Jeszcze kilka lat temu na hasło „chiński SUV” wielu kierowców reagowało uśmiechem politowania, nie ekscytacją. Dziś jednak – w 2025 roku – sytuacja wygląda absolutnie odwrotnie. Chińscy producenci przebojem weszli na europejski rynek i oferują nowoczesne, dopracowane i świetnie wyposażone auta, często z napędami elektrycznymi i hybrydowymi, w zawsze znacznie niższej cenie niż u niemieckiej bądź amerykańskiej konkurencji. Zobaczmy ekspansję koncernów z Państwa Środka na Europę – w tym przeglądzie przyjrzymy się najciekawszym chińskim SUV-om, które można kupić w Polsce w 2025 roku. Które modele z Chin naprawdę warto mieć na oku? Poznajmy je!
Czy chiński SUV to gorszy SUV? Te czasy są daleko za nami!
Zacznijmy od tego, że jeszcze dekadę temu samochody z Chin kojarzyły się z tanim plastikiem, niespełnionymi normami bezpieczeństwa i przestarzałą technologią. Od tego czasu jednak wiele się zmieniło; dzisiejsze chińskie SUV-y to zupełnie inna liga. Producenci tacy jak BYD, BAIC, Jaecoo, Omoda czy Xpeng, zainwestowali miliardy w rozwój własnych platform, układów napędowych i systemów bezpieczeństwa, dlatego oferują szeroki wybór modeli z przeróżnych segmentów.
Rezultat? Auta, które nie dość, że z nawiązką spełniają europejskie normy homologacyjne, to także zdobywają 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. W dodatku cechuje je znacznie bogatsze wyposażenie niż w przypadku konkurencji z Europy, Korei Południowej czy Japonii, jak i konkurencyjne ceny oraz dynamiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Chińczycy wyciągnęli wnioski z wcześniejszych błędów, wskutek czego dziś grają w tej samej lidze ze Starym Kontynentem, i to w przypadku aut osobowych, dostawczych, ciężarowych – marki chińskie celują w praktycznie każdy segment.
Chińskie samochody na 2025 – najlepsze modele dostępne w Polsce
Chińskie marki nie próżnują; na 2025 rok Państwo Środka przygotowało dla Europejczyków szeroką gamę SUV-ów, które zadowolą nawet nabywców aut z klasy premium. Wszystkie mają cyfrowe zegary, zaawansowane systemy kamer, a nawet elektrycznie sterowane okno dachowe – i wszystkie zachwycają swoją ceną. Poznajmy je bliżej.
BAIC Beijing 3
BAIC Beijing 3 to kompaktowy SUV, który szturmem zdobył serca klientów ze Starego Kontynentu. Nie tylko dzięki 18-centymetrowemu prześwitowi, wysokiej pozycji za kierownicą oraz praktycznym detalom nadwozia (czarne osłony nadkoli, reflektory LED), lecz także ze względu na świetne parametry jezdne. Pod maską znajdziemy bowiem dynamiczny, cichy i oszczędny silnik 1.5 T o mocy 136 KM, który w standardzie współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią. Poza tym samochód ten mocno wyróżnia się na tle pozostałych aut niemieckiej konkurencji. Czym? Bogatym standardowym wyposażeniem, w tym 8-calowym ekranem multimedialnym, półautomatyczną klimatyzacją, kamerą cofania, a nawet elektrycznym hamulcem postojowym i dojazdowym kołem zapasowym. O komfort dba praktyczny bagażnik o pojemności 390 litrów i świetna ergonomia wnętrza.
BAIC Beijing 5
BAIC Beijing 5 to SUV średniej wielkości, który wyglądem nawiązuje do klasy premium, ale nie w kwestii kosztów zakupu; cena bowiem jest „wyjęta żywcem” z klasy ekonomicznej. W aucie znajdziemy (zależnie od wariantu wyposażenia) sportowe fotele, panoramiczny szklany dach, 19-calowe felgi, a także multimedialny zestaw ekranów 10,25” i 10,1”. Co więcej, ergonomia i styl idą tu w parze z funkcjonalnością – przyszli użytkownicy docenią z całą pewnością elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, płaską podłogę, przestronne wnętrza oraz nowoczesne ambientowe oświetlenie. Do dyspozycji kierowcy są 4 tryby jazdy (w tym inteligentny SMART).
BAIC Beijing 7
Flagowy BAIC Beijing 7 to propozycja dla tych, którzy oczekują przestrzeni, stylu i zaawansowanych technologii. To naprawdę duży SUV; imponuje 20-centymetrowym prześwitem, potężnym rozstawem osi 280 cm i efektownym wzornictwem z dwukolorowym lakierem i LED-owymi detalami. Komfort wnętrza i jego zacięcie premium dodatkowo potęguje skórzana tapicerka Nappa, masujące i wentylowane fotele, trzy ekrany dotykowe, a także podświetlenie ambientowe z 64 kolorami. BAIC 7 to samochód, który potrafi równie mocno zaskoczyć funkcjonalnością – znajdziemy w nim regulowany podnóżek w fotelu pasażera, 28 schowków, system jonizacji powietrza i czujnik AQS. Co ciekawe, to auto można zakupić także w wersji z fabryczną instalacją LPG.
BYD Atto 2
BYD Atto 2 to nowoczesny, w pełni elektryczny SUV klasy średniej, stworzony z myślą o codziennym użytkowaniu w mieście. Pod maskę trafił silnik o mocy 177 KM, który zapewnia sprawne przyspieszenie (0–100 km/h w 7,9 s) oraz dobry zasięg do 312 km (WLTP), co w połączeniu z szybkim ładowaniem DC (do 80% w 37 minut) czyni auto bardzo praktycznym. Na uwagę zasługuje również rotacyjny ekran multimedialny – efektowny i efektywny – panoramiczny dach, wielofunkcyjne fotele, a także nowatorska bateria Blade Battery, uznawana za jedną z najbezpieczniejszych na rynku. Dzięki temu użytkowanie tego auta z silnikiem elektrycznym jest znacznie przyjemniejsze. Warto także zerknąć na model BYD Sealion 7 – niezwykłe auto typu SUV-coupe o dużej pojemności bagażnika i świetnej stylistyce.
Jaecoo 7
To duży SUV z napędem na cztery koła AWD wprost stworzony do długich tras. W aucie znajdziemy aż 7 trybów jazdy, mocny silnik 1.6 T GDI o mocy adekwatnej do gabarytów tego samochodu i dużym momentem obrotowym (275 Nm) współpracujący z szybką skrzynią 7-DCT, jak i zwieszenie, które skutecznie „wybiera” nawet te najbardziej irytujące nierówności. Auto ma „serce” premium, lecz także surowy, off-roadowy potencjał oraz nieprzeciętny komfort – we wnętrzu znajdziemy wentylowane i podgrzewane fotele, panoramiczny ekran LED 14,8”, bezprzewodową ładowarkę 50 W i kamerę 540°. Auto cechuje też wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki 8 poduszkom powietrznym i rozbudowanym systemom asystującym.
MG ZS
MG ZS to zgrabny, kompaktowy crossover, który wyglądem i praktycznością może z łatwością konkurować z autami nieco bardziej prestiżowych firm. Ma przede wszystkim nowoczesną linię nadwozia, którą można dopasować do swoich indywidualnych potrzeb, przestronne wnętrze – w którym każdy znajdzie mnóstwo miejsca – i szereg technologii. W tym 10,1-calowy ekran dotykowy, kamerę 360° z dynamicznymi liniami pomocniczymi, Apple CarPlay / Android Auto, czy 6-głośnikowy system audio i asystenta pasa ruchu. Komfort jazdy podnoszą podgrzewane siedzenia, dwupoziomowy bagażnik, a także dostępne w wersji Exclusive systemy monitorowania martwego pola i cyfrowy kokpit, z kolei ochronę – zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
OMODA 5
OMODA 5 to model samochodu przypominający futurystyczny SUV, który łączy w jednym nadwoziu ekstrawagancki styl z najnowszymi systemami bezpieczeństwa i komfortu. Już w podstawowej wersji znajdziemy pełne wyposażenie systemów bezpieczeństwa ADAS, skórzaną tapicerkę, bezprzewodowe systemy multimedialne Apple CarPlay/Android Auto, wentylowane i podgrzewane fotele, a nawet ładowarkę indukcyjną. Wyposażenie to znacznie rozwija topowa wersja Premium, o panoramiczny dach, kamerę 360°, system audio Sony oraz klimatyzację z filtrem PM2.5. Za napęd odpowiada dynamiczny i turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 TGDI o mocy 147 KM i 7-biegowa skrzynia DCT, która odpowiada za płynność jazdy w każdych warunkach i za przeniesienie napędu na przednie koła.
Xpeng G9
Xpeng G9 to flagowy elektryczny SUV chiński klasy premium specjalizującego się w nowoczesnej mobilności. To nowość na polskim rynku, lecz taka, która mimo krótkiej obecności zdążyła zyskać niemałe uznanie wśród recenzentów i użytkowników, głównie za zasięg do 570 km (CLTC), szybkie ładowanie (od 10% do 80% w 15 minut) oraz najwyższy poziom autonomii jazdy (Xpilot 4.0). Luksusowe wnętrze z dominującymi trzema ekranami, mnóstwem przestrzeni dla pasażerów i komfortowymi fotelami z masażem plasuje go wśród topowych elektryków świata, podobnie jak zaawansowany pakiet systemów bezpieczeństwa dostępny wyłącznie w przypadku nowych samochodów.
Jak bardzo jest bogate wyposażenie standardowe chińskich samochodów SUV-ów?
Jedną z najbardziej zaskakujących i zarazem najmocniejszych stron chińskich SUV-ów dostępnych w 2025 roku jest wyjątkowo bogate wyposażenie już w podstawowych wersjach. To właśnie ono coraz częściej decyduje o wyborze tych modeli przez klientów w Polsce i całej Europie. Przykładowo, w modelu BAIC Beijing 3 w standardzie znajduje się 8-calowy ekran multimedialny, kamera cofania i tylne czujniki parkowania, elektryczny hamulec postojowy, dwustrefowa klimatyzacja półautomatyczna oraz reflektory LED – elementy, które u konkurencji w tym segmencie bywają często dodatkami płatnymi. Z kolei OMODA 5 już w wersji Comfort zawiera system bezkluczykowy, ładowarkę indukcyjną, skórzaną tapicerkę, Apple CarPlay/Android Auto, a nawet wentylowane fotele. Standardem jest też zaawansowane systemy ADAS, które w wielu europejskich markach dostępne są dopiero w najwyższych wariantach. Czasami można liczyć nawet na panoramiczny dach, klimatyzację automatyczną, adaptacyjny tempomat, masujące fotele, oświetlenie typu ambiente 3D, czy ekrany dotykowe 10″ i większe, które nie są tu luksusem, a normą.
Chiński SUV w Polsce – czy warto w nie inwestować?
W 2025 roku samochody z Chin niczym nie ustępują konkurencji z Europy, USA czy Korei – cechuje je porównywalna jakość wykończenia, nowoczesne technologie, pełne pakiety bezpieczeństwa i niezrównane wyposażenie – a wszystko to w cenie często niższej niż u konkurencji. Chińskie samochody SUV-y przestają być egzotyką – stają się realną alternatywą. Dziś warto je nie tylko rozważyć – warto im się naprawdę dokładnie przyjrzeć i wybrać auta wyposażone np. w automatyczną klimatyzację, za którą w przypadku znanej konkurencji trzeba słono dopłacić.