Segment E to klasa samochodów, od których można, a nawet trzeba wymagać więcej. Przestronne wnętrza, zaawansowane technologie i mocne silniki sprawiają, że takie auta są symbolem prestiżu. Modele z segmentu E to doskonałe rozwiązanie do miasta, na długie wyprawy czy niecodziennych wyzwań.
Spis treści:
- Czym wyróżnia się segment E?
- Samochody klasy E – 3 najlepsze propozycje
- Sprawdzone auta segmentu E polecane przez specjalistów
Czym wyróżnia się segment E?
Segment E obejmuje samochody klasy wyższej. Te pojazdy są większe od modeli z segmentu D, a ich długość zazwyczaj przekracza 4,8 metra. Głównym atutem jest wysoka jakość wykończenia wnętrza, które często wykorzystuje luksusowe materiały, w tym skórę, drewno czy aluminium.
Pod względem technicznym te pojazdy posiadają mocne silniki, najczęściej o pojemności od 2.0 do 4.0 litrów, często w układzie V6 lub nawet V8. Coraz częściej dostępne są też wersje hybrydowe typu plug-in, które łączą dużą moc z niższym zużyciem paliwa.
Charakterystyczna dla segmentu E jest również zaawansowana elektronika wspierająca bezpieczeństwo i komfort, m.in. systemy jazdy autonomicznej, asystenci parkowania, czy matrycowe reflektory LED. Te pojazdy są często wybierane przez osoby szukające reprezentacyjnego auta, które łączy luksus, przestronność i wysokie osiągi.
Samochody klasy E – 3 najlepsze propozycje
Na rynku dostępne są takie samochody sportowe, które od razu przychodzą na myśl, kiedy mówisz o klasie E. Przygotowaliśmy 3 najlepsze propozycje:
Mercedes-Benz Klasy E 200 d
Interesują Cię luksusowe samochody segmentu E? W takim razie modele oferowane przez Mercedes-Benz powinny spełnić Twoje oczekiwania. Mercedes-Benz Klasy E 200 d to doceniany sedan, który wyróżnia się zaawansowaną technologią i wysoką wydajnością. Model ten oferuje komfortowe wnętrze, oszczędny silnik wysokoprężny i bogate wyposażenie, idealne zarówno dla klientów indywidualnych, jak i flotowych. 200 d wyposażony jest w 2.0-litrowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny:
- Moc – 160 KM (118 kW) przy 3800 obr./min.
- Maksymalny moment obrotowy – 360 Nm dostępny od 1400 do 3200 obr./min.
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 sekundy.
- Prędkość maksymalna – 226 km/h.
Oczywiście silnik spełnia normy emisji Euro 6d i współpracuje z 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów 9G-Tronic, która zapewnia płynną i dynamiczną zmianę przełożeń. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi około 4,7–5,3 l/100 km, w zależności od konfiguracji. Klasa E 200 d standardowo wyposażona jest w napęd na tylne koła (RWD). Samochody luksusowe oferowane przez markę Mercedes-Benz słyną z technologii. W przypadku E 200 d otrzymasz:
- Distronic – adaptacyjny tempomat utrzymujący odległość od poprzedzającego pojazdu.
- Active Lane Keeping Assist – system utrzymania pasa ruchu.
- Pre-Safe – system przygotowujący pojazd do kolizji.
- Traffic Sign Assist – rozpoznawanie znaków drogowych.
Mercedes-Benz Klasy E (W213) – dane techniczne
Parametr | E 200 (184KM) | E 300 (245KM) | E 350 (299KM) | E 200 d (150KM) | E 220 d (194KM) | E 300 de (306KM, Hybrid) | E 400 d (330KM) | E 43 AMG (401KM) | E 63 AMG (571KM) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna (turbo) | Benzyna (turbo) | Benzyna (turbo) | Diesel | Diesel | Hybryda (diesel + el.) | Diesel | Benzyna (turbo) | Benzyna (turbo) |
Rodzaj skrzyni biegów | 9G-Tronic | 9G-Tronic | 9G-Tronic | 9G-Tronic | 9G-Tronic | 9G-Tronic (hybryda) | 9G-Tronic | 9G-Tronic (AMG Speedshift) | 9G-Tronic (AMG Speedshift) |
Napęd | RWD / 4MATIC (opc.) | RWD / 4MATIC (opc.) | RWD / 4MATIC (opc.) | RWD / 4MATIC (opc.) | RWD / 4MATIC (opc.) | RWD / 4MATIC (opc.) | 4MATIC | 4MATIC | 4MATIC |
Pojemność (cm³) | 1991 | 1991 | 1991 | 1950 | 1950 | 1950 (diesel) + el. | 2925 | 2996 | 3982 |
Moc (KM/kW) | 184/135 | 245/180 | 299/220 | 150/110 | 194/143 | 306 (łącz.) | 330/243 | 401/295 | 571/420 |
Moment (Nm) | ~300 | 370 | 400 | 320 | 400 | ~700 (łącz.) | 700 | 520 | 750 |
0–100 km/h (s) | ~7.7 | ~6.4 | ~5.9 | ~8.4 | ~7.3 | ~5.9 | ~4.9 | ~4.6 | ~3.5 |
Prędkość maks. (km/h) | ~240 | ~250 (ogr.) | ~250 (ogr.) | ~220 | ~240 | ~250 (ogr.) | ~250 (ogr.) | ~250 (ogr.) | ~300 (ogr.) |
Mercedes-Benz Klasy E (W213) – wymiary
Parametr | Limuzyna (2016–2020) | Kombi (2016–2020) | Po liftingu (2020–) |
---|---|---|---|
Długość (mm) | 4923 | 4933 | 4935 (sedan) |
Szerokość (mm) | 1852 | 1852 | 1852 |
Wysokość (mm) | 1468 | 1468 (kombi ~1475) | 1460–1475 |
Rozstaw osi (mm) | 2939 | 2939 | 2939 |
Poj. bagażnika (l) | 540 | 640 / 1820 (kombi) | 540 / 640 (kombi) |
Masa własna (kg) | ~1600–1850 | ~1650–1900 | ~1650–1900 |
Dopuszczalna masa całk. (kg) | ~2200–2400 | ~2250–2450 | ~2250–2450 |
BMW Serii 5 518d
Jest to flagowy sedan marki BMW, który doskonale łączy oszczędny napęd wysokoprężny z elegancją i technologicznym zaawansowaniem. Ten model oferuje dynamiczne właściwości jezdne typowe dla marki BMW, zapewniając jednocześnie doskonałą wydajność w codziennej eksploatacji.
Silnik 518d to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 2,0 litra, wyposażona w technologię TwinPower Turbo. Generuje moc 150 KM oraz moment obrotowy na poziomie 350 Nm, co gwarantuje płynne i dynamiczne przyspieszenie – od 0 do 100 km/h wynosi ono 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 216 km/h. BMW Serii 5 518d wyróżnia się płynnym działaniem i niskim zużyciem paliwa, średnio w granicach 4,5–5,0 l/100 km.
Systemy wspomagania kierowcy w BMW Serii 5 518d obejmują zaawansowaną funkcję Driving Assistant, która wspiera kierowcę w sytuacjach wymagających zwiększonej koncentracji – korki czy dynamiczne zmiany pasa ruchu. Parking Assistant ułatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach, automatyzując proces parkowania. System multimedialny Live Cockpit Professional, wyposażony w dwa duże ekrany, oferuje intuicyjną obsługę dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu operacyjnemu BMW 7.0, które pozwala na sterowanie głosem, gestami lub dotykiem.
BMW serii 5 (F10/F11) – dane techniczne
Parametr | 520i (184KM) | 528i (245KM) | 535i (306KM) | 550i (407–450KM) | 520d (184KM) | 525d (218KM) | 530d (258–265KM) | 535d (313KM) | M5 (560–575KM) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna (turbo) | Benzyna (turbo) | Benzyna (turbo) | Benzyna (turbo, V8) | Diesel (turbo) | Diesel (turbo) | Diesel (turbo) | Diesel (biturbo) | Benzyna (biturbo, V8) |
Rodzaj skrzyni biegów | 6-man / 8-AT | 6-man / 8-AT | 6-man / 8-AT | 6-man / 8-AT | 6-man / 8-AT | 6-man / 8-AT | 6-man / 8-AT | 8-AT | 7-M DCT (Drivelogic) |
Napęd | RWD / xDrive (opc.) | RWD / xDrive (opc.) | RWD / xDrive (opc.) | RWD / xDrive (opc.) | RWD / xDrive (opc.) | RWD / xDrive (opc.) | RWD / xDrive (opc.) | RWD / xDrive (opc.) | RWD |
Pojemność (cm³) | 1997 | 1997 | 2979 | 4395 | 1995 | 2188–1995 (zależnie od rocznika*) | 2993 | 2993 | 4395 |
Moc (KM/kW) | 184/135 | 245/180 | 306/225 | 407–450 / ~300–331 | 184/135 | 218/160 | 258–265 / ~190–195 | 313/230 | 560–575 / ~412–423 |
Moment (Nm) | 270 | 350 | 400 | 600–650 | 380 | 450 | 560–620 | 630 | 680 (do ~700) |
0–100 km/h (s) | ~7.9 | ~6.4 | ~5.8 | ~4.9–5.0 | ~8.1 | ~6.9 | ~5.7 | ~5.3 | ~4.4 |
Prędkość maks. (km/h) | ~233–240 | ~250 (ogr.) | ~250 (ogr.) | ~250 (ogr.) | ~225–230 | ~240–245 | ~250 (ogr.) | ~250 (ogr.) | ~250 (ogr.) |
BMW serii 5 (F10/F11) – wymiary
Parametr | Limuzyna (F10) | Kombi (F11) | Po liftingu (2013–2017) |
---|---|---|---|
Długość (mm) | 4899 | 4907 | 4907 (sedan ~4899) |
Szerokość (mm) | 1860 | 1860 | 1860 |
Wysokość (mm) | 1464 | 1462 | ~1462–1475 |
Rozstaw osi (mm) | 2968 | 2968 | 2968 |
Poj. bagażnika (l) | 520 | 560 / 1670 | 520 / 560 (kombi ~1670) |
Masa własna (kg) | ~1600–1800 | ~1660–1850 | ~1660–1860 |
Dopuszczalna masa całk. (kg) | ~2150–2250 | ~2200–2300 | ~2200–2320 |
Audi A6 35 TDI
Audi A6 35 TDI to luksusowy sedan klasy wyższej. Model ten jest zaprojektowany z myślą o kierowcach poszukujących komfortowego, a przy tym wydajnego samochodu – do jazdy miejskiej i nie tylko.
Wyposażony w czterocylindrowy silnik 2.0 TDI, A6 35 TDI generuje moc 163 KM i moment obrotowy 370 Nm. Współpracuje z 7-biegową automatyczną skrzynią S tronic, która oferuje płynną zmianę przełożeń i optymalizuje zużycie paliwa. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 226 km/h. Średnie spalanie wynosi od 5,0 do 5,5 l/100 km – takie parametry zdecydowanie podkreślają ekonomiczny charakter tej wersji. Najważniejsze cechy wnętrza i technologii? Jest ich kilka:
- System MMI Touch Response z dwoma ekranami dotykowymi o wysokiej rozdzielczości, umożliwiający intuicyjną obsługę funkcji pojazdu, nawigacji i multimediów.
- Audi Virtual Cockpit, opcjonalny cyfrowy kokpit z ekranem o przekątnej 12,3 cala, oferujący personalizowane wyświetlanie kluczowych informacji.
- System audio Bang & Olufsen w wyższych wersjach wyposażenia, gwarantujący doskonałe wrażenia dźwiękowe.
Audi A6 (C7) – dane techniczne
Parametr | 1.8 TFSI (190KM) | 2.0 TFSI (180–252KM) | 2.8 FSI (204KM) | 3.0 TFSI (300–333KM) | 2.0 TDI (136–190KM) | 3.0 TDI (204–272KM) | 3.0 BiTDI (313–326KM) | S6 4.0 TFSI (420–450KM) | RS6 4.0 TFSI (560–605KM) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna (turbo) | Benzyna (turbo) | Benzyna | Benzyna (supercharged/ później turbo)* | Diesel (turbo) | Diesel (turbo) | Diesel (biturbo) | Benzyna (biturbo V8) | Benzyna (biturbo V8) |
Rodzaj skrzyni biegów | 6-man / 7-S tronic | 6-man / 7-S tronic / 8-tiptronic | Multitronic / 7-S tronic | 7-S tronic / 8-tiptronic | 6-man / 7-S tronic / Multitronic | 7-S tronic / 8-tiptronic | 8-tiptronic (quattro) | 7-S tronic (S tronic) | 8-tiptronic |
Napęd | FWD / quattro | FWD / quattro | FWD / quattro | quattro | FWD / quattro | quattro | quattro | quattro | quattro |
Pojemność (cm³) | 1798 | 1984 | 2773 | 2995 | 1968 | 2967 | 2967 | 3993 | 3993 |
Moc (KM/kW) | 190/140 | 180–252 / ~132–185 | 204/150 | 300–333 / ~220–245 | 136–190 / ~100–140 | 204–272 / ~150–200 | 313–326 / ~230–240 | 420–450 / ~309–331 | 560–605 / ~412–445 |
Moment (Nm) | 320 | ~320–370 | 280 | 440–480 | 320–400 | 400–580 | 650 | ~550–600 | 700–750 |
0–100 km/h (s) | ~7.9 | ~7.3–6.1 | ~7.7 | ~5.6 | ~10.2–8.2 | ~7.4–5.7 | ~5.0 | ~4.6 | ~3.7 |
Prędkość maks. (km/h) | ~233–240 | ~250 (ogr.) | ~240 | ~250 (ogr.) | ~210–230 | ~240–250 (ogr.) | ~250 (ogr.) | ~250 (ogr.) | ~305 (ostrzejsze wersje) / 250 (ogr.) |
Audi A6 (C7) – wymiary
Parametr | Limuzyna (2011–2014) | Kombi (Avant, 2011–2014) | Po liftingu (2014–2018) |
---|---|---|---|
Długość (mm) | 4915 | 4933 | ~4933 (sedan ~4915) |
Szerokość (mm) | 1874 | 1874 | 1874 |
Wysokość (mm) | 1455 | 1461 | ~1455–1461 |
Rozstaw osi (mm) | 2912 | 2912 | 2912 |
Poj. bagażnika (l) | 530 | 565 / 1680 | 530 / 565 (Avant ~1680) |
Masa własna (kg) | ~1580–1850 | ~1620–1900 | ~1620–1900 |
Dopuszczalna masa całk. (kg) | ~2200–2350 | ~2240–2400 | ~2240–2400 |
Sprawdzone auta segmentu E polecane przez specjalistów
A może oczekujesz od segmentu E zupełnie innych wrażeń z jazdy? Bogatsze wyposażenie, dopasowanie do miasta czy modele z silnikiem Diesla – wszystko to dostępne jest dla Ciebie na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, że określisz swoje potrzeby, a klasa średnia wyższa pozwoli Ci je spełnić.
Lexus ES
Lexus ES to luksusowy sedan klasy wyższej, który słynie z naprawdę dopracowanej stylistyki, zaawansowanych technologii – a przede wszystkim – niezwykle cichej pracy napędu. Ten model to najwyższy standard wygodny.
Pod maską Lexusa ES pracuje nowoczesny układ hybrydowy złożony z 2,5-litrowego silnika benzynowego i jednostki elektrycznej, który generuje łączną moc 218 KM. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni e-CVT. System hybrydowy wyróżnia się płynną pracą i oszczędnością paliwa, ze średnim zużyciem wynoszącym około 4,5–5,0 l/100 km w cyklu mieszanym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Zaawansowane technologie w Lexusie ES obejmują:
- Lexus Safety System+, w skład którego wchodzą adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu oraz system pre-collision z wykrywaniem pieszych.
- Reflektory LED z funkcją automatycznego przełączania między światłami drogowymi i mijania.
- System kamer 360°, który wspomaga parkowanie i manewrowanie w ciasnych przestrzeniach.
Podwozie ES zostało skonstruowane na platformie GA-K, która zapewnia doskonałe właściwości jezdne i izolację od nierówności. Zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona z przodu i wielowahaczowym układzie z tyłu dostrojono tak, aby zapewnić idealną równowagę między komfortem a precyzją prowadzenia.
Lexus ES (7. generacja) – dane techniczne
Parametr | ES 200 (166KM) | ES 250 (204–207KM) | ES 260 (207–218KM) | ES 300h (218KM Hybryda) |
---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna | Hybryda (benz.+el.) |
Rodzaj skrzyni biegów | CVT | 8-AT | 8-AT | e-CVT (hybryda) |
Napęd | FWD | FWD | FWD | FWD |
Pojemność (cm³) | 1987 | 2487 | 2656 | 2487 (2.5 benz.) + silnik el. |
Moc (KM/kW) | 166 / ~122 | 204–207 / ~150–152 | ~207–218 / ~152–160 | 218 (łącz.) |
Moment (Nm) | ~202 | ~247 | ~250–270 | ~221 (benz.) + el. |
0–100 km/h (s) | ~10.5 | ~8.9 | ~8.5 | ~8.9 |
Prędkość maks. (km/h) | ~195 | ~210 | ~210–220 | ~180 (el. ogranicz.) |
Lexus ES (7. generacja) – wymiary
Parametr | Wersje (2018–2021) | Po liftingu (2021–) |
---|---|---|
Długość (mm) | 4975 | 4975 |
Szerokość (mm) | 1865 | 1865 |
Wysokość (mm) | 1445 | 1445 |
Rozstaw osi (mm) | 2870 | 2870 |
Poj. bagażnika (l) | 454 / ~420 (hybryda) | 454 / ~420 (hybryda) |
Masa własna (kg) | ~1600–1700 | ~1600–1720 |
Dopuszczalna masa całk. (kg) | ~2100–2150 | ~2120–2170 |
Volvo S90
Skandynawski minimalizm i wysoki poziom bezpieczeństwa – to słowa, które najlepiej opisują Volvo S90. Model ten oferuje znacznie więcej niż przestronne wnętrze dostosowane do długich podróży – nie bez powodu uważa się go za samochód rodzinny.
Pod maską Volvo S90 znajduje się szeroki wybór jednostek napędowych – w tym silniki benzynowe, hybrydowe typu plug-in oraz wysokoprężne. W wersji B4 Diesel zastosowano czterocylindrowy silnik 2.0 z technologią mild-hybrid, generujący moc 197 KM i moment obrotowy 420 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,0 sekund, a średnie zużycie paliwa oscyluje w granicach 5,3–5,8 l/100 km. Napęd jest standardowo przekazywany na przednie koła za pomocą 8-biegowej automatycznej skrzyni Geartronic, znanej z płynnego działania i szybkiej reakcji.
Hybrydowe wersje Recharge oferują łączną moc do 455 KM, co czyni je jednymi z najmocniejszych w gamie. Dzięki akumulatorowi o pojemności 18,8 kWh modele te pozwalają na przejazd do 90 km w trybie elektrycznym, co sprawia, że są idealne do jazdy miejskiej z zerową emisją spalin.
Wnętrze Volvo S90 to przykład doskonałego połączenia nowoczesnych technologii i materiałów premium. Centralnym elementem jest 9-calowy ekran dotykowy systemu Sensus, który obsługuje nawigację, multimedia i integrację z Apple CarPlay oraz Android Auto. Dla bardziej wymagających użytkowników, dostępny jest system audio Bowers & Wilkins, zapewniający doskonałą jakość dźwięku.
Volvo S90 II (2016–) – dane techniczne
Parametr | T4 (190KM) | T5 (254KM) | T6 (320KM) | T8 Twin Engine (390–405KM) | D3 (150KM) | D4 (190KM) | D5 (235KM) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna (turbo) | Benzyna (turbo) | Benzyna (turbo + kompresor) | Hybryda (benz.+el.) | Diesel (turbo) | Diesel (turbo) | Diesel (biturbo) |
Rodzaj skrzyni biegów | 8-AT (Geartronic) | 8-AT (Geartronic) | 8-AT (AWD opc.) | 8-AT (AWD) | 6-man / 8-AT | 6-man / 8-AT | 8-AT (AWD) |
Napęd | FWD | FWD / AWD (opc.) | AWD | AWD (hybryda) | FWD | FWD / AWD (opc.) | AWD |
Pojemność (cm³) | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 (benz.) + el. | 1969 | 1969 | 1969 |
Moc (KM/kW) | 190/140 | 254/187 | 320/235 | 390–405 / ~288–298 (łącz.) | 150/110 | 190/140 | 235/173 |
Moment (Nm) | ~300 | 350 | 400 | ~640 (łącz.) | 320 | 400 | 480–500 |
0–100 km/h (s) | ~8.4 | ~6.9 | ~5.9 | ~5.0 (T8) | ~9.9 | ~8.5 | ~7.0 |
Prędkość maks. (km/h) | ~210–220 | ~230–235 | ~250 (ogr.) | ~250 (ogr.) | ~200–210 | ~220 | ~230–240 |
Volvo S90 II – wymiary
Parametr | Przed liftingiem (2016–2020) | Po liftingu (2020–) |
---|---|---|
Długość (mm) | 4963 | 4963 |
Szerokość (mm) | 1890 | 1890 |
Wysokość (mm) | 1443 | 1443 |
Rozstaw osi (mm) | 2941 | 2941 |
Poj. bagażnika (l) | 500 | 500 |
Masa własna (kg) | ~1600–1800 | ~1650–1850 |
Dopuszczalna masa całk. (kg) | ~2100–2300 | ~2100–2320 |