektywie rozładować baterię samochodu hybrydowego.
Obecnie najbardziej skuteczną metodą ochrony samochodów przed kradzieżą są zabezpieczenia antykradzieżowe, które blokują ruch na magistrali CAN i są często montowane dodatkowo w autach wyposażonych w system bezkluczykowy „keyless”. Przykładem takiego urządzenia jest m.in. CANLOCK, oferowany przez firmę Zabezpiecz-Auto.pl. Jest to system odporny na nowoczesne metody kradzieży, np. metodą „na walizkę”, „na gameboya” lub „CAN injection”.
Działanie systemu CANLOCK polega na blokowaniu ruchu na magistrali CAN – to swego rodzaju system wymiany danych między podzespołami samochodu. Jeśli chcemy uruchomić silnik, włączając przycisk START, sygnały elektryczne biegną do rozrusznika czy pompy paliwa właśnie poprzez CAN.
System CANLOCK uniemożliwia skuteczne uruchomienie silnika osobom, które nie przejdą autoryzacji. Złodziej, który nie zna kodu PIN, nie posiada specjalnego breloczka Bluetooth lub aplikacji mobilnej, nie jest w stanie ukraść pojazdu i jedyne, co może zrobić, to oddalić się z miejsca i poszukać innego „łupu”.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Dowiedz się więcej:
- Jak CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu? Przeczytaj.
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Kultowa Nokia i kradzież samochodu – złodzieje znów to zrobili!
- Kradzież samochodu w dwie minuty – złodzieje używają czegoś, co wygląda jak głośnik JBL!
- Jak łatwa jest kradzież Alfa Romeo? Nowa metoda prosto z Włoch!
- Kradzież samochodu na myjni – jak się zabezpieczyć?
- Kradzież samochodu i Apple AirTag – nowa metoda lokalizowania łupów
- Kradzież samochodu w leasingu – co należy robić?
- Kradzież metodą laparoskopową – nowa technika złodziei samochodów!
- Nowa metoda kradzieży – Kia, Hyundai, Genesis i Mitsubishi poważnie zagrożone!
- Wygłuszenie samochodu – wszystko, co musisz wiedzieć!