Parkowanie w zatłoczonym mieście? To dosłownie udręka, a dla wielu kierowców codzienne wyzwanie – czy to pod pracą, czy na uczelni. Tym bardziej że w większości przypadków do dyspozycji kierowcy pozostaje nie takie szerokie na 3 m miejsce z odpowiednią ilością przestrzeni do otwarcia drzwi, a wprost przeciwnie – przesadnie wąska przestrzeń parkingowa, w której trudno o zaparkowanie… roweru. Właśnie dlatego systemy wspomagania parkowania, w tym różne wersje park assist, stały się tak popularne i powszechnie stosowane w samochodach niemal każdej marki. Wyjaśniamy czym system park assist, czy warto inwestować w bardziej zaawansowane rozwiązania i czy rozwiązanie to ma jakieś wady, czy jednak tylko same zalety. Zapraszamy do lektury!
Czym jest asystent parkowania?
Asystent parkowania samochodu – do niedawna myśl rodem z filmów science-fiction – to system wspomagający kierowcę w trakcie parkowania, cofania oraz wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Do niedawna był utożsamiany głównie z dodatkowymi czujnikami w zderzakach, a teraz? Teraz w swojej pracy wykorzystuje także te wysoce skomplikowane technologie – kamery, czujniki ultradźwiękowe, moduły wizualizacji toru jazdy, a nawet sztuczną inteligencję. Zaawansowanie techniczne przerosło wszelkie oczekiwania; obecnie system może ostrzegać przed przeszkodami, sugerować tor jazdy lub całkowicie przejąć manewr parkowania. Jednym słowem – w pewnym stopniu wymienić nas „za kółkiem”.
W końcu te najbardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak aktywny asystent parkowania, potrafią samodzielnie rozpoznać wolne miejsce postojowe i wykonać cały manewr – od analizy otoczenia, przez skręty kierownicy, aż po sterowanie pedałami hamulca. System parkowania jest więc pełnoprawnym zamiennikiem kierowcy. I to takiego mocno doświadczonego.
Jakie są podstawowe rodzaje systemów asystenta parkowania?
Wiemy już, co to jest asystent parkowania, nie wiemy natomiast, że nie jest to jedna technologia, a cała grupa rozwiązań znanych (dla ułatwienia) pod jedną nazwą – asystent parkowania. Wspólnym celem wszystkich jest zwiększenie precyzji i bezpieczeństwa podczas wykonywania manewru parkowania, niezależnie od poziomu umiejętności kierowcy. A różnice? Te są bardzo duże, dlatego warto poznać każdą technologią park assistant z bliska.
Czujniki ultradźwiękowe – podstawa podstaw
To podstawowy typ systemu park assistant, montowany obecnie niemal standardowo w nowych samochodach. Czujniki ultradźwiękowe, które znajdują się z reguły w zderzakach z przodu i z tyłu, wykrywają przeszkody poprzez emisję fal ultradźwiękowych. Fale te odbijają się od otoczenia, w tym od np. stojącego obok auta czy ogrodzenia, po czym wracają do czujnika. System oblicza odległość od przeszkody na podstawie czasu powrotu sygnału do nadajnika i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym lub graficznym na wyświetlaczu. Co więcej, to park assistant – asystent parkowania, który można bez większego problemu dołożyć do swojego auta nawet wtedy, gdy już dawno osiągnęło pełnoletniość. Na rynku są bowiem dostępne warianty uniwersalne.
Kamery cofania i systemy 360° – komfort parkowania na 110%
Kamery cofania przekazują obraz tego, co dzieje się za autem, na ekran na desce rozdzielczej. W podstawowych wariantach kamera generuje obraz standardowy, podczas gdy w bardziej zaawansowanych wersjach mamy do czynienia z kamerami panoramicznymi – zamontowanymi nie tylko z tyłu auta, ale również w lusterkach i przednim zderzaku.
Systemy z zaznaczaniem toru jazdy – bardziej inteligentny asystent parkowania
Kolejnym etapem w ewolucji park assist są systemy z zaznaczaniem ruchu pojazdu. Działają one na podstawie analizy ruchów kierownicy i wyświetlają na ekranie przewidywany tor jazdy samochodu przy danym ustawieniu wieńca kierownicy. Funkcjonalność ta drastycznie ułatwia precyzyjne parkowanie równoległe i przyspiesza dokonanie prawidłowej oceny, czy wybrane miejsce parkingowe jest wystarczająco duże. Połączenie tej funkcji z kamerami daje kierowcy pełną kontrolę nad sytuacją.
Systemy automatycznego parkowania – najbardziej zaawansowane na rynku
Najbardziej zaawansowane systemy wspomagania parkowania to te, które wykonują manewr niemal bez udziału kierowcy. Inteligentny asystent parkowania analizuje otoczenie w czasie rzeczywistym, wykrywa wolne miejsce parkingowe, planuje tor jazdy i wykonuje wszystkie ruchy kierownicy – niekiedy również operując pedałami hamulca i gazu. Science-fiction? Nie do końca, choć blisko; rola kierowcy ogranicza się do wydania polecenia, czyli uruchomienia trybu automatycznego parkowania, oraz – w zależności od systemu – zatwierdzania poszczególnych etapów manewru.
Asystent parkowania – jak działa w najbardziej zaawansowanej wersji?
Najbardziej zaawansowany asystent parkowania jest najbardziej zaawansowany nie tylko z nazwy; analizuje otoczenie pojazdu w czasie rzeczywistym, rozpoznaje wolne miejsce parkingowe i samodzielnie przeprowadza manewr parkowania – bez ingerencji kierowcy, a często również bez konieczności operowania pedałami. W swojej pracy wykorzystuje skomplikowane technologie, w tym zestaw czujników ultradźwiękowych, kamer oraz jednostkę centralną, która przetwarza dane i planuje tor jazdy. Co ważne, przed rozpoczęciem manewrów system samodzielnie ocenia, czy dane miejsce postojowe jest wystarczająco duże i pomieści dane auto, a następnie kieruje pojazdem zgodnie z ustalonymi parametrami – wydając kierowcy proste polecenia lub przejmując pełną kontrolę nad manewrem.
To omówmy najważniejsze – jakie są zalety i ograniczenia systemów park assist?
Systemy wspomagania parkowania oznaczają dla kierowcy szereg korzyści, które mają bezpośredni wpływ na komfort, bezpieczeństwo i efektywność codziennego użytkowania samochodu. Niestety mimo to nie są pozbawione wad – szczególnie w kontekście dynamiki miejskiego ruchu i ograniczeń technologicznych.
Zalety korzystania z systemu park assist
- Zwiększenie bezpieczeństwa – czujniki ultradźwiękowe oraz kamery cofania prawie bezbłędnie wykrywają wszelkie istotne przeszkody niewidoczne z kabiny kierowcy, np. słupki, rowery, dzieci czy zwierzęta. Dzięki temu ryzyko stłuczki lub przypadkowego uderzenia w obiekt znacząco maleje.
- Precyzja i skuteczność manewru parkowania – inteligentny asystent parkowania dokładnie analizuje tor jazdy, minimalizuje konieczność wielokrotnego korygowania pozycji auta, jak i ogranicza stratę czasu spowodowaną „poprawkami”.
- Komfort parkowania – ograniczenie stresu, skrócenie czasu potrzebnego na znalezienie i zajęcie wolnego miejsca parkingowego, oraz minimalizacja konieczności intensywnego kręcenia kierownicą. W przypadku aktywnego asystenta parkowania kierowca może więc skupić się wyłącznie na otoczeniu.
- Wsparcie w warunkach ograniczonej widoczności – park assist świetnie sprawdza się w nocy, podczas opadów, w ciemnych garażach czy w trakcie manewrowania tyłem auta na nieoświetlonym parkingu. Dla oka kamery i czujników zmierzch nie stanowi żadnego problemu.
Ograniczenia i ryzyka
- Ignorowanie niskich przeszkód – niektóre czujniki parkowania mogą nie wykryć np. niskich ograniczników, krawężników lub cienkich słupków. Czujniki ultradźwiękowe reagują co prawda na każdy obiekt w zasięgu, ale, no właśnie – w zasięgu – mogą go błędnie zinterpretować jako zagrożenie lub przeoczyć.
- Zmienna sytuacja wokół pojazdu – nawet najbardziej zaawansowane systemy automatycznego parkowania mogą nie wykryć nagle zmieniających się „przeszkód”, np. pojazdu wyjeżdżającego z sąsiedniego miejsca postojowego lub dziecka przebiegającego tuż za naszym autem. A to stwarza realne ryzyko uderzenia.
- Wpływ zanieczyszczeń na działanie systemu – kamery i czujniki muszą być czyste. Dosłownie jak łza, gdyż to, jak działa asystent parkowania, zależy bezpośrednio od tego, ile „widzą” czujniki i kamery. Warunki zimowe, błoto, pył drogowy czy wosk mogą zakłócić odczyt danych, zatem wpływają na to, jak skutecznie działają czujniki parkowania. Zabrudzony może działać nieprecyzyjnie, albo całkowicie się wyłączyć. Ta ostatnia sytuacja na szczęście nie jest niespodzianką, gdyż z reguły informacja o deaktywacji wyświetla się również na desce rozdzielczej.
- Zbytnie poleganie na technologii – jako ludzie lubimy się rozleniwić. Niestety, ale w przypadku tej technologii to ogromny błąd, gdyż aktywny asystent parkowania w założeniu to wyłącznie wsparcie, a nie substytut doświadczenia i czujności. Nadmierne zaufanie do systemu wspomagającego może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, szczególnie gdy jeden kierowca jeździ na przemian autem wyposażonym w park assistant, jak i bez niego.
Podsumowanie – co to jest asystent parkowania i czy warto w niego inwestować?
Asystent parkowania, niezależnie od poziomu jego zaawansowania technologicznego, to jedno z najpraktyczniejszych rozwiązań w nowoczesnych samochodach. Pomaga, chroni, ułatwia wykonywanie manewrów, szczególnie w ciasnych przestrzeniach miejskich. Służy jako dodatek, bez którego obecnie produkowanymi dużymi autami trudno byłoby zaparkować w ciasnych, niedostosowanych do „rosnących” SUV-ów miejsc parkingowych.
Oczywiście system nie zastąpi zdrowego rozsądku ani odpowiedzialności kierowcy – nie bez powodu większość producentów wyklucza swoją odpowiedzialność za błędy spowodowane błędnym działaniem tej funkcji.