Wybór samochodu dla rodziny z trójką dzieci to dla każdego zmotoryzowanego trudne zadanie, gdyż w jednym nadwoziu trzeba jak najskuteczniej połączyć ogrom przestrzeni bagażowej z prawidłową liczbą miejsc. Co się kryje pod tym wyzwaniem? Przede wszystkim montaż trzech fotelików dziecięcych w drugim rzędzie siedzeń – tak, aby każdy z nich był solidnie i ergonomicznie osadzony, a tym samym służył do bezpiecznego przewozu trójki dzieci. Wbrew pozorom, tylko nieliczne auta z 3 fotelami w drugim rzędzie spełniają ten warunek bez kompromisów. Sprawdź, które egzemplarze warto kupić!
Auta z 3 fotelami w drugim rzędzie – kiedy drugi rząd faktycznie pomieści trójkę dzieci?
W motoryzacji często trudno o dokonanie dobrego wyboru głównie z uwagi na brak przeprowadzenia prawidłowego researchu. Chętnie Ci w tym pomożemy. Bezpieczne i zaprojektowane zgodnie z przeznaczeniem auto na 3 foteliki musi mieć w drugim rzędzie trzy osobne, pełnowymiarowe miejsca siedzące. Niestety to wciąż rzadkość na rynku samochodów używanych i nowych.
Najczęściej spotykane są konfiguracje 60/40 lub 40/20/40. I tu pojawia się problem: środkowe miejsce bywa węższe, często bez systemu mocowania ISOFIX, a jego profil nie umożliwia bezpiecznego zamocowania fotelika dziecięcego skierowanego do przodu. Teoretycznie da się zmieścić trzy foteliki nawet na klasycznej kanapie – pod warunkiem zastosowania kombinacji: dwa foteliki tyłem do kierunku jazdy po bokach tylnych siedzeń i jeden przodem pośrodku.
Komfortowe auto na trzy foteliki samochodowe to jednak coś innego; to możliwość montażu trzech fotelików skierowanych w tym samym kierunku. Niestety, ale zdecydowana większość aut kompaktowych i SUV-ów nie jest do tego dostosowana pod kątem konstrukcyjnym, tym bardziej że foteliki dziecięce różnią się i wielkością, i sposobem montażu.
Samochody z 3 fotelami z tyłu – najważniejsze rozwiązania konstrukcyjne
Poza trzema niezależnymi miejscami siedzącymi o pełnoprawnych wymiarach równie istotnym elementem jest system ISOFIX dostępny na każdym z nich. W niektórych modelach, szczególnie tych starszych, system ISOFIX występuje tylko na fotelach skrajnych, co de facto eliminuje możliwość zastosowania fotelika pośrodku.
Równie istotny jest komfort. Wnętrza kabin zaprojektowane od podstaw z myślą o rodzinach mogą mieć także zupełnie płaską podłogę w drugim rzędzie. Nie jest to bynajmniej kwestia stylistyki; rozwiązanie to znacząco poprawia ergonomię dostępu oraz komfort wsiadania i wysiadania – szczególnie jeśli trzeba pomóc dziecku w zapięciu pasów.
Dodatkowym atutem jest też zastosowanie funkcjonalnych drzwi przesuwnych – to rozwiązanie typowe dla VAN-ów i niektórych minivanów. Umożliwiają one swobodny dostęp do wnętrza nawet na bardzo ciasnym parkingu, co w przypadku montażu fotelików bywa nieocenioną zaletą, którą doceni się dopiero po zakupie auta z 3 fotelami w drugim rzędzie wyposażonego właśnie w taki rodzaj drzwi.
Nie bez znaczenia jest także komfort; bardzo istotne jest to, że w większości aut z tyłu przednich siedzeń znajdują się także stoliki, na których dzieci mogą ustawić tablet czy książkę, a z przodu przesuwany podłokietnik. Zapewniają one ogromne podniesienie komfortu jazdy na przednim fotelu pasażera, jak i na pięciu tylnych siedzeniach (tylna kanapa i kanapa dodatkowa).
3 foteliki z tyłu: jakie auto wybrać, aby połączyć ergonomię z bezpieczeństwem i przystępnością cenową? TOP lista!
Na rynku znajdziemy kilka konstrukcji, które spełniają wyśrubowane wymagania rodzin z trójką dzieci. W poniższej liście przygotowaliśmy zatem zestawienie aut różnych klas – od kompaktowych VAN-ów po przestronne SUV-y – które dają rodzinom realną możliwość zamontowania trzech fotelików dziecięcych w drugim rzędzie. Ważne jest to, że w niektórych autach z mocowaniami ISOFIX (zwiększa szybkość instalacji fotelika) system ten znajduje się wyłącznie na dwóch zewnętrznych tylnych siedzeniach. To spore utrudnienie, gdyż środkowy dziecięcy fotelik bezpieczeństwa trzeba wówczas zapiąć pasem bezpieczeństwa.
Peugeot 5008 – trzy foteliki dziecięce zmieszczą się do tego auta bez problemu!
Peugeot 5008 zadebiutował w 2009 roku jako klasyczny minivan, ale od drugiej generacji (2017–obecnie) przeszedł radykalną transformację w kierunku SUV-a segmentu D. W wersji minivanowej 5008 – pierwszej – auto cechowało niezwykle praktyczne, modułowe wnętrze z trzema oddzielnymi fotelami w drugim rzędzie, gdzie zostały zamontowane punkty ISOFIX. Co prawda nie inaczej jest w obecnej generacji SUV-a – układ ten został bowiem zachowany, co jest rzadkością w segmencie – ale i auto stało się znacznie droższe od swojego poprzednika.
Na rodziny czeka płaska podłoga, możliwość przesuwania i regulowania oparć każdego fotela osobno oraz dodatkowy – trzeci rząd siedzeń (dwa składane fotele) – awaryjny lub dla kolejnych dzieci. Wszystko to sprawia, że 5008 to takie auto na 3 foteliki, które od początku swojego istnienia należy do najbardziej elastycznych samochodów rodzinnych.
Volkswagen Sharan – z łatwością pomieścisz trzy foteliki dziecięce
Volkswagen Sharan to samochód na 3 foteliki o wręcz legendarnej pozycji na rynku; to klasyczny minivan segmentu D/E, produkowany przez trzy generacje w latach 1995–2022. Najbardziej znana i ceniona była generacja druga (2010–2022) zaprojektowana przez Waltera de Silvę, opracowana całkowicie przez Volkswagena (pierwsza powstała we współpracy z Fordem), ale i wcześniejsza zasługuje na duże zainteresowanie.
Sharan odznaczał się przede wszystkim ogromną przestrzenią nieosiągalną dla większości SUV-ów: w aucie znalazły się trzy fotele w drugim rzędzie z niezależną regulacją oraz pełnym systemem ISOFIX na każdym z nich. Dodatkowo komfort podróży znacznie zwiększał trzeci rząd siedzeń, również dość ciasny (jak w Peugeocie powyżej), ale adekwatny dla starszych dzieci lub na awaryjne sytuacje. Auto wyposażone było w przesuwne tylne drzwi – rozwiązanie nieocenione przy montażu fotelików dziecięcych na ciasnych parkingach.
Volkswagen Touran – 3 foteliki na środkowym rzędzie siedzeń
Volkswagen Touran, jako kolejny przedstawiciel niemieckiej myśli motoryzacyjnej – to jeden z najpopularniejszych kompaktowych samochodów na 3 foteliki w Europie, produkowany od 2003 roku. Dotychczas powstały dwie generacje: pierwsza (2003–2015) oraz druga (od 2015 – nadal w produkcji), i obie jak nic innego stanowią świetny wybór w swoich kategoriach cenowych (i jako „używka”, i jako „nówka” z salonu).
Touran, co widać jak na dłoni, był zaprojektowany od podstaw jako auto rodzinne i właśnie tą myśl niemiecki koncern realizował konsekwentnie – na pokładzie znajdziemy zatem trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie z systemem ISOFIX (zapewniający stałe połączenie fotelika), jak i opcjonalny, zatem nieobowiązkowy, trzeci rząd siedzeń. Łącznie auto wyposażone zostało w aż pięć punktów mocowania isofix!
Wnętrze, jak przystało na typowo solidne niemieckie podejście, cechuje się przemyślaną ergonomią – płaską podłogą, dużą elastycznością w aranżacji przestrzeni, gdyż umożliwia różne konfiguracje siedzeń, jak i ustawnym, pojemnym bagażnikiem z dużym otworem, co ułatwia ładowanie większych bagaży. Co ciekawe, Touran nie rzuca się w oczy pod względem stylistycznym – to typowy Volkswagen: prosty, schludny, funkcjonalny, jak i bezpieczny – w testach Euro NCAP uzyskał najwyższą ocenę 5 gwiazdek.
Seat Alhambra – trzy oddzielne siedzenia dla trójki dzieci na tylnej kanapie
Seat Alhambra – bliźniaczy model Volkswagena Sharana o bardziej hiszpańskim temperamencie i stylistyce – był produkowany w latach 1996–2022, przez dwie generacje, poddane w międzyczasie liftingom. Pod względem konstrukcyjnym niemal w 100% odpowiadał Sharanowi drugiej generacji (2010–2022), i dzielił z nim praktycznie każdy element konstrukcyjny – platformę, układ napędowy, wnętrze oraz systemy bezpieczeństwa.
Wynika z tego, że Alhambra, podobnie jak Sharan, ma trzy niezależne, pełnowymiarowe fotele w drugim rzędzie z kompletnym systemem ISOFIX, jak i przesuwne tylne drzwi znacznie ułatwiające dostęp do wnętrza (w drugiej generacji). Kabina była bardzo przestronna dzięki dużemu rozstawowi osi – aż 292 cm, i wysokiemu nadwoziu – aż 172 cm, a bagażnik, który można było powiększyć po złożeniu foteli do, bagatela, niespełna 2 500 l, był jednym z największych w swojej kategorii. Wizualnie Alhambra była nieco bardziej dynamiczna niż Sharan – Walter de Silva (projektant drugiej generacji) postawił na przetłoczenia z ostrzejszymi liniami i agresywniejszym frontem.
Ford Galaxy – możliwość montażu każdego fotelika samochodowego
Ford Galaxy to synonim praktycznie każdego minivana popularnego w naszym kraju, gdyż powstał w ramach współpracy z marką Volkswagen. W wyniku tego mariażu powstały także dwa opisane powyżej auta – Seat Alhambra i Volkswagen Sharan. Galaxy to jeden z najbardziej przestronnych minivanów klasy wyższej, produkowany od 1995 do 2023 roku w trzech oddzielnych generacjach (z liftingami), z których ostatnia – trzecia, produkowana w latach 2015–2023, była najbardziej dopracowana pod kątem komfortu i funkcjonalności.
W Galaxy na duże rodziny czekały trzy pełnowymiarowe i niezależne fotele w drugim rzędzie, jak i wygodne wnętrze zaprojektowane z myślą o maksymalnej elastyczności: siedzenia można było przesuwać, składać lub całkowicie zdemontować. Stylistycznie Galaxy nieco różnił się od innych bliźniaczych konstrukcji; był bardziej elegancki i stonowany, z nutką stylu premium.
Ford S-Max – trzy punkty mocowania fotelika dla dzieci
Ford S-Max to bardziej dynamiczna alternatywa dla amerykańskiego modelu Galaxy, produkowana od 2006 do 2023 roku w dwóch generacjach. To samochód z 3 fotelami z tyłu, który cechował się dużymi wymiarami zewnętrznymi, ale i zadziorną, interesującą stylistyką, opartą na opływowych kształtach i nowoczesnych liniach typowych dla innych aut tej marki, produkowanych symultanicznie z S-Maxem.
Szczególnie ciekawa jest druga generacja, wprowadzona w 2015 roku, która oparta została na tej samej platformie co Galaxy, co oznaczało bardzo zbliżoną przestronność i możliwości aranżacyjne, ale jej stylistyka nawiązywała głównie do Focusa 3 gen. i Fiesty VII gen. S-Max miał 3 oddzielne fotele na tylnej kanapie, jak i ogromnie bogate wyposażenie, w którego skład wchodzą boczne poduszki powietrze dla pasażerów drugiego rzędu, fotele z przodu z funkcją wentylacji i masażu oraz elektrycznie opuszczane i unoszone fotele tylne. Wyposażenie auta czyniło je wyjątkowym wśród rodzinnych samochodów o sportowym profilu. Pod względem bezpieczeństwa nie ustępował Galaxy – każda generacja zdobyła okrągłe i pełne 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.
Citroen C4 Picasso – na trzy foteliki dziecięce: mieszczą każdy model
Kolejny minivan z segmentu C – Citroën C4 Picasso – był produkowany w dwóch generacjach: 2006–2013 oraz 2013–2022, i największą popularnością wśród nich wszystkich cieszyła się wersja Grand (7-osobowa). Wynika to z jej wszechstronności, dzięki czemu była szczególnie popularna wśród rodzin, które potrzebowały więcej miejsca, ale nie chciały przesiadać się do klasycznych VAN-ów.
To samochód na 3 foteliki – ma pełnowymiarowe fotele w drugim rzędzie, każdy z systemem ISOFIX, jak i płaską podłogę oraz mnóstwo miejsca na głowy i nogi (wysokość od 161 do 164 cm i długość od 443 do 460 cm). Model wyróżniał się nie dość, że komfortem, to również futurystycznym, odważnym designem – wzrok przyciągał zwłaszcza przód z rozdzielonymi światłami, jak i panoramiczna, przeogromna przednia szyba. Wnętrze było dzięki niej jasne i przestronne, a przy tym także bogato wyposażone technologicznie, z cyfrowym kokpitem i opcjonalnym ekranem centralnym.
Podsumowanie – 3 foteliki z tyłu: jakie auto kupić?
Samochody z 3 fotelami z tyłu to nisza, która jednak ma ogromne znaczenie dla rodzin z trójką dzieci w podobnym wieku, szczególnie gdy głowie rodziny zależy na ich bezpieczeństwie i wygodzie. Wszystkie powyższe warianty – niemieckie, hiszpańskie, francuskie czy amerykańskie, stanowią w swoich cenach naprawdę dobry wybór, lecz w przypadku aut używanych to nie kwestie kosztów powinniśmy stawiać na pierwszym planie. Powinno nim być zawsze bezpieczeństwo. Wybierając auto rodzinne, patrz zatem nieco dalej niż tylko na liczbę miejsc i wyposażenie – zwróć też uwagę na stan każdego egzemplarza, a w celu zamontowania fotelika dziecięcego używaj wyłącznie autoryzowanych, fabrycznych elementów.