Charakterystyczną cechą segmentu C jest uniwersalność pojazdów. Auta kompaktowe sprawdzają się zarówno w miejskim ruchu, dzięki kompaktowym wymiarom, jak i na dłuższych trasach. Oferują one komfort jazdy, dobrą dynamikę oraz relatywnie niskie zużycie paliwa. Segment C z pewnością wyróżnia się konkurencyjnym stosunkiem jakości do ceny.
Spis treści:
- Czym jest segment C?
- Najpopularniejsze auta segmentu C
- Dwa ciekawe modele segmentu C które warto poznać bliżej
Czym jest segment C?
Segment C obejmuje samochody kompaktowe, które łączą średnie wymiary z zadowalającą funkcjonalnością. Charakterystyczne dla tej klasy są długość pojazdów wynosząca od 4,2 do 4,5 metra, przestronne wnętrze mieszczące wygodnie pięciu pasażerów oraz bagażnik o pojemności od 300 do 500 litrów, w zależności od wersji nadwozia.
Samochody segmentu C często oferują różne typy nadwozia, a w tym hatchback, sedan czy kombi, dzięki czemu dopasujesz pojazd do swoich indywidualnych potrzeb. Takie auta segmentu C zostały wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, m.in. asystenta pasa ruchu, adaptacyjny tempomat czy systemy automatycznego hamowania. Pod maską zazwyczaj znajdują się silniki o pojemności od 1.0 do 2.0 litrów, zarówno benzynowe, jak i diesla, a coraz częściej dostępne są również wersje hybrydowe lub elektryczne.
Najpopularniejsze auta segmentu C
Samochody klasy średniej, które świetnie sprawdzą się w mieście i mają automatyczną klimatyzację lub inne dodatki? Znamy kilka aut kompaktowych, które spełnią Twoje oczekiwania – nawet te dotyczące rozbudowanego wyposażenia dodatkowego.
Toyota Corolla
Toyota Corolla to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów na świecie, który od lat cieszy się dużym uznaniem dzięki niezawodności, oszczędności i solidnemu wykonaniu. Model ten jest dostępny w wersji hatchback, sedan oraz kombi. Oferuje on przestronne wnętrze, bogate wyposażenie oraz nowoczesne technologie, które sprawiają, że jest to jeden z najczęściej wybieranych samochodów w segmencie C. Toyota Corolla cechuje się szerokim wyborem silników benzynowych oraz hybrydowych: –
- Benzynowe – 1.2 Turbo (116 KM) oraz 1.8 (140 KM).
- Hybrydy – 1.8 Hybrid (122 KM) oraz nowoczesny 2.0 Hybrid (180 KM), który łączy niższe zużycie paliwa z lepszymi osiągami.
Silniki są połączone z manualną 6-biegową skrzynią biegów lub automatycznym napędem CVT, w zależności od wersji. Hybrydowa wersja Corolla to spora oszczędność paliwa, ponieważ osiąga średnie spalanie na poziomie około 4,0–4,5 l/100 km. Jednak ten samochód kompaktowy ma jeszcze więcej zalet, a są to przede wszystkim technologie i systemy bezpieczeństwa:
Toyota Corolla XII (2019 – teraz) – Dane techniczne
Parametr | 1.2 Turbo D-4T 116 KM | 1.6 Valvematic 132 KM | 1.8 Hybrid 122 KM | 2.0 Hybrid Dynamic Force 180 KM | 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM |
---|---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Hybryda (benzyna/elektryczny) | Hybryda (benzyna/elektryczny) | Hybryda (benzyna/elektryczny) |
Rodzaj skrzyni biegów | Manualna 6-biegowa lub CVT | Manualna 6-biegowa | Automatyczna e-CVT | Automatyczna e-CVT | Automatyczna e-CVT |
Napęd | Na przednią oś | Na przednią oś | Na przednią oś | Na przednią oś | Na przednią oś |
Pojemność silnika (cm³) | 1197 | 1598 | 1798 | 1987 | 1987 |
Moc (KM/kW) | 116 / 85 | 132 / 97 | 122 / 90 | 180 / 132 | 184 / 135 |
Moment obrotowy (Nm) | 185 przy 1500–4000 obr./min | 160 przy 4400 obr./min | 142 przy 3600 obr./min | 190 przy 4400–5200 obr./min | 190 przy 4400–5200 obr./min |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 9,3 (manualna), 10,1 (CVT) | 10,0 | 10,9 | 7,9 | 7,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 (manualna), 195 (CVT) | 200 | 180 | 180 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,8 (manualna), 5,2 (CVT) | 6,0 | 3,4 | 3,7 | 3,7 |
Toyota Corolla XII (2019 – teraz) – wymiary
Parametr | Hatchback | Sedan |
---|---|---|
Długość (mm) | 4370 | 4630 |
Szerokość (mm) | 1790 | 1780 |
Wysokość (mm) | 1435 | 1435 |
Pojemność bagażnika (l) | 361 | 471 |
Masa własna (kg) | 1297–1440 | 1290–1460 |
Maksymalna masa całkowita (kg) | 1795–1930 | 1820–1950 |
- Toyota Safety Sense – pakiet systemów bezpieczeństwa obejmujący m.in. system awaryjnego hamowania (Pre-Collision System), asystenta pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, rozpoznawanie znaków drogowych oraz asystenta zmiany pasa.
- System multimedialny Toyota Touch 2 – z ekranem dotykowym, integracją z Apple CarPlay oraz Android Auto, umożliwiający łatwą obsługę nawigacji i multimediów.
Opcjonalne reflektory LED, system monitorowania martwego pola i kamera 360° zwiększają komfort i bezpieczeństwo podczas parkowania i jazdy w trudniejszych warunkach.
Skoda Octavia
Skoda Octavia to samochód klasy średniej, który od lat cieszy się dużą popularnością dzięki swojej przestronności, wszechstronności oraz zaawansowanym rozwiązaniom technicznym. Model ten w swojej najnowszej generacji wyróżnia się nowoczesnym designem oraz szerokim wyborem napędów Octavia skrywa wiele jednostek napędowych, spełniających normy emisji spalin Euro 6d, a w tym:
- 1.0 TSI (110 KM) – ekonomiczny wybór do miasta.
- 1.5 TSI (150 KM) – z technologią aktywnego zarządzania cylindrami ACT, zapewniającą oszczędność paliwa.
- 2.0 TSI (190 KM) – oferowany z napędem 4×4, gwarantujący dynamiczne osiągi.
- 2.0 TDI w wersjach mocy 115, 150 i 200 KM – idealny do pokonywania długich tras dzięki niskiemu zużyciu paliwa.
Do tego dochodzą hybrydy – 1.4 TSI e-TEC Plug-in Hybrid (204 KM lub 245 KM w wersji RS iV) – łącząca silnik spalinowy z elektrycznym, pozwalająca na jazdę w trybie elektrycznym do 60 km.
Skoda Octavia IV (2020 – teraz) – Dane techniczne
Parametr | 1.0 TSI EVO 110 KM | 1.4 TSI Plug-In Hybrid 245 KM | 1.5 TSI 150 KM | 2.0 TDI 115 KM | 2.0 TDI 150 KM | 2.0 TSI 190 KM |
---|---|---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna | Hybryda (benzyna/elektryczny) | Benzyna | Diesel | Diesel | Benzyna |
Rodzaj skrzyni biegów | Manualna 6-biegowa lub DSG | Automatyczna 6-biegowa DSG | Manualna 6-biegowa lub DSG | Manualna 6-biegowa lub DSG | Manualna 6-biegowa lub DSG | Automatyczna 7-biegowa DSG |
Pojemność silnika (cm³) | 1197 | 1598 | 1798 | 1987 | 1987 | 1987 |
Moc (KM/kW) | 116 / 85 | 132 / 97 | 122 / 90 | 180 / 132 | 184 / 135 | 184 / 135 |
Moment obrotowy (Nm) | 185 przy 1500–4000 obr./min | 160 przy 4400 obr./min | 142 przy 3600 obr./min | 190 przy 4400–5200 obr./min | 190 przy 4400–5200 obr./min | 190 przy 4400–5200 obr./min |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 9,3 (manualna), 10,1 (CVT) | 10,0 | 10,9 | 7,9 | 7,9 | 7,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 (manualna), 195 (CVT) | 200 | 180 | 180 | 180 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,0–5,5 | 1,5–1,7 (wg WLTP) | 5,1–5,6 | 4,0–4,5 | 4,1–4,6 | 6,5–7,0 |
Skoda Octavia IV (2020 – teraz) – wymiary
Parametr | Liftback | Kombi |
---|---|---|
Długość (mm) | 4689 | 4690 |
Szerokość (mm) | 1829 | 1829 |
Wysokość (mm) | 1470 | 1485 |
Rozstaw osi (mm) | 2650 | 2650 |
Pojemność bagażnika (l) | 600 | 640 |
Masa własna (kg) | 1300–1500 | 1320–1520 |
Maksymalna masa całkowita (kg) | 1850–2050 | 1870–2070 |
Octavia korzysta z zawieszenia wielowahaczowego w wersjach z mocniejszymi silnikami i napędem 4×4, natomiast pozostałe odmiany mają belkę skrętną z tyłu. Konstrukcja ta zapewnia stabilność i komfort na różnych nawierzchniach, a opcjonalny system adaptacyjnego zawieszenia DCC umożliwia dostosowanie charakterystyki jazdy do preferencji kierowcy.
KIA Ceed
Od momentu debiutu w 2006 roku, Ceed zdobył uznanie dzięki solidnej konstrukcji, oszczędnym jednostkom napędowym i bogatemu wyposażeniu. W swojej najnowszej generacji oferuje zaawansowane technologie i dynamiczną stylistykę. Pod maską Kia Ceed możesz znaleźć:
- 1.0 T-GDi (120 KM) – ekonomiczny, odpowiedni do miejskiej jazdy.
- 1.5 T-GDi (160 KM) – bardziej dynamiczny, zapewniający lepsze osiągi.
- 1.6 T-GDi (204 KM) – dostępny w sportowej wersji GT.
- 1.6 CRDi (136 KM) – oszczędny, idealny na dłuższe trasy.
- Mild-Hybrid – dostępne w wybranych wersjach silników benzynowych i diesla, z systemem 48V zwiększającym efektywność paliwową.
KIA Ceed – dane techniczne
Parametr | 1.0 T-GDI 100 KM | 1.0 T-GDI 120 KM | 1.4 MPI 100 KM | 1.4 T-GDI 140 KM | 1.6 CRDi 115 KM | 1.6 CRDi 136 KM | 1.6 T-GDI 204 KM |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna | Benzyna | Diesel | Diesel | Benzyna |
Rodzaj skrzyni biegów | Manualna 6-biegowa | Manualna 6-biegowa | Manualna 6-biegowa | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna 7-biegowa DCT | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna 7-biegowa DCT | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna 7-biegowa DCT | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna 7-biegowa DCT |
Pojemność silnika (cm³) | 998 | 998 | 1368 | 1353 | 1598 | 1598 | 1591 |
Moc (KM/kW) | 100 / 74 | 120 / 88 | 100 / 74 | 140 / 103 | 115 / 85 | 136 / 100 | 204 / 150 |
Moment obrotowy (Nm) | 172 przy 1500–4000 obr./min | 172 przy 1500–4000 obr./min | 134 przy 4000 obr./min | 242 przy 1500–3200 obr./min | 280 przy 1500–2750 obr./min | 320 przy 2000–2250 obr./min | 265 przy 1500–4500 obr./min |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 11,8 | 11,1 | 12,6 | 8,9 (MT), 9,2 (DCT) | 10,2 (MT), 10,4 (DCT) | 9,9 (MT), 10,1 (DCT) | 7,5 (MT), 7,4 (DCT) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 183 | 190 | 183 | 210 (MT), 205 (DCT) | 200 (MT), 198 (DCT) | 200 (MT), 198 (DCT) | 225 (MT), 230 (DCT) |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,5–6,0 | 5,5–6,0 | 6,2–6,8 | 5,7–6,3 (MT), 5,9–6,5 (DCT) | 4,0–4,5 (MT), 4,2–4,7 (DCT) | 4,1–4,6 (MT), 4,3–4,8 (DCT) | 7,2–7,8 (MT), 7,4–8,0 (DCT) |
KIA Ceed – wymiary
Parametr | Hatchback | Kombi | ProCeed |
---|---|---|---|
Długość (mm) | 4310 | 4600 | 4605 |
Szerokość (mm) | 1800 | 1800 | 1800 |
Wysokość (mm) | 1447 | 1465 | 1422 |
Rozstaw osi (mm) | 2650 | 2650 | 2650 |
Pojemność bagażnika (l) | 395 | 625 | 594 |
Masa własna (kg) | 1250–1450 | 1350–1550 | 1400–1600 |
Maksymalna masa całkowita (kg) | 1780 | 1860 | 1900 |
Ceed wyposażony jest w kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną lub wielowahaczowy układ zawieszenia z tyłu, zależnie od wersji. Wielowahaczowe zawieszenie dostępne jest w mocniejszych wersjach, oferując lepszą stabilność i komfort jazdy. Wersje GT mają sportowo dostrojone zawieszenie i układ kierowniczy. Pojemność bagażnika czy komfortowe zawieszenie to tylko niektóre korzyści. Jest ich zdecydowanie więcej:
- Kia Drive Wise – system obejmujący adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu, system monitorowania martwego pola oraz funkcję awaryjnego hamowania.
- Opcjonalne reflektory LED z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów.
- System multimedialny z ekranem dotykowym 10,25 cala, integracją z Apple CarPlay i Android Auto oraz nawigacją online.
- Kamera cofania i czujniki parkowania dostępne w wyższych wersjach wyposażenia.
Dwa ciekawe modele segmentu C które warto poznać bliżej
Jeśli nasze pierwsze trzy propozycje nie trafiły w Twój gust, to mamy dobrą wiadomość – segment C skrywa o wiele więcej ciekawych samochodów osobowych.
Hyundai I30
Hyundai i30 to kompaktowy samochód segmentu C, dostępny w wersjach hatchback, fastback oraz kombi. Model ten, w swojej najnowszej generacji oferuje nowoczesne technologie, ekonomiczne jednostki napędowe oraz solidną konstrukcję. A co zobaczysz pod maską? Hyundai i30 jest dostępny z szeroką gamą jednostek napędowych, w tym benzynowych, diesla oraz hybrydowych typu mild-hybrid:
- Benzynowe – 1.0 T-GDi o mocy 120 KM, 1.5 T-GDi o mocy 160 KM, 2.0 T-GDi o mocy 280 KM w wersji N Performance.
- Diesle – 1.6 CRDi o mocy 115 KM lub 136 KM.
- Mild-Hybrid – system 48V dostępny w wybranych wersjach benzynowych i diesla, poprawiający efektywność paliwową i obniżający emisję CO₂.
Hyundai I30 – dane techniczne
Parametr | 1.0 T-GDI 120 KM | 1.4 MPI 100 KM | 1.4 T-GDI 140 KM | 1.6 CRDi 115 KM | 1.6 CRDi 136 KM | 2.0 T-GDI 275 KM (N) |
---|---|---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna | Diesel | Diesel | Benzyna |
Rodzaj skrzyni biegów | Manualna 6-biegowa | Manualna 6-biegowa | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna 7-biegowa DCT | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna 7-biegowa DCT | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna 7-biegowa DCT | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna 8-biegowa DCT |
Pojemność silnika (cm³) | 998 | 1368 | 1353 | 1598 | 1598 | 1998 |
Moc (KM/kW) | 120 / 88 | 100 / 74 | 140 / 103 | 115 / 85 | 136 / 100 | 275 / 202 |
Moment obrotowy (Nm) | 172 przy 1500–4000 obr./min | 134 przy 4000 obr./min | 242 przy 1500–3200 obr./min | 280 przy 1500–2750 obr./min | 320 przy 2000–2250 obr./min | 353 przy 1450–4700 obr./min |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 11,1 | 12,6 | 8,9 (MT), 9,2 (DCT) | 10,2 (MT), 10,4 (DCT) | 9,9 (MT), 10,1 (DCT) | 6,1 (MT), 5,9 (DCT) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 183 | 210 (MT), 205 (DCT) | 200 (MT), 198 (DCT) | 200 (MT), 198 (DCT) | 250 (MT), 250 (DCT) |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,5–6,0 | 6,2–6,8 | 5,7–6,3 (MT), 5,9–6,5 (DCT) | 4,0–4,5 (MT), 4,2–4,7 (DCT) | 4,1–4,6 (MT), 4,3–4,8 (DCT) | 7,8–8,5 (MT), 8,0–8,7 (DCT) |
Hyundai I30 – wymiary
Parametr | Hatchback | Kombi | ProCeed |
---|---|---|---|
Długość (mm) | 4310 | 4600 | 4605 |
Szerokość (mm) | 1800 | 1800 | 1800 |
Wysokość (mm) | 1447 | 1465 | 1422 |
Rozstaw osi (mm) | 2650 | 2650 | 2650 |
Pojemność bagażnika (l) | 395 | 625 | 594 |
Masa własna (kg) | 1250–1450 | 1350–1550 | 1400–1600 |
Maksymalna masa całkowita (kg) | 1780 | 1860 | 1900 |
Hyundai i30 jest standardowo dostępny z napędem na przednie koła (FWD). Zawieszenie oparte jest na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej lub wielowahaczowym układzie z tyłu, zależnie od wersji. Wersje N Performance oferują sportowe ustawienia zawieszenia oraz adaptacyjne amortyzatory, które zapewniają lepszą kontrolę i dynamikę podczas jazdy.
Hyundai i30 uzyskał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, dzięki wyposażeniu w liczne systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, a w tym poduszki powietrzne w całym wnętrzu, system ESP, ABS oraz aktywne zagłówki.
Renault Megane
Renault Megane świetnie sprawdzi się w czasie długich podróży. Napęd na przednie koła jest standardem we wszystkich wersjach. Dostępne są skrzynie manualne 6-biegowe, automatyczne CVT oraz dwusprzęgłowe EDC. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 4,0 l/100 km dla wersji diesla do 7,5 l/100 km w wersjach benzynowych o wysokiej mocy.
Renault Megane IV – dane techniczne
Parametr | 1.2 TCe 100 KM | 1.2 TCe 130 KM | 1.3 TCe 140 KM | 1.5 dCi 110 KM | 1.6 dCi 130 KM | 1.6 SCe 115 KM |
---|---|---|---|---|---|---|
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna | Diesel | Diesel | Benzyna |
Rodzaj skrzyni biegów | Manualna 6-biegowa | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna EDC 7-biegowa | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna EDC 7-biegowa | Manualna 6-biegowa lub Automatyczna EDC 6-biegowa | Manualna 6-biegowa | Manualna 5-biegowa |
Pojemność silnika (cm³) | 1197 | 1197 | 1332 | 1461 | 1598 | 1598 |
Moc (KM/kW) | 100 / 74 | 130 / 96 | 140 / 103 | 110 / 81 | 130 / 96 | 115 / 85 |
Moment obrotowy (Nm) | 175 przy 1500 obr./min | 205 przy 2000 obr./min | 240 przy 1600 obr./min | 260 przy 1750 obr./min | 320 przy 1750 obr./min | 156 przy 4000 obr./min |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 11,8 | 10,6 (MT), 9,7 (EDC) | 9,5 (MT), 9,3 (EDC) | 11,3 (MT), 12,5 (EDC) | 10,0 | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 200 (MT), 198 (EDC) | 205 (MT), 202 (EDC) | 190 (MT), 187 (EDC) | 198 | 186 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,4–5,8 | 5,3–5,7 (MT), 5,6–6,0 (EDC) | 5,4–5,9 (MT), 5,7–6,2 (EDC) | 3,7–4,0 (MT), 3,9–4,2 (EDC) | 4,4–4,7 | 6,2–6,6 |
Renault Megane IV – wymiary
Parametr | Hatchback | Kombi (Grandtour) | Sedan |
---|---|---|---|
Długość (mm) | 4359 | 4626 | 4632 |
Szerokość (mm) | 1814 | 1814 | 1814 |
Wysokość (mm) | 1447 | 1449 | 1443 |
Rozstaw osi (mm) | 2669 | 2712 | 2711 |
Pojemność bagażnika (l) | 384 | 521 | 550 |
Masa własna (kg) | 1230–1475 | 1325–1550 | 1310–1545 |
Maksymalna masa całkowita (kg) | 1795 | 1890 | 1885 |
Mégane jest wyposażone w zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu, co zapewnia dobry kompromis między komfortem a stabilnością jazdy. Wersje sportowe RS korzystają z bardziej zaawansowanego układu zawieszenia z opcją skrętnej tylnej osi 4Control, poprawiającego manewrowość i precyzję prowadzenia. Do inwestycji w taki samochód z pewnością przekonają Cię dodatkowe technologie:
- Systemy wspomagania kierowcy, takie jak adaptacyjny tempomat, system utrzymania pasa ruchu oraz system awaryjnego hamowania.
- Reflektory Full LED Pure Vision, zapewniające lepszą widoczność w nocy.
- System multimedialny Easy Link z ekranem dotykowym o przekątnej do 9,3 cala, z integracją Apple CarPlay i Android Auto.
- Opcjonalny wirtualny kokpit z ekranem TFT o przekątnej 10,2 cala.