Od momentu, gdy w 1998 roku Lexus wprowadził na rynek model RX, stał się on wizytówką marki w segmencie luksusowych crossoverów. To auto, które jako pierwsze połączyło komfort limuzyny z praktycznością podwyższonego nadwozia, a później również z zaletami napędu hybrydowego. W tym artykule przyjrzymy się opiniom użytkowników, dostępnym generacjom oraz kosztom eksploatacji, by ułatwić Ci decyzję o zakupie używanego Lexusa RX.
Spis treści
Lexus RX: opinie o samochodzie
Model RX zbiera bardzo pozytywne opinie wśród użytkowników, szczególnie doceniających japońską niezawodność w połączeniu z luksusowym charakterem auta. Samochód, szczególnie nowy Lexus RX piątej generacji, imponuje przede wszystkim dopracowaniem każdego detalu – od wysokiej jakości wykończenia wnętrza, przez zaawansowane systemy bezpieczeństwa, aż po płynnie działający adaptacyjny tempomat.
Właściciele RX, zwłaszcza w wersji hybrydowej, chwalą niskie zużycie paliwa oraz kulturę pracy układu napędowego. Użytkownicy cenią też rozbudowane systemy wspomagające, w tym system monitorowania martwego pola i różnorodne systemy ostrzegania, które realnie podnoszą bezpieczeństwo jazdy. Doceniany jest również wysokiej klasy system audio, zapewniający znakomite wrażenia podczas podróży.
W przeciwieństwie do Mercedesa GLE czy innych europejskich konkurentów RX nie stawia na sportowe wrażenia z jazdy, ale na maksymalny komfort i płynność prowadzenia – co dla wielu kierowców jest kluczowym argumentem przemawiającym za wyborem tego właśnie modelu.
Krótka charakterystyka modelu Lexus RX
Już na pierwszy rzut oka Lexus RX wyróżnia się charakterystycznym, odważnym designem z charakterystyczną osłoną chłodnicy i dynamiczną linią nadwozia. Model ten cechują:
- Świetnie dopracowana aerodynamika: futurystyczna sylwetka nie tylko przyciąga wzrok, ale też zapewnia optymalną stabilność podczas jazdy.
- Przemyślany napęd: dostępne silniki benzynowe i hybrydowe zostały starannie dobrane pod kątem osiągów i ekonomiki eksploatacji.
- Wzorowy komfort: doskonałe wyciszenie kabiny, elektrycznie regulowane fotele z funkcją wentylacji i adaptacyjne zawieszenie tworzą luksusowe warunki podróżowania.
- Zaawansowane systemy wsparcia: bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa, w tym adaptacyjny tempomat i system monitorowania martwego pola, skutecznie wspomaga kierowcę.
- Wzorowa trwałość: japońska dbałość o jakość wykonania przekłada się na wieloletnią bezawaryjną eksploatację.
- Ekonomiczna eksploatacja: niskie zużycie paliwa, szczególnie w odmianach hybrydowych, wyróżnia RX na tle konkurencji.
Generacje Lexus RX
Lexus RX to jeden z pionierów segmentu luksusowych SUV-ów. Od premiery w 1998 roku przeszedł znaczną ewolucję, oferując coraz bardziej zaawansowane technologie i jeszcze wyższy poziom komfortu.
Lexus RX I (1998–2003)
- Pionierskie połączenie komfortu limuzyny z praktycznością podwyższonego nadwozia.
- Wydajne silniki benzynowe V6 i możliwość wyboru napędu na cztery koła.
- Bogate wyposażenie standardowe, niespotykane w tej klasie pod koniec lat 90.
Lexus RX II (2003–2008)
- Znaczący postęp w dziedzinie komfortu i wyciszenia wnętrza.
- Przełomowa decyzja – Lexus wprowadził pierwszą wersję hybrydową (RX 400h).
- Rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa i ulepszone multimedia.
Lexus RX III (2008–2015)
- Wyrafinowana stylistyka i znacząca poprawa jakości wykończenia.
- Zaawansowany napęd hybrydowy w modelu RX 450h.
- Debiut adaptacyjnego tempomatu i pierwszych systemów monitorowania otoczenia.
Lexus RX IV (2015–2022)
- Odważny design z charakterystycznym motywem klepsydrowego grilla.
- Zoptymalizowane zużycie paliwa w wersjach hybrydowych.
- Kompleksowy pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+.
Lexus RX V (od 2022)
- Nowa platforma TNGA-K zapewniająca lepsze właściwości jezdne.
- Szeroka gama napędów, w tym nowy Lexus RX 350h łączący osiągi z ekonomią.
- Najnowszy system multimedialny z 14-calowym ekranem i premium system audio.
Silniki i osiągi
Lexus RX IV
Silnik benzynowy:
- RX 200t (238 KM): Turbodoładowana jednostka 2.0 R4 oferująca dobry kompromis między osiągami a zużyciem paliwa. Dostępna tylko na wybranych rynkach, rozpędza auto do 100 km/h w 9.2 sekundy.
Napęd hybrydowy:
- RX 450h (313 KM): Flagowa jednostka łącząca silnik benzynowy 3.5 V6 z dwoma silnikami elektrycznymi. Zapewnia niskie zużycie paliwa na poziomie 7.6 l/100 km w cyklu mieszanym przy przyzwoitych osiągach – sprint do 100 km/h zajmuje 7.7 sekundy.
Lexus RX V
Silnik benzynowy:
- RX 350 (275 KM): Nowoczesna jednostka 2.4 Turbo współpracująca z napędem AWD. Przyspieszenie 0-100 km/h w 7.5 sekundy przy umiarkowanym zużyciu paliwa.
Napędy hybrydowe:
- RX 350h (250 KM): Podstawowa wersja hybrydowa zapewniająca niskie spalanie na poziomie 6.4 l/100 km w cyklu mieszanym. Szczególnie efektywna w ruchu miejskim.
- RX 450h+ (309 KM): Hybryda plug-in oferująca możliwość jazdy w trybie elektrycznym do 65 km. Łączy niskie zużycie paliwa z dobrymi osiągami – przyspieszenie do 100 km/h w 6.5 sekundy.
- RX 500h (371 KM): Topowa wersja hybrydowa z systemem DIRECT4 dla bardziej dynamicznej jazdy. Sprint do 100 km/h w 5.9 sekundy przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa.
Wyposażenie Lexus RX IV i V
Lexus RX IV oferuje wysoki poziom komfortu i nowoczesne technologie, które zapewniają zarówno bezpieczeństwo, jak i przyjemność z jazdy. W centralnym punkcie deski rozdzielczej znajduje się system multimedialny z 12,3-calowym ekranem, który obsługuje nawigację, multimedia oraz integrację ze smartfonem. Adaptacyjny tempomat i system monitorowania martwego pola wspierają kierowcę, zwiększając bezpieczeństwo na drodze. Wnętrze wyróżnia się luksusowym wykończeniem, a skórzane fotele z funkcją wentylacji i podgrzewania gwarantują komfort zarówno w upalne dni, jak i zimą.
Nowy Lexus RX piątej generacji wprowadza jeszcze więcej innowacji. Centralny, 14-calowy ekran dotykowy zapewnia dostęp do wszystkich funkcji pojazdu i systemu multimedialnego nowej generacji. Rozbudowany pakiet Lexus Safety System+ oferuje kompleksowe wsparcie, łącząc ulepszone systemy monitorowania otoczenia z zaawansowanymi asystentami bezpieczeństwa. W kabinie znajdziemy najwyższej klasy system audio, perfekcyjnie wykończone detale z naturalnego drewna i ekskluzywnej skóry oraz ambientowe oświetlenie LED tworzące wyjątkową atmosferę.
Typowe usterki Lexus RX
Choć Lexus RX cieszy się ogólną opinią bezawaryjnego i solidnego samochodu, w zależności od generacji może sprawiać pewne problemy.
Lexus RX IV
- Dźwięki z przekładni kierowniczej przy skręcaniu, szczególnie przy niskich temperaturach.
- Sporadyczne awarie systemu multimedialnego, wymagające czasem aktualizacji oprogramowania.
- W wersjach hybrydowych potencjalne problemy z baterią trakcyjną przy dużych przebiegach.
- Przypadki usterek adaptacyjnego tempomatu i systemu monitorowania martwego pola.
- Awarie klimatyzacji wymagające regeneracji sprężarki.
Lexus RX V
Ze względu na krótką obecność na rynku trudno jeszcze mówić o typowych usterkach najnowszej generacji RX. Pierwsi właściciele zgłaszają sporadyczne problemy z działaniem systemów bezpieczeństwa, szczególnie asystenta pasa ruchu, oraz przypadki zakłóceń w łączności Bluetooth. Pojawiają się też pojedyncze zgłoszenia dotyczące panoramicznego dachu i czujników poduszek powietrznych. Należy jednak zaznaczyć, że są to odosobnione przypadki, a model wciąż utrzymuje wysokie standardy niezawodności charakterystyczne dla marki Lexus.
Koszty utrzymania
- Przeglądy i naprawy:
- Koszt przeglądu: W autoryzowanych serwisach Lexusa ceny rozpoczynają się od 1200 zł, a bardziej kompleksowe przeglądy mogą kosztować do 2500 zł. W niezależnych warsztatach specjalizujących się w tej marce koszt przeglądu wynosi od 1000 do 1800 zł.
- Wymiana oleju i filtrów: Podstawowy serwis obejmujący wymianę oleju silnikowego i wszystkich filtrów to wydatek rzędu 800-1500 zł, w zależności od wersji silnikowej.
- Spalanie:
- Silnik benzynowy: RX 350 w cyklu mieszanym zużywa 9-11 l/100 km, w mieście wartości mogą wzrosnąć do 12-13 l/100 km.
- Wersje hybrydowe: Model RX 350h osiąga imponująco niskie spalanie na poziomie 5-6 l/100 km w cyklu mieszanym. W mieście, dzięki częstej pracy na silniku elektrycznym, zużycie paliwa może spaść nawet do 4-5 l/100 km.
- Opony:
- Koszt kompletu nowych opon: Opony renomowanych marek to wydatek od 4000 zł za komplet. Wersje premium w rozmiarach 20-21 cali mogą kosztować nawet do 6000 zł. Sezonowa wymiana z wyważeniem to dodatkowe 200-300 zł.
- Ubezpieczenie:
- Roczny koszt OC+AC: Podstawowe OC to wydatek od 1200 do 2500 zł. Pełny pakiet z AC może wynieść od 2500 do 7000 zł rocznie, zależnie od wartości auta i historii ubezpieczenia.
- Dodatkowe koszty:
- Układ hamulcowy: Wymiana kompletu tarcz i klocków na jednej osi to koszt od 2000 do 3500 zł.
Orientacyjne ceny używanych Lexus RX IV i V
Ceny czwartej generacji Lexusa RX (2015-2022) zaczynają się od około 100 000 złotych za egzemplarze z większym przebiegiem, często powyżej 200 000 km. Modele z lat 2017-2019 z przebiegiem około 150 000 km i dobrze wyposażone oscylują w granicach 140 000-180 000 złotych. Szczególnie poszukiwane są wersje hybrydowe RX 450h z końcowego okresu produkcji (2020-2022), utrzymane w nienagannym stanie – ich ceny mogą sięgać nawet 220 000 złotych.
Lexus RX piątej generacji (od 2022) występuje na rynku wtórnym w znacznie wyższych przedziałach cenowych. Za bazowy model RX 350h z 2022 roku trzeba zapłacić minimum 250 000 złotych. Popularny wariant RX 450h+ z napędem plug-in hybrid, w zależności od wyposażenia, wyceniany jest na 300 000-350 000 złotych. Topowa wersja RX 500h z najmniejszym przebiegiem i najbogatszą specyfikacją może kosztować nawet 400 000 złotych.
Konkurencja dla Lexus RX
- Mercedes-Benz GLE: Flagowy niemiecki SUV wyróżnia się luksusowym wykończeniem, doskonałym wyciszeniem kabiny i systemem multimedialnym MBUX nowej generacji. W przeciwieństwie do Lexusa oferuje również jednostki wysokoprężne.
- BMW X5: Model nastawiony na sportowe wrażenia z jazdy. Oferuje dynamiczne silniki benzynowe i precyzyjny układ kierowniczy. Wyróżnia się systemem iDrive, który jest jednym z najbardziej intuicyjnych w segmencie.
- Audi Q7: Największy z niemieckiej trójki, imponuje przestronnym, opcjonalnie siedmioosobowym wnętrzem. Oferuje zaawansowany napęd quattro i adaptacyjny tempomat najnowszej generacji. W przeciwieństwie do RX dostępny również z silnikami Diesla.
- Volvo XC90: Szwedzki konkurent stawia na skandynawski minimalizm w designie i najwyższy poziom bezpieczeństwa. Podobnie jak Lexus, oferuje wydajne układy hybrydowe typu plug-in, choć z nieco mniejszym zasięgiem elektrycznym. Wyróżnia się rozbudowanym systemem monitorowania martwego pola i innymi systemami bezpieczeństwa.
Zalety Lexus RX
- Wysoka niezawodność i trwałość podzespołów
- Znakomite wyciszenie i komfort podróżowania
- Perfekcyjne spasowanie elementów wykończenia
- Niskie zużycie paliwa w wersjach hybrydowych
- Kompletny pakiet systemów bezpieczeństwa
- Wysoka wartość przy odsprzedaży
- Niższe koszty serwisowania niż u europejskiej konkurencji
- Bogate wyposażenie standardowe
Wady Lexus RX
- Brak jednostek wysokoprężnych w ofercie
- Umiarkowana dynamika jazdy
- Mniejszy bagażnik w wersjach hybrydowych
- Wymagający nauki system multimedialny
- Wyższa cena zakupu na rynku wtórnym
- Ograniczone zdolności terenowe
Lexus RX – zabezpieczenie przed kradzieżą
Lexus RX, szczególnie w najnowszych generacjach wyposażonych w system bezkluczykowy, może być narażony na kradzież z wykorzystaniem zaawansowanych metod elektronicznych. Dotyczy to zwłaszcza wersji hybrydowych i bogato wyposażonych egzemplarzy, które są szczególnie atrakcyjne dla złodziei stosujących metodę „na walizkę” lub urządzenia przechwytujące sygnał kluczyka.
W odpowiedzi na te zagrożenia warto rozważyć montaż systemu CANLOCK. To rozwiązanie zostało specjalnie zaprojektowane do ochrony zaawansowanych technicznie pojazdów premium. System w pełni integruje się z elektroniką Lexusa RX, nie ingerując w fabryczne zabezpieczenia i nie wpływając na gwarancję producenta. CANLOCK tworzy dodatkową warstwę ochrony, skutecznie uniemożliwiając uruchomienie silnika nawet w przypadku przełamania standardowych zabezpieczeń.
Biorąc pod uwagę wysoką wartość Lexusa RX, koszt montażu dodatkowego zabezpieczenia jest relatywnie niewielką inwestycją w bezpieczeństwo samochodu.
Podsumowanie
Lexus RX to jeden z najlepszych luksusowych SUV-ów, oferujący komfort, niezawodność i nowoczesne technologie. Szczególnie czwarta i piąta generacja pokazują, jak powinien wyglądać nowoczesny crossover premium – z przemyślanymi napędami hybrydowymi, zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i dopracowanym wnętrzem. Model RX nie jest wprawdzie wyborem dla osób poszukujących sportowych wrażeń, ale rekompensuje to jego zrównoważony charakter, połączony z solidnością i niskimi kosztami eksploatacji.