Elektroniczne zabezpieczenia antykradzieżowe do samochodów stają się coraz bardziej popularne, zwłaszcza wśród właścicieli nowych aut. Taki stan rzeczy nie może dziwić, bowiem wydatek rzędu kilku tysięcy złotych może skutecznie ochronić przed kradzieżą auto, które nierzadko warte jest kilkadziesiąt razy więcej. Na rynku istnieje sporo tego typu rozwiązań, dlatego osoba „nieobeznana z tematem” może mieć problem przy wyborze odpowiedniego zabezpieczenia. Ostatnimi czasy popularne stają się systemy wykorzystujące komunikację GSM/GPS. Jak działają takie zabezpieczenia i jaka jest ich skuteczność?
Jaki powinien być idealny system antykradzieżowy do samochodu z „keyless”?
Aby dokonać najtrafniejszego wyboru, najpierw trzeba określić pewne kryteria – właściwości, którymi powinien charakteryzować się najlepszy system zabezpieczający. Pierwszą cechą, która automatycznie przychodzi na myśl, jest po prostu skuteczna ochrona przed kradzieżą – warto tu zaznaczyć, że w dzisiejszych czasach złodzieje posługują się różnorakimi metodami, wykorzystującymi najnowsze zdobycze techniki. Idealne zabezpieczenie powinno być więc na tyle uniwersalne, żeby być odpornym na ataki różnego typu.
Chcesz wyposażyć swoje auto w zabezpieczenie antykradzieżowe niewrażliwe na nowoczesne metody cyberprzestępców, w tym zagłuszarki GSM/GPS? Zadzwoń pod numer 732 080 889 – Nasi Specjaliści pomogą dobrać rozwiązanie idealne do Twojego samochodu.
Poza tym, nawet najlepsze zabezpieczenie antykradzieżowe okaże się bezużyteczne dla właścicieli aut, jeśli jest kompatybilne tylko z niewielką liczbą modeli. Idealny system powinien więc współpracować z liczbą pojazdów liczoną w setkach w taki sposób, że w przypadku zmiany samochodu na inny, całe urządzenie będzie można bez problemu przełożyć do nowego auta.
Warto również zwrócić uwagę na jakość montażu zabezpieczenia antykradzieżowego oraz jakość komponentów użytych do jego budowy. Najlepsze systemy antykradzieżowe są nie tylko trudne do wykrycia, nie emitują żadnych fal mogących zdradzić złodziejom lokalizację urządzenia, ale również ich montaż nie narusza fabrycznej gwarancji samochodu.
Ostatnim czynnikiem dopełniającym charakterystyki idealnego zabezpieczenia antykradzieżowego jest możliwość montażu na terenie całego kraju oraz wysoka dostępność specjalistycznego serwisu.
Jak działa autoalarm wykorzystujący komunikację GSM/GPS?
Tego typu zabezpieczenia antykradzieżowe najczęściej opierają swoje działanie o czujniki ruchu PIR. Są to specjalne sensory, które wykrywają jakikolwiek ruch w obszarze ich działania – zmiany te wychwytywane są na podstawie zaawansowanej analizy temperatury.
Gdy czujnik PIR wykryje jakiekolwiek zmiany, np. spadek temperatury po otwarciu drzwi do samochodu, przekazuje informacje do komputera sterującego, a ten np. wyzwala syrenę alarmową lub unieruchamia samochód, odcinając dopływ prądu do rozrusznika.
Jeszcze do niedawna czujniki tego typu były dość zawodne i często dawały fałszywy odczyt, jednak obecnie w systemach alarmowych stosuje się nie jeden, a minimum cztery elementy fotoczułe, a także skomplikowane algorytmy, które mają za zadanie filtrować „nieszkodliwe” sygnały.
Kolejnym, bardzo ważnym elementem systemów alarmowych wykorzystujących komunikację GSM/ GPS jest centralka GSM, wyposażona w gniazdo na kartę SIM. To właśnie ten element decyduje, czy alarm stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa samochodu i w razie potrzeby wysyła powiadomienie na telefon właściciela auta. Warto zaznaczyć, że wiele z obecnie produkowanych tego typu autoalarmów ma możliwość przechowania w pamięci kilku numerów telefonów, dzięki czemu – w razie braku reakcji właściciela pojazdu – o kradzieży dowiedzą się również inne osoby.
Jednym z kluczowych elementów autoalarmu GPS/GPS jest rzecz jasna system zasilający, wyposażony w baterię podtrzymującą – dzięki niej możliwa jest aktywność autoalarmu długo po wyłączeniu zasilania.
Autoalarm GSM/GPS Jablotron
Jednym z popularniejszych tego typu systemów alarmowych jest Jablotron CA-2103SET B, produkowany przez firmę z siedzibą w Czechach. Warto zaznaczyć, że przedsiębiorstwo to nie skupia się tylko i wyłącznie na zabezpieczaniu aut przed kradzieżą, bowiem ma ono w ofercie również systemy alarmowe przeznaczone dla domu.
System alarmowy Jablotron, przeznaczony do ochrony aut przed kradzieżą, ma możliwość podłączenia do 24 kompatybilnych czujników, które potrafią wykrywać np. dym, próbę otwarcia, zbicia szyby oraz zmiany temperatury.
W razie wykrycia przez czujniki jakiejkolwiek aktywności złodzieja, system Jablotron wysyła powiadomienie do właściciela samochodu i przekazuje wszelkie niezbędne dane, takie jak np. sposób włamania (otwarcie konkretnych drzwi, zbicie szyby, etc.). Całość systemu alarmowego obsługiwana jest przez dedykowaną aplikację mobilną, która posiada również inne funkcje, np. powiadomienie o wyczerpaniu akumulatora, o niedomkniętych drzwiach lub szybie, czy też próbie niepożądanego odholowania samochodu przez Policję.
Nieodłącznym elementem tego alarmu jest odbiornik GPS, który na bieżąco monitoruje położenie pojazdu – można je śledzić za pomocą wspomnianej już aplikacji.
Autoalarm GSM/GPS – jakie są jego największe wady?
Trzeba przede wszystkim rozróżnić sposób, w jaki system Jablotron unieruchamia samochód w razie kradzieży od metod, którymi posługują się nowoczesne alarmy, oparte na magistrali CAN. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z fizycznym blokowaniem obwodu elektrycznego poprzez umieszczenie w nim specjalnego elementu komunikującego się z centralką alarmową. W razie wykrycia zagrożenia, komputer generuje zwarcie na kluczowych do uruchomienia samochodu elementach, takich jak rozrusznik lub pompa paliwa. W efekcie auto nigdzie nie pojedzie.
Olbrzymią wadą takiego rozwiązania jest fizyczna ingerencja w wiązkę elektryczną samochodu, co w przypadku nowych aut, może prowadzić do utraty fabrycznej gwarancji. Warto również pamiętać, że każda ingerencja w mechanikę lub układy elektroniczne, znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych awarii – zwłaszcza, jeśli autoalarm był montowany przez niewykwalifikowanych serwisantów.
Zobacz też: Wadliwie zamontowane zabezpieczenie antykradzieżowe unieruchomiło nowy samochód.
Poza tym, umieszczenie jakiegokolwiek obcego elementu w obwodzie elektrycznym zdradza obecność dodatkowego zabezpieczenia antykradzieżowego, dzięki czemu złodzieje mogą szybko zneutralizować alarm.
Skuteczność zabezpieczeń antykradzieżowych opartych na lokalizatorach GPS również jest mocno dyskusyjna, jeśli systemy te nie zostały wyposażone w funkcją antyzagłuszeniową. Złodzieje samochodów już od dawna bowiem znają skuteczny sposób na to, aby kraść auta wyposażone w tego typu alarm. Ułatwia im to urządzenie, zwane zagłuszarką GPS.
Jak działa zagłuszarka GSM/GPS?
Najprościej rzecz ujmując, zagłuszarka GSM/GPS (ang. jammer) uniemożliwia komunikację między nadajnikiem a odbiornikiem – w tym przypadku pomiędzy satelitami systemu nawigacji GPS a lokalizatorem zainstalowanym w samochodzie.
Urządzenie to, zwane potocznie „jeżem”, posiada wiele anten, z których każda może generować sygnał o innej częstotliwości, zagłuszając sygnał z satelitów GPS. Można to porównać do sytuacji, w której do pokoju, którym znajduje się dwóch rozmówców, wchodzi nieproszony gość: osoba taka krzyczy, mówi „od rzeczy” i wydaje inne, niecodzienne dźwięki. W efekcie pierwotni rozmówcy nie są w stanie usłyszeć siebie nawzajem i prawidłowo interpretować swoich wypowiedzi.
Profesjonalne zagłuszarki GPS są dość drogie, jednak złodziei samochodów zwyczajnie na nie stać – podobnie jak na inne urządzenia elektroniczne, które umożliwiają kradzież nowoczesnych samochodów.
Czy można ochronić się przed zagłuszarką GSM/GPS?
Jeśli już koniecznie chcemy posiadać na wyposażeniu auta lokalizator GPS jako zabezpieczenie antykradzieżowe, to tak – ochrona przed zagłuszarką GSM/GPS jest teoretycznie możliwa. Urządzenia takie emitują sygnał szerokopasmowy – da się go wykrywać i nawet sensownie analizować, jednak cena sprzętu do tego potrzebna, waha się w granicach kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Czyli tyle, ile porządnej klasy samochód.
Poza tym, zagłuszarki GSM/GPS będą nieskuteczne również wtedy, gdy w pojeździe znajduje się lokalizator opierający się na działaniu fal radiowych innych, niż te wykorzystywane w technologii GPS. Takich lokalizatorów w cywilnych autach jednak się nie montuje.
Autoalarm GSM/GPS Jablotron – podsumowanie
Nowoczesny sprzęt, do którego mają dostęp przestępcy zajmujący się kradzieżami samochodów sprawia, że systemy antykradzieżowe oparte na klasycznych lokalizatorach GPS, nie są obecnie w stanie skutecznie chronić aut przed kradzieżą.
Dużo lepszym rozwiązaniem są zabezpieczenia antykradzieżowe wykorzystujące magistralę CAN – system przesyłu danych, obecny w każdym nowoczesnym samochodzie.
Przykładem takiego urządzenia jest CanLock PRO, który unieruchamia samochód bez konieczności ingerowania w wiązkę elektryczną samochodu, nie narażając tym samym właściciela na utratę gwarancji lub kosztowne naprawy związane z nieprawidłowym montażem. System ten wybiórczo blokuje sygnały biegnące magistralą CAN do rozrusznika, układu zapłonowego lub skrzyni biegów – bez uzyskania odpowiedniej autoryzacji (kod PIN, brelok Bluetooth, dedykowana aplikacja mobilna), osoba próbująca odjechać samochodem (potencjalny złodziej) nie będzie w stanie tego zrobić.
Poza tym, system CanLock PRO posiada również funkcję antyzagłuszeniową, w którą nie są wyposażone inne, tego typu urządzenia na rynku. Zabezpieczenie jest w stanie wykryć obecność zagłuszarki GSM/GPS i w odpowiednim momencie poinformować właściciela o próbie kradzieży samochodu, np. uruchamiając głośną syrenę.
Dodatkowo, CanLock posiada rozbudowaną bazę serwisową – punkty montażu zabezpieczenia antykradzieżowego można znaleźć w całej Polsce.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zabezpieczeniu antykradzieżowym CanLock lub potrzebujesz rady, jak odpowiednio zabezpieczyć auto przed kradzieżą, skontaktuj się z Naszymi Specjalistami.
Możesz to zrobić na kilka sposobów: napisz do Nas poprzez formularz kontaktowy, zadzwoń pod numer 732 080 889 lub kliknij na symbol słuchawki, znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu i zostaw swój numer telefonu. Oddzwonimy w przeciągu kilkudziesięciu sekund.