Liftback to nadwozie, które na pierwszy rzut oka może przypominać klasycznego sedana lub hatchbacka, lecz w rzeczywistości (a ta interesuje nas najbardziej!) jest czymś pośrednim – funkcjonalnym i często bardziej eleganckim, choć i niespotykanym. Popularność tego rozwiązania rośnie w Europie bez przerwy od lat 80., gdzie stanowiło ono alternatywę dla sedanów w klasie średniej (segment D). Przykłady? Daleko szukać nie trzeba; w tym nadwoziu fabryki opuściły: Škoda Octavia, Mazda 6, Ford Mondeo, Toyota Avensis czy Opel Vectra, a także pojazdy premium – jak np. Audi A5 Sportback czy BMW 4 Gran Coupé. Dowiedzmy się więc, czym jest liftback – czy to bardziej stylowe, czy może jednak praktyczne nadwozie?
Nadwozie liftback – co to?
DEFINICJALiftback to odmiana nadwozia, w której tylna szyba podnosi się razem z pokrywą bagażnika – tak jak w hatchbacku – ale z bardziej pochyloną linią dachu i dłuższym tylnym zwisem, który nadaje autu wygląd zbliżony do sedana lub coupé. |
Termin „liftback” został spopularyzowany przez Toyotę w latach 70., kiedy to wprowadzono na rynek Celicę Liftback – model z dynamicznie poprowadzoną linią dachu i dużą, obszerną tylną klapą. Od tego czasu konstrukcja ta zyskała uznanie producentów za uniwersalność: zachowuje atrakcyjny wygląd, ale cechuje ją przy tym znacznie łatwiejszy dostęp do przestrzeni ładunkowej niż w przypadku klasycznego sedana. Jest zatem w ich przypadku możliwość przewożenia nawet tych większych przedmiotów, i to również na dłuższych trasach.
Nadwozie liftback – stylistyka przede wszystkim
Styl to jeden z najważniejszych atutów liftbacków w oczach zmotoryzowanych. Ich opadająca linia dachu – nietypowa i wyróżniająca się – sprawia, że auta te prezentują się bardziej dynamicznie i nowocześnie niż tradycyjne sedany. To ich ogromna zaleta. Zresztą widać to znakomicie po autach takich jak Mazda 6, Škoda Octavia bądź Superb czy Peugeot 508 w wersjach liftback – przyciągają wzrok, choć niewiele osób wie, dlaczego tak właśnie się dzieje.
Co więcej, dla wielu producentów nadwozie typu liftback to sposób na stworzenie samochodu o eleganckiej formie i zwiększonej aerodynamice (bardziej opływowy kształt ogranicza opory powietrza, co może nieznacznie wpływać na zużycie paliwa). Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej koncernów skrzętnie ten fakt wykorzystuje.
Czy nadwoziem typu liftback można podwyższyć swój komfort?
Zdecydowanie tak – i to nie tylko wizualnie. Jednym z największych atutów liftbacków jest w zasadzie nieograniczony dostęp do przestrzeni bagażowej; znacznie wygodniejszy niż w przypadku sedanów. Dzięki dużej tylnej klapie (również typową cechą hatchbacka) załadunek walizek, wózka dziecięcego czy roweru staje się łatwiejszy, podobnie jak ich rozładunek.
Ponadto, niektóre modele mają także funkcję składania tylnej kanapy, co dodatkowo zwiększa i tak ogromną użyteczność wnętrza. Praktyczność liftbacka w codziennym użytkowaniu często więc dorównuje hatchbackowi, ale jednocześnie samochód wygląda bardziej elegancko. Superb II wyniósł nadwozie liftbacka na kolejny poziom; występował z funkcją „TwinDoor” – możliwością otwarcia tylko części klapy (jak w sedanie) lub całej (jak w liftbacku).
Czym się różnią samochody typu liftback od hatchbacków, sedanów i SUV-ów?
Różnice między tymi typami nadwozia są bardzo istotne – zarówno w zakresie funkcjonalności, jak i wyglądu.
- Liftback a hatchback. Oba typy nadwozi mają konstrukcję pięciodrzwiową, lecz znacznie różną pod kątem charakterystyki. Liftback ma dłuższy tylny zwis i często bardziej pochyloną tylną szybę (jest bardziej opływowy). Auta z nadwoziem typu hatchback to natomiast nieco krótszy, bardziej kompaktowy samochód ścięty z tyłu „na płasko”, jak np. VW Golf, Renault Clio czy Ford Focus lub Ford Fiesta, podczas gdy liftback to raczej większe auta z segmentu C lub D, jak np. Opel Insignia czy Skoda Octavia.
- Liftback a sedan. Sedan ma oddzielny bagażnik, którego pokrywa nie obejmuje tylnej szyby – ta jest zespolona z nadwoziem. W liftbacku jest inaczej; klapa otwierana jest wraz z szybą, co tworzy szeroki dostęp do bagażnika i duży, przestronny otwór bagażowy. Na pierwszy rzut oka oba typy wyglądają podobnie, różni je głównie sam sposób eksploatacji bagażnika.
- Liftback a SUV (Sport Utility Vehicle). SUV ma nadwozie wyższe, często z większym prześwitem i możliwością jazdy w lekkim terenie, a liftback – niższe, przez co z reguły jest lżejsze, bardziej aerodynamiczne i oszczędniejsze. Ponadto linia nadwozia w tylnej części bardziej opada w liftbacku, podczas gdy w większości SUV-ów jest pionowa. W przypadku SUV-a istotną korzyścią jest bardzo pojemny bagażnik.
Jak więc widać, wszystkie rodzaje nadwozia mają swoją charakterystykę. Zarówno auta typu hatchback, jak i sedany czy SUV-y.
Podsumowanie – czy rodzaj nadwozia liftback to dobre rozwiązanie?
Liftback to kompromis na pozór (ale i praktyce) idealny – skutecznie łączy elegancję sedana z funkcjonalnością hatchbacka i dużą kabiną pasażerską, bez wad obu tych rozwiązań. Dzięki pochylonej linii dachu nie dość, że wygląda nieprzeciętnie dynamicznie, to także zapewnia kierowcy i pasażerom niezwykle wygodny dostęp do bagażnika, praktyczne wnętrze i często lepszą aerodynamikę niż hatchback. W codziennym użytkowaniu może zastąpić zarówno sedana, jak i kombi, szczególnie wśród osób, które cenią sobie styl i funkcjonalność. To właśnie dlatego nadwozie typu liftback zdobyło uznanie w segmencie D już wiele dekad temu i nadal znajduje zastosowanie w nowoczesnych samochodach – zarówno tych niedrogich, jak i tych z klasy premium.