Autoalarm – najczęstsze usterki. Co należy zrobić w przypadku awarii?

Poziom naszpikowania elektroniką współczesnych aut jest niemal niebotyczny. Systemy elektroniczne służą zarówno do precyzyjnego sterowania samochodem, ale również do dostarczania komfortu i rozrywki pasażerom. Układy komputerowe spełniają ponadto niebagatelną rolę w kwestii zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą – w każdym produkowanym obecnie aucie znajduje się autoalarm zintegrowany z immobilizerem lub innym, dodatkowym systemem, np. GPS. Niekiedy właściciele pojazdów dowiadują się o istnieniu tych komponentów dopiero wtedy, gdy ulegną one awarii. Co w takiej sytuacji należy zrobić?

Gdy zawiedzie immobilizer

Żaden z obecnych na pokładzie samochodu układów elektronicznych nie jest bezawaryjny. Mimo, że usterki takich elementów, jak np. immobilizer, zdarzają się dość rzadko, to jednak taka awaria może skutecznie unieruchomić auto na długie godziny – właściciel pojazdu zostanie błędnie zidentyfikowany jako złodziej i silnik po prostu nie odpali.

Awaria immobilizera - komputer
Nikt, spiesząc się rano do pracy, nie chciałby zastać takiego widoku. Źródło: https://cookip.com/how-to-remove-engine-immobilizer/

Awaria immobilizera jest bez wątpienia najbardziej dotkliwa spośród usterek instalacji antykradzieżowych w samochodzie. Jeśli po przekręceniu kluczyka rozrusznik zaczyna działać, ale silnik nie zapala, problem może leżeć nie w układzie wtryskowym czy zapłonowym (w przypadku aut benzynowych), ale właśnie w immobilizerze.  Co trzeba wtedy zrobić?

Likwidacja awarii zależy od tego, który element immobilizera, kolokwialnie mówiąc, „się poddał”. Składa się on bowiem z dwóch współpracujących ze sobą komponentów: transpondera w kluczyku oraz odbiornika w samochodzie.

Transponder immobilizera
Awaria takiej małej „kapsułki” może skutecznie unieruchomić samochód. Źródło: https://7.allegroimg.com/original/0319f5/0fcecf6e4d01a3587bae8a9faff7/TRANSPONDER-CHIP-IMMOBILIZER-ID48-AUDI-A3-98-04

Jeśli awarii uległ ten pierwszy, to użycie drugiego zestawu kluczyków pozwoli nam na czasowe „załatwienie” sprawy i dojechanie do zamierzonego celu na czas. Jednak aby nadal cieszyć się poduszką bezpieczeństwa związaną z posiadaniem dwóch kluczyków, trzeba będzie udać się do specjalisty, który wymieni uszkodzony element i zaprogramuje centralkę tak, by nowy transponder był wykrywany przez odbiornik.

Koszt? Najczęściej oscyluje wokół kwoty 300zł, jednak do tego trzeba doliczyć usługę kodowania. To i tak taniej w porównaniu do ASO, gdzie wymiana uszkodzonego transpondera może kosztować nawet 1000 złotych.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w momencie, jeżeli po wyjęciu zapasowego kompletu kluczyków silnik nadal nie chce z nami współpracować – wówczas można mieć pewność, że problemem jest  odbiornik zamontowany w samochodzie.

W takim wypadku naprawa będzie nieco bardziej skomplikowana i przede wszystkim  – dużo droższa. Nie da się jej wykonać na miejscu, więc w przypadku tego typu usterki nigdzie autem nie pojedziemy  – trzeba będzie poszukać alternatywnego środka transportu.

Immobilizer - transponder
Wymiana takiej „centralki” będzie z pewnością bardziej kosztowna niż wymiana transpondera. Źródło: https://a.allegroimg.com/s1024/0c428f/73d3cac740daade1f79dced8011e

Koszt nowej „centralki” uzależniony jest przede wszystkim od poziomu zaawansowania autoalarmu. Dla ułatwienia można przyjąć, że w nowych autach będzie kształtował się on powyżej 1500 złotych. Do tego oczywiście trzeba doliczyć usługę oraz zaprogramowanie modułu „na nowo”.

Chcesz skutecznie zabezpieczyć auto przed kradzieżą i uniknąć nieprzewidzianych awarii? Zadzwoń pod numer 732 080 889 – Nasi Specjaliści pomogą dobrać rozwiązanie idealne do Twojego samochodu.

„Nagła śmierć” pilota

Awarie autoalarmu zdarzają się dużo częściej, jednak najczęściej ich przyczyna jest dość błaha i łatwa w likwidacji. Jeśli podchodząc do auta chcemy rozbroić alarm, a ten nie reaguje, to pierwszym krokiem powinno być sprawdzanie zasilania w pilocie. Jeśli dioda kontrolna nie świeci się, to mamy odpowiedź – wówczas należy wymienić baterię w kluczyku i z dużą dozą prawdopodobieństwa alarm zacznie działać tak jak przedtem.

Baterie w pilotach są jednak dość żywotne i dużo częściej zdarza się, że kluczyk po prostu traci zasięg. Co w takiej sytuacji? Wówczas powinniśmy otworzyć drzwi kluczykiem, a następnie spróbować rozbroić alarm, trzymając pilota możliwie blisko centralki – najczęściej w przestrzeni, w której zwykle zlokalizowane są kolana kierowcy. Jeśli to nie pomaga i autoalarm dalej nie chce się wyłączyć umożliwiając uruchomienie silnika, to należy skorzystać z opcji awaryjnej dezaktywacji – większość obecnie produkowanych urządzeń posiada taką funkcję. Robi się to za pomocą pilota, kluczyka bądź ukrytego wyłącznika – oczywiście w takim wypadku warto wcześniej przeczytać instrukcję obsługi autoalarmu.

Autoalarm - uszkodzony pilot
Jeśli pilot autoalarmu traci zasięg, to winna może być bateria lub zaśniedziałe i zawilgocone ścieżki. Źródło: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2213145.html

Wskazówka: jeśli chcemy wozić instrukcję obsługi ze sobą, to należy ją porządnie ukryć w miejscu innym niż schowek. Jeśli taki dokument wpadnie w ręce niepowołanej osoby (czytaj: złodzieja), to z samochodem będzie można się pożegnać.

Fachowcy przestrzegają przed samodzielnym rozbrajaniem zabezpieczeń antykradzieżowych w razie ich awarii. Jeśli immobilizer zakładali specjaliści, to właściciel pojazdu straci na próbach dezaktywacji sporo czasu i nerwów, a samochodem i tak nie będzie można odjechać. Warto wspomnieć, że nowoczesne auta wyposażone są w magistralę CAN, a każda ingerencja w tę wiązkę może przynieść fatalne skutki w postaci uszkodzenia wielu podzespołów w samochodzie.

Nie każda „syrena” jest wynikiem awarii autoalarmu

Specjaliści w dziedzinie zabezpieczeń samochodowych uczulają, że nie każda nieudana dezaktywacja alarmu lub nagły sygnał dźwiękowy w momencie uruchomienia silnika, wynika z usterki zabezpieczenia antykradzieżowego. Trzeba pamiętać, że to urządzenia elektroniczne i będą one zachowywać się dokładnie tak, jak zostały zaprogramowane.

Wyobraźmy sobie hipotetyczną sytuację, w której próba uruchomienia rozrusznika, czy to poprzez przekręcenie kluczyka, czy też wciśnięcie przycisku Start/Stop, powoduje głośny dźwięk syreny alarmowej – taka sytuacja zdarza się użytkownikom autoalarmów dość często, szczególnie zimą.

Akumulator - zaśniedziałe klemy
Jeśli autoalarm włącza się bez powodu, warto spojrzeć na klemy akumulatora. Źródło: https://www.akumar.pl/media/k2/items/cache/42121f00ffc451d0c288e11c1f28cbd4_L.jpg

Czy to wina autoalarmu? Zdecydowanie nie. Zabezpieczenie antykradzieżowe zostało zaprojektowane tak, aby wykrywać zbyt duże spadki napięcia w instalacji elektrycznej – jest to swego rodzaju zabezpieczenie przed odłączeniem zasilania do urządzenia przez złodziei samochodów. Jeśli podczas uruchamiania silnika syrena uruchomi się, to jest wielce prawdopodobne, że głównym winowajcą jest słaby akumulator (rozrusznik potrzebuje sporo prądu) albo mocno zanieczyszczone klemy.  

Zadbaj o pilota do alarmu

Wspominaliśmy o miesiącach zimowych i wrażliwości układu elektrycznego w samochodzie na niskie temperatury, jednak ten sam problem może dotyczyć pilota, którym uzbrajamy i dezaktywujemy alarm.

Baterie nie lubią zimna – trzeba więc pamiętać o przechowywaniu kluczyka w ciepłych „rejonach” wierzchniego okrycia – najlepsza będzie tutaj wewnętrzna kieszeń. W razie wystąpienia awaryjnej sytuacji, możemy po prostu próbować ogrzać pilota w dłoniach i w celu otworzenia auta, maksymalnie zbliżyć go do centralki. W naprawdę mroźne dni powinno to wystarczyć.

Auto nie chce odpalić? Wystarczy je przeparkować

Jak powszechnie wiadomo, pilot do alarmu współpracuje z „centralką” w samochodzie za pośrednictwem komunikacji radiowej. Czasami zdarza się, że właściciele aut parkujący w centrum dużych miast, po powrocie do samochodu nie mogą się do niego dostać. Z czego to wynika?

W większości przypadków jest to wina otoczenia, w którym zaparkowaliśmy. Niemożność otworzenia drzwi lub uruchomienia silnika wynika najczęściej z zagęszczenia pola magnetycznego w okolicy – wówczas najlepszym pomysłem będzie przestawienie samochodu o kilkadziesiąt metrów przy pomocy lawety.

Promieniowanie elektromagnetyczne - stacja nadawcza
Parkując w pobliżu takich stacji nadawczych, możemy mieć trudności ze sterowaniem autoalarmem. Źródło: https://www.dobreprogramy.pl/telefonia-komorkowa-promieniowanie-elektromagnetyczne-i-nasze-zdrowie,6628345190774401a

Oczywiście, najnowocześniejsze zabezpieczenia antykradzieżowe są wyposażone w homologowane systemy, które mają za zadanie takie zakłócenia niwelować. Warto jednak pamiętać, że wokół nas znajduje się bardzo wiele źródeł tego typu promieniowania – jeśli natężenie pola przekracza techniczne możliwości systemów niwelujących zakłócenia, to nie będziemy w stanie uruchomić auta zaparkowanego w danym miejscu.  

Syrena nie daje się wyłączyć – co zrobić w ostateczności?

Jeśli uda nam się otworzyć drzwi, ale przy tym włączyła się głośna syrena, nie wpadajmy w panikę. Wiele autoalarmów działa w ten sposób, że irytując sygnał dźwiękowy ustaje po uruchomieniu silnika. Jeśli to nie zadziała, będzie trzeba przedsięwziąć bardziej zdecydowane kroki.

Pierwszą linią oporu są zainstalowane bezpieczniki. Tu jednak pojawia się problem – po pierwsze trzeba wiedzieć, gdzie w ogóle w naszym aucie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami, a po drugie – który bezpiecznik odpowiada za działanie autoalarmu.

Samochód - skrzynka z bezpiecznikami
Warto wiedzieć, gdzie w samochodzie zlokalizowana jest skrzynka z bezpiecznikami. Źródło: https://www.autobaza.pl/page/abexternal/2017/11/AB-2017-11-T07_Fotolia_178624543_S.jpg

Jeśli posiadamy taką wiedzę, to nie ma problemu – odłączamy odpowiedni bezpiecznik, alarm zostanie dezaktywowany. Możemy udać się w dalszą podróż, jednak niezwłocznie powinniśmy odwiedzić też odpowiedni punkt naprawy – wyjęty bezpiecznik sprawia, że autoalarm po prostu nie działa, więc nasze auto jest szczególnie narażone na kradzież.

Gorzej jest, kiedy autoalarm nie ma własnego zasilania, przez co również swojego bezpiecznika – za odcięcie prądu odpowiada inny, który równocześnie jest powiązany z jakimś systemem elektronicznym w samochodzie.

W takich sytuacjach, aby nie narażać się na dezaktywację innych, ważnych dla bezpieczeństwa jazdy podzespołów, należy udać się „pod maskę ”w poszukiwaniu syreny alarmu. Oczywiście, pierwszą rzeczą, którą trzeba zarobić, jest odłączenie akumulatora  – zyskujemy więcej czasu na zlokalizowanie urządzenia, nie ryzykując przy tym utraty słuchu.

Syrena autoalarmu
Powinniśmy zlokalizować takie urządzenie. Źródło: https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/04/cd/bb/syrena-trabka-alarmu-alarmowa-bmw-e39-838315209-507325771.jpg

Miejsce montażu syreny alarmowej, jeśli nie znamy schematu instalacji, jest w zasadzie nie do przewidzenia. Ale tu mała wskazówka – urządzenie będzie wyglądem przypominać trąbkę lub klakson, do którego będą podpięte dwa kable, często nie do odróżnienia.

Gdy uda nam się zlokalizować syrenę, musimy pozbawić ją zasilania, czyli po prostu odłączyć kable. Warto przy tym przyczepić je taśmą izolacyjną do nieruchomych części pod maską, aby nie „uciekły” w głąb instalacji – znacznie ułatwi to serwisantowi ponowne podłączenie zasilania w warsztacie.

Jakość wykonania zabezpieczenia antykradzieżowego a awarie

Decydując się na instalację zabezpieczenia antykradzieżowego w samochodzie, szczególną uwagę należy zwrócić nie tylko na wykonanie samego urządzenia, ale również na jakość montażu. Pamiętajmy, że kiepskiej jakości blokada antykradzieżowa zamontowana nieumiejętnie, po prostu nie będzie prawidłowo spełniać swojej roli. Mało tego, tego typu rozwiązania dość często ulegają awariom, czasowo unieruchamiając auto, lub – co gorsza – prowadząc do innych, dużo bardziej poważnych usterek.

Czytaj też: Jak ważna jest jakość zabezpieczenia antykradzieżowego? Historia Volvo i jego Właściciela.

W poszukiwaniu dodatkowej blokady antykradzieżowej, zdecydowanie szerokim łukiem trzeba omijać produkty niewiadomego pochodzenia, głównie z rynków azjatyckich. Wiele warsztatów oferujących montaż tego typu blokad zaopatruje się właśnie w tamtych rejonach świata, nie biorąc dosłownie żadnej odpowiedzialności za ewentualne usterki oraz zobowiązania gwarancyjne.

Dużo lepszym rozwiązaniem będzie wyposażenie samochodu w blokady antykradzieżowe, produkowane w Polsce – mamy wówczas pewność, że urządzenie takie posiada niezbędną homologację, jest zgodne z wszelkimi standardami bezpieczeństwa, a montaż jest przeprowadzany przez wykwalifikowaną kadrę.

Punkty montażu zabezpieczenia CanLock
Zabezpieczenie CanLock jest dostępne w całej Polsce.

Przykładem tego typu rozwiązania antykradzieżowego jest CanLock, oferowany przez Zabezpiecz-Auto.pl. Urządzenie współpracuje z magistralą CAN i dzięki temu niezwykle skutecznie chroni przed kradzieżą auta z dostępem bezkluczykowym „keyless”.

Niewielkie rozmiary blokady oraz fakt, że nie emituje ona żadnych fal, skutecznie utrudniają zlokalizowanie jej przez złodziei samochodów. Autem, które jest wyposażone w CanLock, może odjechać tylko i wyłącznie właściciel pojazdu, po dokonaniu odpowiedniej autoryzacji kodem PIN, breloczkiem Bluetooth lub za pomocą aplikacji mobilnej. W przypadku braku poprawnej weryfikacji, silnik samochodu nie uruchomi się, przez co złodziej nie będzie w stanie odjechać samochodem.

Nikt nie będzie w stanie uruchomić silnika bez odpowiedniej autoryzacji.

Warto również zaznaczyć, że CanLock jest odporny na wszelkie awarie. Dzięki zastosowaniu komponentów najwyższej jakości, uwzględniając procesor stworzony specjalnie dla branży automotive, CanLock jest obecnie jednym z liderów na polskim rynku, któremu ufa stale rosnąca liczba zadowolonych Klientów.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie zabezpieczyć samochód przed kradzieżą na terenie całej Polski, skontaktuj się z Naszymi Specjalistami.

Możesz to zrobić na kilka sposobów: napisz do Nas poprzez formularz kontaktowy, zadzwoń pod numer 732 080 889 lub kliknij na symbol słuchawki, znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu i zostaw swój numer telefonu. Oddzwonimy w przeciągu kilkudziesięciu sekund.

Play Video

CanLock w
TVN TURBO

CanLock w
TVN UWAGA!

Dołącz do wielu
zadowolonych klientow

5/5
5/5
Lukas Garwolski
Lukas Garwolski
Czytaj więcej
Polecam z czystym sumieniem. Mialem stycznosc z wieloma systemami zabezpieczen pojazdow. Ten jest jednym z najlepszych jakie mialem okazje przetestowac.
Paweł Nowacki
Paweł Nowacki
Czytaj więcej
Pełen profesjonalizm. Pracownik z tej firmy wszystko wytłumaczył, doradził, podpowiedział, a to bardzo cenie. Pozdrawiam
KANCELARIA ADWOKACKA Anna Jamroziak - Bereza
KANCELARIA ADWOKACKA Anna Jamroziak - Bereza
Czytaj więcej
Użytkownik nie napisał opinii – dodał tylko swoją ocenę.
Dominik Walkowicz
Dominik Walkowicz
Czytaj więcej
Skutecznie, sprawnie, profesjonalnie. POLECAM
Mariusz Muth
Mariusz Muth
Czytaj więcej
Fachowo, szybko i bezpiecznie. Polecam w 100%. Cena do jakości 10/10
Jakub
Jakub
Czytaj więcej
Polecam! Ekspresowy montaż i świetny kontakt. Wybralem opcje z kombinacją przycisków by ograniczyć ilość rzeczy w kieszeni. Pan Piotr bardzo dobrze doradził. Dziękuje :)
Michał Leśniewski
Michał Leśniewski
Czytaj więcej
Użytkownik nie napisał opinii – dodał tylko swoją ocenę.
Janek Gałdecki
Janek Gałdecki
Czytaj więcej
Użytkownik nie napisał opinii – dodał tylko swoją ocenę.
Karol Baran
Karol Baran
Czytaj więcej
Wszystko przebiegło bezproblemowo i sprawnie począwszy od kontaktu aż do finalnego montażu. Polecam
Kamil Miłek
Kamil Miłek
Czytaj więcej
Profesjonalizm, krótki czas oczekiwania, świetny kontakt z klientem. Polecam
Krzysztof Kliber
Krzysztof Kliber
Czytaj więcej
Użytkownik nie napisał opinii - dodał tylko swoją ocenę.
O. L.
O. L.
Czytaj więcej
Polecam, sprawna, fachowa obsługa, Panowie wszystko wytłumaczyli, a ja piłam kawę 😉😁
Witek Mich
Witek Mich
Czytaj więcej
Bardzo profesjonalne podejście do klienta, samo zabezpieczenie sprawuje się jak należy. Szczerze polecam.
Poprzedni
Następny

Szukasz skutecznego Zabezpieczenia samochodowego?

Zobacz jak działa nasze zabezpieczenie

Play Video

Skutecznie zabezpieczymy Twój samochód

Potwierdzenie spełnienia skuteczności i bezawaryjności Zabezpieczenia CanLock

Sprawdź jak działa nasz system

Play Video

Zadbaj o bezpieczeństwo Swojego samochodu

Wypełnij ten formularz, a my sprawdzimy czy obsługujemy Twoje auto.

Odezwiemy się do Ciebie!

Zadbaj o bezpieczeństwo Swojego samochodu

Wypełnij ten formularz, a my sprawdzimy czy obsługujemy Twoje auto.

Odezwiemy się do Ciebie!

Twój telefon będzie użyty tylko w celu rozmowy na temat zabezpieczenia samochodu.