Kradzieże kół to bez wątpienia bolączka, ten proceder istnieje i istnieć będzie, ponieważ komplet dobrych felg nierzadko jest warty kilkanaście tysięcy złotych, a jego upłynnienie jest łatwe i pozostawia niewiele śladów. Jak zabezpieczyć felgi i opony przed kradzieżą?
Kradzieże kół w Polsce
Choć wątek kradzieży kół może wydawać się „amatorskim złodziejstwem”, to jednak należy być świadomym wartości niektórych felg czy opon. Komplet kół, na których stoi auto wyższej klasy, może być warty nawet kilkanaście tysięcy złotych, a kilka tysięcy to absolutna norma, nawet w pospolitszych samochodach. Mówiąc zatem o kradzieży kół, mówimy o kradzieży części, które są warte nierzadko sporą sumę. Dodać należy do tego fakt, że ciężko takie koła namierzyć, łatwo upłynnić, a do samej kradzieży wystarczą dość proste narzędzia.
Brzmi jak całkiem dochodowy „biznes” – o ile kradzież czegokolwiek, można tak nazywać. Wprawdzie ilość tego typu kradzieży spada w naszym kraju z roku na rok, ale jest to wciąż powszechny problem. Wbrew pozorom, nie giną tylko koła na felgach aluminiowych. Większe i lepsze koła na felgach stalowych także znikają – chodzi głównie o koła z dobrymi/wartościowymi oponami (auta terenowe, auta z większymi/szerszymi oponami).
Metody kradzieży także nie są szczególnie wymyślne, nie ma tu nowoczesnych technologii – jest torba z narzędziami, klocki/kobyłki i sprawny podnośnik. Ze względu na istnienie elektrycznych kluczy do kół, czy sprawnie działających podnośników, kradzież kół może odbyć się naprawdę szybko.
Służby pracują, monitoring jest, ale kradzieże kół to wciąż problem
W sieci można spotkać wiele nagrań z monitoringów, na których widać kradzież kół. Na lokalnych stronach komisariatów w Polsce pojawiają się także wpisy, mówiące o kolejnych zatrzymaniach. I choć kierunek rozwoju w tej kwestii jest dobry, to wyłapywany jest promil, tych którzy koła kradną.
Przykładowe zatrzymanie, o którym można przeczytać więcej tutaj. W żołnierskich słowach – wydział kryminalny KRP VI (Białołęka, Targówek, Praga-Północ) zatrzymała 35-letniego mężczyznę podejrzanego o kradzież kół wartości około 50 tys. złotych. Chodziło o różne marki – co stało na parkingu i było wartościowe, to padało łupem. Na wartość 50 tys. złotych, składało się 8 kompletów kół, skradzionych w okresie wrzesień-grudzień 2020 roku. Mężczyzna przyznał się do winy. Sprawę dalej prowadzi prokuratura.
Kradzież felg i opon – jak się chronić?
Popyt rodzi podaż, a kradzieże kół napędzają rynek różnych zabezpieczeń, mających tym kradzieżom zapobiec. Wielu użytkowników słyszało na pewno o śrubach mających uniemożliwić kradzież kół. W znacznej liczbie przypadków, co najwyżej je utrudniają. Złodzieje kół nie mają trudnego zadania, muszą mieć jedynie zestaw uniwersalnych narzędzi. I pod tym pojęciem kryją się także różne nasadki do śrub, które mają chronić właśnie przed kradzieżą kół.
Poza takim mechanicznym zabezpieczeniem, ciężko znaleźć inną metodę (a na pewno względnie tanią). Stosuje się także różnej maści alarmy, które mają wyczuć, że ktoś majstruje przy aucie – to już wygląda na rozwiązanie skuteczniejsze. Niestety w dobie Amazona i AliExpress, nieciężko kupić „za grosze” urządzenie, które realnie nadaje się lepiej do przytrzymywania kartek papieru, niż do zabezpieczenia kół przed kradzieżą.
Kradzież kół wymaga podniesienia samochodu, a co za tym idzie, zmiany jego położenia – przechylenia się pojazdu. Najskuteczniej działają więc alarmy, które posiadają wbudowany system badający przechylenie samochodu w różnych osiach. Pozwala to na sprawne odstraszenie złodzieja głośnym alarmem.
CanLock Premium Syrena + Laweta – skuteczne rozwiązanie przed kradzieżą samochodu i kół
System, który oferujemy, jest rozwiązaniem kompleksowym. Ochrona przed kradzieżą kół, to bardziej dodatek, niż główna funkcjonalność. System CanLock, to w swojej podstawowej wersji immobilizer CAN, który chroni przed bezpośrednią kradzieżą auta – wyłącza zapłon i jest odporny na kradzież z użyciem walizki.
Oferujemy także rozwiązania rozszerzone, w tym wersję Premium Syrena + Laweta. Produkt ten chroni samochód przed kradzieżą bezpośrednią, kradzieżą na walizkę, wciągnięciem na lawetę czy właśnie kradzieżą kół. Urządzenie ma pełną funkcjonalność wersji CanLock Premium Syrena i posiada dodatkowy czujnik przechyłu i położenia, który aktywuje akcesoryjną syrenę podczas zmian.
Trzyosiowy sensor wykrywa zmianę w trzech osiach i gdy samochód zmieni położenie względem początkowego stanu, czujnik wyzwala syrenę. Położenie początkowe jest zapamiętywane po przekręceniu stacyjki/zgaszeniu samochodu.
Elektroniczna blokada samochodu połączona z czujnikiem przechyłu i położenia, a także z bardzo głośną syreną wewnątrz i na zewnątrz pojazdu skutecznie uniemożliwia kradzież samochodu na wiele sposobów, a także kradzież kół.
Autor: Arkadiusz Lenkiewicz