Kradzież „na walizkę” to zmora aut z „keyless”
Rynek sprzedaży luksusowych aut, po kwietniowych spadkach spowodowanych głównie pandemią, znów wychodzi na prostą i kolejny miesiąc notuje wzrosty. Co ciekawe, liczba samochodów z segmentu Premium zgłoszonych do CEP w maju była wyższa niż analogicznie w latach 2019 i 2020. W tego typu, nowych samochodach, system bezkluczykowy „keyless” jest już absolutnym standardem. Ułatwia życie użytkownikom, może jednak stanowić pewne zagrożenie, związane z przejęciem kontroli nad autem przez osoby niepowołane. Jak można się przed tym skutecznie zabezpieczyć?
Kradzież „na walizkę” – pandemia nie przeszkadza pomysłowym złodziejom
Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2020 roku skradziono z polskich ulic więcej aut, aniżeli np. dwa lata wcześniej. Choć, jak dobrze wiemy, wówczas nie mieliśmy do czynienia z obostrzeniami związanymi z pandemią koronawirusa. Ten sam instytut podaje również, że rynek segmentu Premium ma się zdecydowanie najlepiej teraz, a więc złodzieje aut mają szerokie pole do popisu.
„W maju 2021 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 8 212 nowych samochodów klasy Premium, o 2,83 proc. więcej niż w kwietniu tego roku oraz o 103,17 proc. więcej w zestawieniu z majem roku 2020, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 4 042 takie samochody.” – czytamy w raporcie.
Jakie auta z „keyless” wybierają Polacy? Trójka „Niemców” na podium
Na rynku marek tzw. „luksusowych”, niekwestionowanym liderem jest BMW. Koncern z Monachium, choć zawsze bliski sercu Polaków, zanotował poprawę wyniku sprzedaży w stosunku do analogicznego miesiąca roku 2020 aż o 66,53 procenta (10 500 zarejestrowanych aut). Największą popularnością cieszą się modele z serii 3 (1882 sztuki), serii 5 (1190) oraz BMW X3 (1166).
Wiceliderem tego rankingu jest Mercedes z wynikiem 8990 zarejestrowanych samochodów, co stanowi wzrost sprzedaży o 37,34 procenta w stosunku do maja 2020 roku – jak więc widzimy, wspomniany wicelider toczy bój o palmę pierwszeństwa z BMW nie tylko na rynku niemieckim. W gamie Mercedesa zwycięska okazała się klasa E (1 076 szt.), przed klasą A (1 046 egz.) oraz GLA (846 sztuk).
Podium uzupełnia Audi. Producent z Ingolstadt sprzedał w omawianym okresie (styczeń-maj) 8603 auta osobowe, ale zanotował zdecydowanie najlepszy z całej trójki wzrost w stosunku do 2020 roku, bo aż o blisko 70 procent. Najchętniej sprzedawały się modele Q3 (1496 sztuk), Q5 (1421 sztuk) oraz A6 (1087 sztuk).
Kto w zestawieniu notuje największe wzrosty sprzedaży?
Kolejne miejsca wśród najchętniej kupowanych aut klasy Premium należą do Volvo oraz Lexusa. Szwedzka marka, do której należy dotychczas 85 procent wszystkich rejestracji nowych aut klasy Premium w Polsce, sprzedała od stycznia do maja 2021 roku 5 957 aut – czyli prawie 35 procent więcej, aniżeli rok wcześniej. Pierwsze miejsce przypadło modelowi XC60 (2320 egz.), który wyprzedził Volvo XC40 (1523 sztuki) oraz Volvo XC90, plasujące się na trzeciej pozycji z wynikiem 743 zarejestrowane auta.
Ostatnią marką w zestawieniu TOP10, która przekroczyła próg 2000 sprzedanych aut, jest Lexus. Warto odnotować dobre wyniki japońskiego giganta, który w kraju nad Wisłą sprzedał w br. 2568 aut.
Nieco słabiej spisał się Jaguar (187 samochodów, mniej o 39,87 proc. r/r), co eksperci przypisują zmianie, jaka w kontekście tej marki nastąpiła w grudniu 2020 roku. W roli importera tej marki zadebiutował bowiem Inchcape JLR Poland, co spowodowało przejściowe problemy z właściwą dystrybucją tych aut. Ciekawostką jest fakt, że drugi koń w stajni, a więc Land Rover, od stycznia do maja br. sprzedał w Polsce 770 samochodów, a więc o 21,26 więcej w ujęciu rok/rok.
„Dla niektórych jednak, największym zwycięzcą całego rankingu przygotowanego przez IBRM SAMAR, została amerykańska Tesla. Polacy kupują ją teraz prawie trzy razy częściej, niż rok temu – to pokazuje jasno trend w światowej motoryzacji. Pojazdy hybrydowe oraz w pełni elektryczne już w tej chwili są nieodłączną częścią oferty producentów.” – wskazują eksperci Zabezpiecz-Auto.pl.
Auta Premium z „keyless” – jak je zabezpieczyć?
W teorii, wszystkie samochody wymienione w powyższym zestawieniu, powinny być w pełni odporne na jakiekolwiek ataki złodziei – stanowią one przecież segment „Premium”, można byłoby więc oczekiwać od inżynierów od zabezpieczeń czegoś więcej, niż są w stanie zaoferować w „niższych” klasach nowych aut.
Niestety, to tylko teoria. To właśnie nowoczesne auta z dostępem bezkluczykowym „keyless” są wybitnie narażone na działania przestępców, którzy w swoim „fachu” wykorzystują najnowsze zdobycze techniki – zestawy do kradzieży „na walizkę” czy na „Game Boya”.
Oferowany przez Zabezpiecz-Auto.pl system CanLock jest w stanie w pełni uodpornić auto klasy Premium na ataki złodziei, niezależnie od wykorzystywanej przez nich technologii.
Co bardzo ważne w przypadku nowych samochodów, zamontowanie zabezpieczenia CanLock nie spowoduje utraty gwarancji. Przy montażu bowiem nie narusza się konstrukcji auta, nie przecina przewodów, a dodatkowo każde oferowane przez Nas urządzenia posiada homologację.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o instalacji nowoczesnego systemu zabezpieczenia przed kradzieżą w autach klasy Premium, zobacz:
Audi RS6