Wyróżniamy dwa rodzaje samochodowych zabezpieczeń antykradzieżowych – elektroniczne i mechaniczne. Większość rozwiązań ma na celu takie unieruchomienie auta, by jak najbardziej utrudnić złodziejowi zadanie… czyli odjechanie naszymi czterema kółkami. Zabezpieczenia elektroniczne, takie jak immobilizery, nie pozwalają nieuprawnionym osobom na uruchomienie silnika. Wśród mechanicznych popularne są natomiast wszelkiego rodzaju blokady – na kierownicę, koła, pedały czy skrzynię biegów. Szczególnie ta ostatnia – blokada skrzyni biegów – cieszy się sporym zainteresowaniem. Postaramy się przybliżyć jej działanie, skuteczność – i niestety wady.
Nowoczesne blokady skrzyń biegów – ile to jest warte?
Blokady nie kojarzą się nam najlepiej. Nic w tym dziwnego – jeszcze niedawno były topornymi, nieestetycznymi zabezpieczeniami, które zakładało się bezpośrednio na drążek skrzyni biegów. Oczywiście i dziś spotkamy takie staroświeckie wersje, jednak coraz więcej firm oferuje nowoczesne blokady skrzyni biegów montowane na stałe w nadwoziu. Zajmują niewiele miejsca i dla niewprawnego oka mogą być prawie niewidoczne. Ich obecność zdradza tylko zamek i ewentualnie wystający z niego kluczyk.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Jak działa blokada skrzyni biegów?
Blokada mechaniczna stopuje bezpośrednio drążek zmiany biegów. Rozwiązanie to ma zastosowanie zarówno w przypadku aut z manualną skrzynią biegów, jak i automatyczną – wtedy blokuje ją w położeniu “P”. Brak możliwości zmiany biegu utrudnia lub wręcz uniemożliwia przemieszczanie się pojazdem osobie nieuprawnionej – i na tym polega sedno tego typu zabezpieczenia antykradzieżowego.
Obecnie na rynku dostępne są dwa rodzaje blokady skrzyni biegów – bolcowa i bezbolcowa (ryglowa). W przypadku bolcowej skrzynię biegów unieruchamiamy za pomocą kołka (bolca) i aby ruszyć, musimy go wyjąć – co nie zawsze jest takie proste. Dużo wygodniejszy jest system ryglowy, w którym element blokujący obsługujemy za pomocą zamka. Wtedy zamykamy go i otwieramy po prostu kluczykiem.
Problemy z blokadami skrzyni biegów
Blokady mechaniczne nie są bezproblemowe. Część kłopotów wynika ze specyfiki samego urządzenia, inne ze sposobu użytkowania. Warto oba te scenariusze omówić, zanim zdecydujecie się na zakup.
Pierwszy, najpoważniejszy problem to blokowanie się samej blokady. Na forach samochodowych znajdziecie sporo wątków z prośbą o pomoc przy zaciętej blokadzie. Użytkownicy zgłaszają, że włożonego kluczyka nie da się przekręcić. Dotyczy to nawet blokad najbardziej znanych na rynku marek. Problemy mogą wynikać z wadliwego produktu, nieprawidłowego montażu czy też zużycia samej blokady. Każdorazowo taka sytuacja to ogromny stres i czas, jaki musimy poświęcić na rozwiązanie sprawy.
Kolejny problem wynika już z samej mentalności kierowców. Blokadę po skończonej jeździe trzeba zamknąć poprzez przekręcenie kluczyka. Sporo użytkowników z czasem traci motywację do tej dodatkowej czynności – szczególnie parkując auto na krócej – i rezygnuje z ciągłego zabezpieczania i odbezpieczania auta. Wydaje się, że jest to chwila, ale jeśli jeździmy dużo czy załatwiamy sporo spraw na mieście, czynność może stać się męcząca.
Zdarza się też, że kluczyk po prostu zgubimy. O ile stanie się to w miejscu zamieszkania, w domu będziemy mieć zapasowy komplet. Dużo gorzej, gdy stanie się to na wyjeździe czy za granicą i trzeba będzie wzywać lawetę do przetransportowania auta i zdjęcia zabezpieczenia w serwisie. Takie sytuacje niestety się zdarzają, a pozwalają ich uniknąć elektroniczne zabezpieczenia pojazdów.
Specyfika mechanicznych zabezpieczeń a kradzież
Blokada skrzyni biegów to proste, mechaniczne urządzenie. Ta prostota może być zaletą (np. długowieczność mechanizmu), ale jednocześnie jest też wadą – złodzieje doskonale znają budowę takich blokad.
Widoczność blokady też nie poprawia jej efektywności – “profesjonalista” zlokalizuje ją w mgnieniu oka, nawet jeszcze bez otwierania auta. Jeśli ma sprzęt i odpowiednie warunki, może od razu przejść do jej demontażu.
Zazwyczaj blokady skrzyń manualnych umożliwiają włączenie blokady wyłącznie na biegu wstecznym. Oznacza to, że złodziej będzie mógł wjechać na lawetę tyłem, o ile nie zaparkujemy auta tyłem do ściany. Parkowanie auta w ten sposób za każdym razem jest oczywiście mało realne, a myślenie o tym mocno uciążliwe.
Warto pamiętać również o fakcie, że blokada mechaniczna zabezpiecza przed kradzieżą tylko pojazd – wszystkie inne sprzęty (radio, kamerka, foteliki dziecięce etc.) nadal bez problemu mogą paść łupem złodzieja.
Podsumowując, problem mechanicznych blokad skrzyni biegów leży w ich prostocie i dobrej widoczności. Złodziej może się do demontażu takiej blokady przygotować dużo wcześniej i zaczekać na odpowiedni moment, gdy będzie miał więcej czasu na jej rozbrojenie. Dlatego polecamy inwestować raczej w nowoczesne, głęboko zaszyte elektroniczne systemy zabezpieczające samochody. Są one jeszcze mało znane złodziejom, trudno je zlokalizować w pojeździe i nie powodują frustrujących problemów z blokowaniem się skrzyni biegów. Nie da się także ich zgubić.
CanLock może zabezpieczyć przed
kradzieżą również Twoje auto
Wypełnij formularz, a my sprawdzimy czy możemy Ci pomóc
Dowiedz się więcej:
- Jak CanLock ochronił właściciela przed stratą pojazdu? Przeczytaj.
- Do czego może prowadzić nieumiejętny montaż zabezpieczenia antykradzieżowego?
- Kultowa Nokia i kradzież samochodu – złodzieje znów to zrobili!
- Kradzież samochodu w dwie minuty – złodzieje używają czegoś, co wygląda jak głośnik JBL!
- Jak łatwa jest kradzież Alfa Romeo? Nowa metoda prosto z Włoch!
- Kradzież samochodu na myjni – jak się zabezpieczyć?
- Kradzież samochodu i Apple AirTag – nowa metoda lokalizowania łupów
- Kradzież samochodu w leasingu – co należy robić?
- Kradzież metodą laparoskopową – nowa technika złodziei samochodów!
- Nowa metoda kradzieży – Kia, Hyundai, Genesis i Mitsubishi poważnie zagrożone!