Co mówią statystyki?
Według statystyk policji rokrocznie “nowego właściciela” znajduje około 9000 pojazdów. Czy 24 skradzione auta dziennie to dużo czy mało? Na pewno na tyle dużo, że warto chronić swoje cztery kółka możliwie jak najlepiej. Przygotowaliśmy dla Was przegląd dostępnych na polskim rynku narzędzi i systemów zabezpieczających ze wskazaniem ich wad i zalet. Mamy nadzieję, że zestawienie to pomoże Wam w decyzji, które wybrać… a przynajmniej przekona o konieczności stosowania dodatkowego zabezpieczenia.
Dlaczego warto zabezpieczyć samochód przed kradzieżą?
Policjanci są zgodni – fabrycznie montowane zabezpieczenia nie są dla złodziei żadną przeszkodą. Te rozwiązania są najpopularniejsze, najlepiej poznane, a więc i najłatwiejsze do pokonania. Zniechęcić do kradzieży auta mogą tylko dodatkowe, indywidualnie montowane zabezpieczenia aut. Im bardziej zaawansowane i trudne do znalezienia, tym mniejsza determinacja złodzieja, by je pokonać. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że każde zamontowane na stałe dodatkowe zabezpieczenie może być podstawą (i zazwyczaj jest!) do obniżenia składki na ubezpieczenie.
Jakie auto powinniśmy zabezpieczyć?
Mogłoby się wydawać, że zabezpieczane powinny być głównie samochody luksusowe, o naprawdę dużej wartości materialnej (lub rzadziej sentymentalnej). Niekoniecznie jest tak naprawdę, ponieważ najpopularniejszy wśród złodziei jest segment nowych aut klasy średniej. Z polskich ulic znikają więc często takie modele jak Toyota Auris, Audi A4, Volkswagen Passat czy Ford Focus. Większość kradzionych aut, nawet tych z wyższej półki, rozbieranych jest i sprzedawanych na części. Oznacza to mniej więcej tyle, że jeśli nie zabezpieczymy auta przed kradzieżą… to po niej ciężko liczyć na jego odnalezienie w całości.
Zabezpieczenia antykradzieżowe – jakie są dostępne na rynku?
Systemy lokalizujące
Lokalizatory GPS to niewielkie urządzenia, które na bieżąco monitorują, gdzie znajduje się samochód. Niektóre z nich mają funkcję uruchomienia alarmu po przekroczeniu określonego wcześniej obszaru. Niestety złodzieje zdążyli się już nauczyć obsługi lokalizatorów i korzystają z tzw. zagłuszarek sygnału GPS. Dlatego ważne jest, by kupić bardziej zaawansowany system wyposażony w antyzagłuszacz, który informuje właściciela pojazdu o próbie zagłuszenia sygnału. Narzędzie to wydaje się idealne, ma jednak jeden podstawowy minus – nie zapobiega kradzieży, a “jedynie” pozwala (albo i nie) zlokalizować auto już po niej.
Immobilizer CAN
Immobilizer CAN działa na tej zasadzie, że auto w ogóle się nie uruchamia lub gaśnie chwilę po uruchomieniu czy wrzuceniu któregoś z biegów. Skuteczne uruchomienie auta wymaga wprowadzenia znanego tylko nam kodu np. przyciskami na kierownicy lub – zależnie od modelu – do autoryzacji używamy specjalnego breloka lub aplikacji na telefon. Immobilizer can chroni przed praktycznie wszystkimi znanymi metodami kradzieży, w tym najpopularniejszą obecnie metodą “na walizkę”. Kluczowe jest to, że nie emituje żadnych sygnałów radiowych, więc nie widzą go skanery złodziei i też nie da się go zagłuszyć. Jego zaletą, w porównaniu do poprzedniej metody, jest to, że zapobiega samej kradzieży – złodziej nie jest w stanie naszym autem odjechać. Minusy? W porównaniu do mniej zaawansowanych systemów zabezpieczających opisanych poniżej jest nim wyższa cena, chociaż można znaleźć już na rynku bardzo konkurencyjny cenowo produkt.
Immobilizer can chroni przed praktycznie wszystkimi znanymi metodami kradzieży, w tym najpopularniejszą obecnie metodą “na walizkę”. Kluczowe jest to, że nie emituje żadnych sygnałów radiowych, więc nie widzą go skanery złodziei i też nie da się go zagłuszyć.
Blokada kierownicy
Laski na kierownicę były popularne kilkanaście lat temu, jednak złodzieje szybko znaleźli na nie metodę – przecinanie samej kierownicy. Obecnie mechaniczne systemy blokujące są montowane na stałe pod kolumną kierowniczą, dzięki temu są dużo bardziej dyskretne.
Ich działanie jest proste – utrudniają lub uniemożliwiają kierowanie skradzionym pojazdem. Kierownicę odblokowuje się zwykłym kluczem. Minusem tego rozwiązania jest spadek komfortu użytkowania auta – by je uruchomić, musimy użyć klasycznego kluczyka. Nawet w wersji dyskretniejszej, kluczyk wystaje i jest widoczny, więc koneserzy mogą być zawiedzeni. Demontaż układu blokującego rzeczywiście wymaga specjalistycznego sprzętu, ale bez problemu uporają się z nim profesjonalni złodzieje. Rozwiązanie to należy raczej do tańszych.
Blokada skrzyni biegów
Utrudnić zadanie złodziejowi można również unieruchamiając skrzynię biegów. System działa analogicznie do blokady kierownicy – uniemożliwiając zmianę biegu, utrudnia przemieszczenie się pojazdem. Nowoczesne blokady skrzyni biegów również montowane są na stałe w nadwoziu, ale możemy też spotkać tradycyjne blokady, które każdorazowo musimy zakładać i zdejmować, co jest po prostu uciążliwe i zajmuje czas.
Autoalarm
Zadaniem alarmu jest narobić hałasu i przestraszyć złodzieja. Niestety przy okazji potrafi też przysporzyć niemałego bólu głowy sąsiadom. Bywa, że włącza się bez konkretnego powodu, więc sami z czasem przestajemy na niego reagować. Szczególnie autoalarmy montowane seryjnie są doskonale znane złodziejom, którzy szybko radzą sobie z tym rodzajem zabezpieczenia. Nie będzie błędem stwierdzenie, że wśród wszystkich wymienionych metod jest to rozwiązanie najmniej skuteczne i ciężko traktować je jako prawdziwą ochronę samochodu.
Podsumowanie
Podsumowując, najlepszą formą zabezpieczenia auta przed kradzieżą są ukryte zabezpieczenia elektroniczne. Ich rodzaj i ulokowanie w pojeździe znane są tylko właścicielowi, co znacząco utrudnia złodziejowi zadanie. Im mniej popularne i bardziej niestandardowe, dodatkowe rozwiązanie – tym nasze szanse w starciu z profesjonalnym złodziejem większe.