Na trzyliterowy akronim – AMG – wielu zmotoryzowanym fanatykom szybciej bije serce. I trudno ich za to winić. Mimo że auto z tym logotypem nie różni się nadmiernie dla standardowego kierowcy od zwykłej wersji, to tak naprawdę kryje się pod nim kilka ogromnie istotnych aspektów; inżynieryjna precyzja, motosportowe dziedzictwo i bezkompromisowa pasja do wydajności. Jednym słowem – niepohamowana efektywność, zasilająca publiczne ulice już od 1967 roku. Wszystko ma jeden cel: dostarczyć kierowcy emocje, jakich nie znajdzie w żadnym innym aucie tej klasy. Poznajmy Mercedes-AMG z bliska!
Kim byli założyciele AMG: Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher?
Początek logo AMG, a tym samym marki, należącej obecnie do koncernu Mercedes-Benz, zawdzięczamy dwójce pasjonatów; mężczyzn, którzy dążyli do ideałów już w chwili założenia tej marki.
- Hans Werner Aufrecht (1938-) – pracował jako inżynier testowy w Daimler-Benz i szybko zyskał reputację wizjonera; kwestionował wiele korporacyjnych schematów, jak i tworzył zupełnie nieszablonowe rozwiązania. To jego determinacja doprowadziła do założenia AMG i późniejszej dominacji w sportach motorowych.
 - Erhard Melcher (1940-) – znany z matematycznej precyzji i głębokiego zrozumienia mechaniki silników. Był z jednej strony współzałożycielem, a z drugiej fundamentalnym konstruktorem jednostek napędowych AMG. Jego wiedza pozwoliła stworzyć fundament technologiczny, na którym AMG budowało swoją renomę.
 
Historia AMG – od prywatnego warsztatu do globalnej legendy wiodła krótka, ale kręta droga
Początki AMG sięgają lat 60., kiedy to Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher – dwaj inżynierowie Daimler-Benz – postanowili po godzinach pracy „nieco” zmodyfikować wyścigowy silnik M180, jednostkę przeznaczoną do modelu 300 SE. Co ciekawe, celem obu specjalistów nie było stworzenie firmy tuningowej. Wprost odwrotnie – ich celem było przeniesienie technologii wyścigowej na ulice. Wskutek tego podejścia już po siedmiu latach, bo w 1967 roku, w małym garażu w Großaspach, założyli firmę „AMG”
Prawdziwy rozgłos nowopowstałej marce przyniosło zwycięstwo w klasie i drugie miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu Spa w 1971 roku. Samochód, który osiągnął ten wynik – Mercedes 300 SEL 6.8 AMG – zyskał przydomek „Czerwona Świnia” (Rote Sau), głównie ze względu na ogromne gabaryty i nieproporcjonalną do rozmiaru prędkość.
Oficjalna współpraca z Mercedes-Benz – przełom w 1990 roku: wtedy „wszystko się zaczęło”
Historia AMG sięga lat 60., lecz to dopiero pamiętny dla motoryzacyjnych fanatyków rok 1990 przyniósł prawdziwą rewolucję w świecie najwydajniejszych samochodów na publicznych drogach. Właśnie wtedy – 65 lat temu – podpisano oficjalną umowę o współpracy pomiędzy AMG GmbH a koncernem Mercedes-Benz. To wydarzenie na zawsze zmieniło losy marki Mercedes-Benz AMG, która z niezależnego warsztatu inżynieryjnego stała się integralną częścią jednego z największych producentów samochodów na świecie.
Na efekty tego partnerstwa nie trzeba było długo czekać – model C 36 AMG, zaprezentowany w 1993 roku, to pierwszy Mercedes-Benz AMG, który był w pełni rozwijany i sprzedawany przez oficjalne kanały dystrybucji marki-matki. Samochód był wyposażony w mocny silnik o sześciu cylindrach i agresywną stylistykę, więc tak naprawdę to on zapoczątkował nową erę, w której samochody AMG zaczęły zdobywać klientów w salonach sprzedaży.
Z czasem AMG Performance stało się pełnoprawnym działem badawczo-rozwojowym marki Mercedes-Benz, odpowiedzialnym za powstawanie i rozwój sportowych wersji seryjnych modeli, jak i za całkowicie autorskie konstrukcje, takie jak Mercedes-AMG GT.
| Ciekawostka!Na 2025 rok marka Mercedes-AMG przygotowała model GT 63 S E PERFORMANCE; najmocniejszy i hybrydowy model ze znaczkiem Mercedes AMG. Ten sportowy sedan generuje naprawdę niesamowite osiągi i ma podkreślony aż do krzty możliwości sportowy charakter. Pod nogą znajduje się bowiem… niespełna 850 KM i 1400 Nm momentu obrotowego! | 

Co oznacza logo AMG? Symbol inżynierii i dziedzictwa
Co oznacza AMG? Logo AMG na klapie bagażnika lub przednim grillu sportowych modeli gamy Mercedes-Benz, to tak naprawdę skrótowiec: Aufrecht, Melcher, Großaspach – czyli nazwiska założycieli oraz nazwa miejscowości Großaspach, skąd wywodzi się firma.
Obecnie jednak trzyliterowy skrótowiec stosowany w przypadku wszystkich modeli AMG znaczy coś więcej; pasję, dziedzictwo i mocne silniki, dla których wielu wielbicieli motoryzacji byłoby w stanie zrobić naprawdę wiele. Dla klientów logo AMG to dziś gwarancja, że dostają coś więcej niż zwykły model Mercedesa; samochody AMG są kompletnie przeprojektowywane. Pod maskę trafia silnik AMG, a pod karoserię – zawieszenie żywcem wyjęte z motosportu. A wszystko to pod jedną, trzyliterową nazwą – AMG.
Czym różni się Mercedes-AMG od zwykłego Mercedesa? Case study
Większość modeli AMG do złudzenia przypomina swoje bazowe odpowiedniki z oferty Mercedes-Benz, np. klasę C, E czy S. Wystarczy jednak spojrzeć głębiej i szerzej, aby zrozumieć, że Mercedes-AMG to zupełnie inny pojazd – zbudowany wokół osiągów, precyzji i emocji za kierownicą.
Układ napędowy – skrzynia, napęd i tuning silnika
W Mercedesie AMG każdy element układu napędowego projektowany jest z myślą o dynamicznej jeździe i wysokich prędkościach wi widać to doskonale właśnie po jednostce napędowej. Zacznijmy od tego, że różnice w stosunku do standardowych modeli Mercedes-Benz zaczynają się już od silnika AMG, który w większości przypadków montowany jest ręcznie zgodnie z zasadą „One Man, One Engine” – czyli jeden silnik, jeden mechanik, pełna odpowiedzialność.
Skrzynie biegów w AMG są specjalnie skalibrowane pod kątem szybkiej zmiany przełożeń. Autorskie konstrukcje, jak np. AMG SPEEDSHIFT MCT, zapewniają bardziej bezpośrednie przeniesienie momentu obrotowego. W zależności od wersji AMG dostępne są zarówno konfiguracje RWD, jak i zaawansowane napędy 4MATIC+, które potrafią w czasie rzeczywistym zmieniać rozkład momentu między osiami.
| Ciekawostka!Filozofia „One Man, One Engine”, wprowadzona przez AMG GmbH, oznacza, że każdy silnik AMG montowany jest ręcznie przez jednego wykwalifikowanego technika. Na koniec procesu na pokrywę zaworów trafia tabliczka z jego nazwiskiem. To ukłon w stronę perfekcjonistów. | 
Wszystkie jednostki; począwszy od rzędowych dwulitrówek z serii AMG 45, przez potężne V8 biturbo M177 w Mercedes-AMG E 63 S, aż na legendarnym V12 biturbo z AMG SL 65 Black Series kończywszy – każdy silnik AMG projektowany jest z naciskiem na moc, trwałość i charakterystykę pracy. Kompromisy? Nie istnieją. W końcu w topowych jednostkach moment obrotowy osiąga wartość 850–1000 Nm, i to już przy 2000 obr./min.
Zawieszenie AMG – adaptacja do osiągów torowych i drogowych
Tym, co odróżnia samochody AMG od seryjnych modeli Mercedes-Benz pod kątem jakości prowadzenia, jest kompletnie zmodyfikowane zawieszenie. Naprawdę kompletnie. AMG na tym polu nie korzysta z półśrodków – w samochodzie chodzi o „czucie” przy dynamicznej jeździe. Widać to m.in. po modelach takich jak Mercedes-AMG GT, w którym zastosowano zawieszenie typu double wishbone, spotykane głównie na… torach wyścigowych. Oczywiście nie można też pominąć aktywnych stabilizatorów poprzecznych i elektroniki sterującej przechyłami nadwozia, jak i dziesiątek innych modyfikacji.
Układ hamulcowy i aerodynamika – precyzja na poziomie motosportu
W samochodach AMG nie chodzi tylko o przyspieszanie, ale też o wytracanie prędkości. Standardem są większe, wentylowane tarcze hamulcowe z perforacją i zaciskami wielotłoczkowymi, jak i tarcze wykonane z drogich, choć efektywnych stopów. W topowych modelach AMG, takich jak Mercedes-AMG GT Black Series, stosuje się bowiem ceramiczne układy hamulcowe z kompozytów węglowych; lżejsze, odporniejsze na przegrzewanie i zapewniające stałą siłę hamowania.
Aerodynamika w pojazdach AMG nie kończy się na agresywnie wyglądającym zderzaku czy większym spoilerze. Na jego nadwozie składa się bowiem szereg aktywnych systemów – lotek, kanałów powietrznych, aktywnego splittera czy tylnego dyfuzora – które współpracują z i zawieszeniem, i z napędem.
Podsumowanie – AMG to synonim technologii, precyzji i pasji
AMG nie jest więc tylko i wyłącznie niewielkim, choć efektownym dodatkiem do marki Mercedes-Benz – to wyczynowa dywizja i zarazem także oddzielna filozofia inżynieryjna, która zrodziła się z pasji dwóch wizjonerów 65 lat temu.
Dzisiejsze samochody zawierają wszystkie emocje znane z torów wyścigowych, moc odczuwaną każdym zakątkiem ciała, możliwość pokonania zakrętów zawrotnymi prędkościami oraz siłę hamowania, dzięki której można uniknąć wielu problemów na drodze.
								
								
								
								






