Nio EL8 to pełnowymiarowy SUV z napędem elektrycznym, zaprojektowany od podstaw jako pojazd segmentu premium. Marka Nio nie ukrywa ambicji konkurowania z uznanymi graczami z Niemiec i Skandynawii. EL8 – wcześniej znany jako ES8 – przeszedł kompleksową modernizację, dostosowaną do oczekiwań rynku europejskiego. Zbudowany został na platformie NT2.0, która zapewnia, jak zachwala producent dobre osiągi i wydajność.
Spis treści
Nio EL8 – co to za samochód?
Nio EL8 to flagowy SUV elektryczny marki Nio – producenta wywodzącego się z Chin, który w ostatnich latach zyskał pozycję jednego z najbardziej ambitnych graczy na globalnym rynku pojazdów zeroemisyjnych. Firma powstała w 2014 roku i od początku koncentrowała się na elektromobilności klasy premium, projektując samochody nie tylko pod względem osiągów, ale też doświadczenia użytkownika. Nio nie funkcjonuje jak tradycyjna marka motoryzacyjna – działa w modelu subskrypcyjnym, rozwija własną sieć ładowarek oraz stacji wymiany baterii, a także stawia na integrację z chmurą i ciągłe aktualizacje OTA.
Model EL8 reprezentuje pełnowymiarowy segment SUV i został stworzony z myślą o rynku europejskim. To nie jest przerobiona wersja auta spalinowego. To pojazd zbudowany od podstaw jako elektryczny, oparty na autorskiej platformie NT2.0, przystosowanej do pracy z rozbudowanymi systemami asystującymi, dużymi akumulatorami i nowoczesnymi układami zarządzania energią. EL8 łączy przestronność klasy premium z zaawansowaną elektroniką użytkową, układem jezdnym klasy high-end i unikalną w skali świata technologią wymiennych baterii Power Swap.
Samochód ten wyznacza kierunek, w którym Nio chce się rozwijać – jako dostawca kompleksowych rozwiązań mobilności elektrycznej, a nie tylko producent pojazdów. EL8 nie konkuruje wyłącznie ceną czy zasięgiem. Konkurencję stawia sobie znacznie wyżej – m.in. BMW iX, Volvo EX90, Mercedes EQS SUV czy Audi Q8 e-tron – i robi to z zaskakującą pewnością, oferując produkt dopracowany technicznie, przemyślany koncepcyjnie i osadzony w nowoczesnym ekosystemie użytkowym.
Krótka charakterystyka modelu Nio EL8
Jak w praktyce wygląda Nio E8? Nadwozie mierzy 5101 mm długości. Szerokość przekracza 2 metry, a rozstaw osi wynosi 3070 mm. Można więc powiedzieć, że proporcje są klasyczne jak na segment E-SUV, a linia boczna została poprowadzona z wyczuciem. Stylistyka opiera się na płynnych przejściach powierzchni i dyskretnych akcentach aerodynamicznych. Z przodu uwagę przyciągają wąskie światła LED do jazdy dziennej, umieszczone nad głównym modułem optycznym, zintegrowanym z wlotami powietrza chłodzącymi układ akumulatorów. W tylnej części dominują poziome pasy świetlne LED i wysoki zderzak, który podkreśla masę pojazdu, ale nie dominuje sylwetki. Całość osadzono na 21-calowych felgach z lekkiego stopu, dostępnych z oponami o niskim oporze toczenia.
To właśnie zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnym tłumieniem umożliwia płynną regulację prześwitu. Tryby jazdy zmieniają nie tylko charakterystykę tłumienia, ale też rozkład momentu i reakcję układu kierowniczego. Przy dużej prędkości nadwozie obniża się automatycznie. System działa płynnie i niemal niezauważalnie.
Można śmiało powiedzieć, że kabina została zaprojektowana bez żadnych kompromisów. Materiały to połączenie skóry Nappa, mikrofibry i anodowanego aluminium. Siedziska są wentylowane, podgrzewane i wyposażone w funkcję masażu.
Silniki i osiągi
System napędowy składa się z dwusilnikowego układu – synchronicznego z magnesami trwałymi z przodu i asynchronicznego z tyłu. Łączna moc układu wynosi 653 KM. Moment obrotowy sięga 850 Nm, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 4,1 sekundy. Przewaga układu dwusilnikowego polega na optymalnym rozkładzie momentu w zależności od warunków – tylna jednostka pracuje niezależnie i może całkowicie odłączać się podczas jazdy ze stałą prędkością. Redukuje to zużycie energii i zwiększa zasięg – jak to w przypadku samochodów elektrycznych.
Dostępne są dwa zestawy baterii. Mniejszy ma pojemność 75 kWh i bazuje na ogniwach litowo-jonowych. Większy – 100 kWh – to konstrukcja NCM z ulepszoną gęstością energetyczną. Producent deklaruje zasięg rzędu 500–600 km w cyklu WLTP, zależnie od konfiguracji. Ładowanie prądem stałym przebiega z mocą do 180 kW, co pozwala uzupełnić energię od 10 do 80% w około 30 minut. EL8 umożliwia także szybkie ładowanie DC do 240 kW oraz ładowanie AC o mocy 11 kW. Alternatywą jest wymiana całego akumulatora w ramach autorskiej technologii Power Swap – miesięczny wynajem baterii jest dość korzystnym rozwiązaniem. Cały proces trwa mniej niż 5 minut. To rozwiązanie unikalne w skali rynku europejskiego.
Wyposażenie Nio EL8
Nio EL8 w standardzie oferuje poziom wyposażenia, który w wielu konkurencyjnych modelach wymaga dopłaty lub przejścia na wyższe wersje. Już podstawowa konfiguracja dostarcza komplet elementów podnoszących komfort, bezpieczeństwo i codzienną funkcjonalność, co wpisuje się w założenie marki, by oferować pełnowartościowy produkt bez konieczności rozbudowywania listy opcji. Nie tylko dane techniczne Nio mogą przekonać do zakupu.
Wyposażenie w wersji standardowej
Panel deski rozdzielczej pokryto mikrofibrą klasy premium, uzupełnioną elementami z anodowanego aluminium. Oświetlenie ambientowe działa w pełnym zakresie RGB i może być zsynchronizowane z nastrojem jazdy, muzyką lub danymi z systemu NOMI – czyli głosowej asystentki AI. NOMI w wersji EL8 obsługuje język naturalny, pozwala sterować funkcjami pojazdu i zapamiętuje preferencje użytkownika, w tym temperaturę, tryb jazdy czy ustawienia masażu.
Centralnym elementem wnętrza jest 12,8-calowy ekran OLED. Oprogramowanie Banyan, oparte na autorskim systemie operacyjnym, działa szybko i pozwala na dostęp do nawigacji, multimediów, ustawień pojazdu i usług online. Całość współpracuje z 6 GB pamięci RAM oraz dedykowanym procesorem Snapdragon Automotive Cockpit Platform.
W standardzie znajduje się panoramiczny dach z elektryczną roletą. Układ klimatyzacji to czterostrefowy system z czujnikiem jakości powietrza, jonizatorem i systemem filtracji PM2.5. Siedzenia w trzecim rzędzie otrzymują osobne nawiewy i regulację intensywności.
Wyposażenie dodatkowe
Dodatkowo EL8 umożliwia zakup systemu zdalnego parkowania z aplikacji mobilnej, funkcję automatycznego przywołania pojazdu oraz system kamer 360° z widokiem 3D. Pakiet asystujący może zostać rozszerzony o Nio Navigate on Pilot (NOP+). W opcji dostępne są m.in.:
- Systemy wspomagania kierowcy,
- tylne fotele z funkcją masażu i wentylacji,
- wyświetlacz dla pasażerów drugiego rzędu z dostępem do multimediów,
- wersja Executive dodatkowo wyposażona jest w lodówkę między fotelami
- rozbudowany pakiet oświetlenia zewnętrznego z funkcją projekcji,
- pakiet off-road z dodatkowymi osłonami podwozia,
- system zdalnego sterowania za pomocą gestów (np. otwieranie bagażnika nogą, otwieranie drzwi przez przesunięcie dłonią w powietrzu).
Niezależnie od konfiguracji użytkownik otrzymuje dostęp do aplikacji mobilnej z pełną funkcją zdalnego zarządzania pojazdem, systemem diagnostyki i planowania ładowania, integracją z systemem Power Swap oraz możliwością rezerwacji najbliższej stacji wymiany baterii.
Orientacyjne ceny Nio EL8
Orientacyjne ceny Nio EL8 na rynku europejskim, w tym m.in. w Niemczech, Holandii i Norwegii, zaczynają się od około 94 000 euro za wersję z akumulatorem 75 kWh w standardowej konfiguracji siedmiomiejscowej i i od 103 900 euro dla wersji dalekiego zasięgu.
Jeśli klient zdecyduje się na korzystanie z modelu wymiennych baterii Power Swap, istnieje możliwość obniżenia ceny zakupu auta przez leasing akumulatora. W takim przypadku pojazd kosztuje około 69 000 euro, a miesięczna opłata za wynajem baterii wynosi odpowiednio:
- około 170 euro dla wersji 75 kWh,
- około 290 euro dla wersji 100 kWh.
Wersja sześciomiejscowa z fotelem lounge z tyłu oraz pakietem premium, obejmującym rozszerzone funkcje masażu, wyświetlacze dla drugiego rzędu i opcję lodówki, może przekroczyć 100 000 euro, szczególnie w połączeniu z usługą NOP+ i pełnym zestawem asystentów jazdy.
Konkurencja dla Nio EL8
- BMW iX xDrive50 – Luksusowy SUV z napędem AWD, mocą 523 KM i zasięgiem do 630 km.
- Volvo EX90 – Flagowy SUV elektryczny z siedmioma miejscami i zaawansowanym systemem LiDAR.
- Mercedes EQS SUV 580 4MATIC – Komfortowy elektryk z ponad 650 KM i topową jakością wykończenia.
- Audi Q8 e-tron – Przestronny SUV z dopracowanym zawieszeniem i zasięgiem do 600 km.
Zalety Nio EL8
- Wysoka moc (653 KM) i szybkie przyspieszenie (0–100 km/h w 4,1 s)
- Komfortowe zawieszenie pneumatyczne z adaptacją do warunków jazdy
- Technologia wymiennych baterii Power Swap
- Luksusowe wnętrze z masażem, wentylacją i nagłośnieniem Dirac
- Zaawansowane systemy wspomagania jazdy z lidarowym wsparciem
Wady Nio EL8
- Brak rozbudowanej sieci Power Swap w Europie
- Wysoka cena przy pełnej konfiguracji
- Ograniczona dostępność serwisowa poza wybranymi rynkami
- Brak wersji z kierownicą po prawej stronie (na niektórych rynkach).
Nio EL8 – zabezpieczenie przed kradzieżą
Zaawansowane technologie i minimalistyczny design sprawiają, że ten nowy flagowy model Nio jest dobrym celem dla złodzieja. Właśnie dlatego warto zabezpieczyć pojazd – najlepiej przy pomocy CANLOCK. Jest to zabezpieczenie dopasowane do nowoczesnych aut elektrycznych. System integruje się z magistralą CAN i blokuje kluczowe funkcje pojazdu – zapłon, sterowanie napędem, skrzynią czy silnikiem elektrycznym – uniemożliwiając uruchomienie bez autoryzacji.
Instalacja nie wymaga ingerencji w oryginalną instalację pojazdu, co pozwala zachować gwarancję producenta. Autoryzacja odbywa się przez kod PIN na fabrycznych przyciskach, brelok Bluetooth z szyfrowanym sygnałem lub aplikację mobilną.
CANLOCK neutralizuje metody takie jak „na walizkę”, emulator kluczyka czy podpięcie do CAN z zewnątrz. To skuteczna bariera, której nie da się obejść bez fizycznego dostępu do procedury autoryzacji. Dla właścicieli Nio EL8 oznacza to realną ochronę przed kradzieżą, nawet na monitorowanym parkingu.