Początkowo, konstrukcja systemów alarmowych do samochodów była bardzo prosta. Wraz z biegiem czasu jednak, gdy pojawiły się nowe zdobycze techniki, autoalarmy poważnie przyczyniły się do spadku liczby kradzieży samochodów. Dzisiaj to rozbudowane systemy bezpieczeństwa, wyposażone w dziesiątki różnych czujników, a zakres ich działania wykracza już poza „typową” ochronę samochodu przed kradzieżą. Dla przeciętnego klienta wybór odpowiedniego alarmu do samochodu to nie lada wyzwanie, mając na uwadze liczbę urządzeń dostępnych na rynku. Jakie zabezpieczenie antykradzieżowe jest najlepsze? Czy klasyczny autoalarm to najlepsze rozwiązanie?
Autoalarm – co mamy do wyboru?
W naszym kraju pieczę nad autoalarmami sprawuje Przemysłowy Instytut Motoryzacji, który między innymi decyduje o przynależności poszczególnych systemów alarmowych do tak zwanych klas. Poza klasą, zawsze warto zwracać uwagę, czy dany autoalarm ma homologację oraz znak bezpieczeństwa B – w dobie tak szeroko rozwiniętego handlu, na krajowy rynek mogą bowiem trafiać produkty z dalekiej Azji, a tam, delikatnie mówiąc, bezpieczeństwem przejmuje się raczej niewielu producentów elektroniki.
Chcesz wyposażyć swoje auto w zabezpieczenie antykradzieżowe o wiele bardziej skuteczne niż autoalarm? Zadzwoń pod numer 732 080 889 – Nasi Specjaliści pomogą dobrać rozwiązanie idealne do Twojego samochodu.
Klasa popularna
Do klasy popularnej zaliczają się przede wszystkim najtańsze systemy niskiej skuteczności, które dostarczają podstawowych informacji na temat otwarcia drzwi lub klapy bagażnika. Urządzenie klasy popularnej w żaden sposób nie próbuje przeciwstawić się działaniom złodziei, bowiem najczęściej wyposażone jest ono tylko i wyłącznie w zwykłą syrenę – można więc powiedzieć, że autoalarmy klasy POP pełnią rolę wyłącznie informacyjną. Steruje się nimi najczęściej przy pomocy pilota lub specjalnego kluczyka kodowego. Ciekawostką jest fakt, że autoalarmy POP przestają działać, gdy odetniemy źródło zasilania, czyli akumulator – nie stanowią one w dzisiejszych czasach żadnego zabezpieczenia przed kradzieżą i są montowane zwykle w autach o niskiej wartości.
Klasa standard
O półkę wyżej są autoalarmy klasy standard (STD), które posiadają wszystkie funkcjonalności poprzedniej grupy, a kluczowa różnica polega na obecności własnego źródła zasilania – w teorii powinny być one więc trudniejsze do zneutralizowania. Dodatkowym utrudnieniem dla złodzieja może być fakt, że do uruchamiania autoalarmu używa się kluczyka kodowego ze zmiennym sygnałem – w razie próby kradzieży uruchomi się nie tylko syrena, ale również sygnały świetlne. Autoalarmy klasy standard mogą blokować zapłon lub posiadać blokadę obwodu silnika, często są także wyposażone w czujniki ochrony wnętrza lub karoserii.
Klasa profesjonalna
W tego typu czujniki wyposażone są również autoalarmy klasy profesjonalnej, a wymogiem przynależności do tej grupy jest obecność co najmniej dwóch tego typu sensorów. Oferują także blokadę obwodu silnika, kodowany wyłącznik serwisowy oraz czujnik otwarcia maski silnika. Są obsługiwane za pomocą kluczy i pilotów sterujących, które wykorzystują specjalny, trudny do złamania kod.
Klasa extra
Teoretycznie najwyższa klasa zabezpieczeń samochodowych, uniemożliwiająca dokonanie skutecznej kradzieży. Autoalarmy klasy profesjonalnej posiadają wszystkie funkcjonalności klasy profesjonalnej, a dodatkowo są wyposażone także w czujnik położenia pojazdu, który uruchamia alarm w momencie np. próby załadowania samochodu na lawetę, wybicia szyb czy innych aktów wandalizmu. Tego typu alarmy można wyposażyć też w lokalizatory GPS/GSM, co pozwala na śledzenie pozycji samochodu, jeśli złodziejom uda się odjechać z miejsca postoju auta. O przyznaniu danemu systemowi zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą klasy extra decydują wymagające, przynamniej roczne testy w praktyce.
Autoalarm – jakie czujniki możemy zamontować?
Wiele obecnych systemów alarmowych może współpracować z całą gamą czujników, zwiększających bezpieczeństwo samochodu. Niestety, zwykle trzeba je dokupować osobno, przez co ostateczny koszt zabezpieczenia antykradzieżowego może okazać się bardzo wysoki. Przy projektowaniu tego typu sensorów zwraca się szczególną uwagę na poprawność odczytywania danych zewnętrznych. Gdy czujnik jest wadliwy, wyniki przetwarzania błędnych danych zawsze będą błędne i alarm nie zadziała prawidłowo. W jakie czujniki można wyposażyć autoalarm?
Czujnik ruchu
Są to podstawowe sensory, w które mogą być wyposażone systemu alarmowe. Wyróżniamy tu czujniki pasywne i aktywne. Pierwsze z nich działają w paśmie podczerwieni – same nie emitują żadnych fal, są natomiast zdolne do analizy tych zebranych z otoczenia. Podczerwień to tak naprawdę nic innego jak ciepło, więc pasywne sensory ruchu wychwytują zmianę temperatury, np. po otwarciu drzwi lub wybiciu szyby.
Aktywne czujniki ruchu działają nieco inaczej, niczym uszy nietoperza – wysyłają fale w zakresie mikrofal lub ultradźwięków, a następnie analizują ich odbitą wersję, wykrywając ruch wewnątrz pojazdu.
Czujniki spadku ciśnienia i napięcia
Kolejnym rodzajem czujników stosowanych w autoalarmach są czujniki spadku ciśnienia i napięcia. Te zmyślne urządzenia potrafią wykryć zmiany ciśnienia wewnątrz kabiny auta, co następuje np. poprzez otwarcie drzwi. Gdy robi to nieproszony gość, czujnik uruchamia alarm. Z otwarciem drzwi wiąże się również zapalenie świateł oświetlających kabinę, co powoduje spadek napięcia na obwodzie – sensory spadku napięcia potrafią to precyzyjnie wykryć.
Czujniki grawitacyjne
Zwane są również czujnikami holowania – uruchamiają alarm wówczas, gdy wykryją zmianę przyspieszenia. Może być ona wywołana np. wciąganiem samochodu na lawetę – ta metoda kradzieży sprawdza się szczególnie w centrach miast, bowiem przechodnie często interpretują taką sytuację jako awarię samochodu lub np. odholowanie ze względu na złe parkowanie właściciela pojazdu.
Tego typu rozwiązania bardzo często występują razem z czujnikami uderzeniowymi, które reagują na wstrząsy samochodu. Mogą one występować zarówno podczas próby kradzieży, ale również wówczas, gdy ktoś próbuje wybić szybę lub dokonuje innych aktów wandalizmu.
Czujniki dźwiękowe
Gdy wszystkie inne czujniki zawiodą, z pomocą mogą przyjść sensory dźwiękowe – mają one postać czułych mikrofonów, zamontowanych we wnętrzu pojazdu. Reagują one na ściśle określony dźwięk, np. wybicia szyby.
Vodafone Cobra PRO – jak chroni samochód przed kradzieżą?
Jednym z popularniejszych autoalarmów na rynku jest bez wątpienia Vodafone Cobra PRO – urządzenie to współpracuje z dużą liczbą różnych czujników, jednak (jak wspomnieliśmy wcześniej), trzeba je dokupować osobno.
Podstawowa wersja autoalarmu Vodafone Cobra jest dość uboga, bowiem zawiera wyłącznie czujniki informujące o otwarciu drzwi i wykryciu ruchu wewnątrz pojazdu. Ciekawą opcją charakteryzującą urządzenie jest tryb „Panic” – uruchamiając go w trakcie czuwania alarmu, urządzenie przez 10 sekund emituje mocne sygnały dźwiękowe i świetlne. Opcja taka przydaje się do odstraszenia złodziei lub zwrócenia uwagi przechodniów, że ktoś w pobliżu auta potrzebuje pomocy.
Jak już wcześniej wspominaliśmy, alarm Vodafone Cobra PRO można wyposażać w gamę czujników rozszerzających jego działanie. Jednym z nich jest sensor z oznaczeniem AM5462, służący do zabezpieczenia przestrzeni ładunkowej w samochodach typu Van, ale również tych z miękką plandeką. Można go także stosować w kabrioletach, wyposażonych w materiałowy dach.
Kolejnym rozszerzeniem działania alarmu Vodafone Cobra PRO jest czujnik AM5452, służący do wykrywania kąta nachylenia auta. Urządzenie zamontowane w samochodzie uruchomi alarm zawsze wtedy, gdy złodzieje próbują odholować samochód za pomocą liny lub wciągnąć na lawetę.
Vodafone Cobra PRO – wady
Mimo szerokiej gamy dodatkowych akcesoriów i możliwości zastosowań, Vodafone Cobra PRO cierpi na te same bolączki, co większość obecnie oferowanych autoalarmów. Trzeba pamiętać, że w środku głośnego miasta samo wycie syreny alarmowej na nikim nie robi już wrażenia. Złodzieje mają dużo bardziej skomplikowane i wyrafinowane metody, wykorzystujące najnowszą technologię – są oni w stanie całkowicie zdalnie przejąć kontrolę nad autem. Samo odłączenie zasilania alarmu samochodowego zwykle też nie należy do skomplikowanych zadań – złodzieje doskonale znają schematy elektryczne popularnych rozwiązań.
Poza tym, wyposażanie systemów alarmowych w przesadnie dużą liczbę czujników może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Nadmiar sygnałów przekazywanych do centralki alarmowej bardzo często prowadzi do złych odczytów. Efektem tego jest nieprawidłowe działanie alarmu, mimo wydania dużej kwoty na dodatkowe sensory.
Przy wyborze odpowiedniego zabezpieczenia antykradzieżowego należy zwrócić szczególną uwagę na jakość montażu. Jest to niezwykle istotne, bowiem źle zamontowany autoalarm nie tylko nie będzie działał, ale może równie uszkodzić elektronikę auta. O szczególnie bolesnym dla właściciela nowoczesnego auta przypadku pisaliśmy w tym artykule – dotyczył on właśnie zabezpieczenia Vodafone. Warto dodać, że w przypadku montażu wielu czujników i dodatkowych modułów, cena montażu również jest adekwatnie wyższa.
Vodafone Cobra PRO – czy warto?
Klasyczne autoalarmy oparte tylko i wyłącznie na rozmaitych czujnikach już dawno przestały stanowić skuteczne zabezpieczenie przed kradzieżą samochodu. W dzisiejszych czasach bowiem złodzieje dysponują całym arsenałem urządzeń, które pozwalają im oszukiwać elektronikę samochodu – przy wykorzystaniu „walizki” lub zagłuszarki GPS, system alarmowy będzie traktował intruza tak, jak gdyby auto próbował otworzyć jego właściciel.
Dużo lepszym rozwiązaniem niż Vodafone Cobra PRO jest zabezpieczenie CanLock, oferowane przez Zabezpiecz-Auto.pl. Dzięki integracji z magistralą CAN, urządzenie to uniemożliwia odjechanie samochodem bez uzyskania odpowiedniej autoryzacji. Może być ona ustalona za pomocą kodu PIN wykorzystującego fabryczne przyciski w samochodzie, specjalnego breloczka Bluetooth lub szyfrowanej aplikacji mobilnej. Warto zaznaczyć, że CanLock oferowany jest w kilku wersjach wyposażeniowych, co czyni go w pełni odpornym na wszelkie, obecnie stosowane metody kradzieży aut („na walizkę”, „na gameboya”, „na lawetę”).
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zabezpieczeniu antykradzieżowym CanLock lub potrzebujesz rady, jak odpowiednio zabezpieczyć auto przed kradzieżą, skontaktuj się z Naszymi Specjalistami.
Możesz to zrobić na kilka sposobów: napisz do Nas poprzez formularz kontaktowy, zadzwoń pod numer 732 080 889 lub kliknij na symbol słuchawki, znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu i zostaw swój numer telefonu. Oddzwonimy w przeciągu kilkudziesięciu sekund.