Wybór SUV-a do 80 tysięcy złotych to spore wyzwanie, zwłaszcza że w tej cenie można liczyć głównie na auta z rynku wtórnego. Nie oznacza to jednak, że konieczna będzie spora inwestycja w wymarzony pojazd – nawet z ograniczonym budżetem znajdziesz pojazdy spełniające większość Twoich codziennych potrzeb.
Spis treści:
Na co zwrócić uwagę wybierając SUV-a?
Decyzja o zakupie SUV-a w przedziale do 80 tys. zł wymaga uwzględnienia wielu aspektów technicznych, ekonomicznych i praktycznych. Taka analiza pozwala dopasować pojazd do indywidualnych potrzeb oraz uniknąć nieprzewidzianych kosztów i rozczarowań. Podstawowym kryterium jest wybór rodzaju silnika. Różnice między benzyną a dieslem wynikają z technologii ich pracy, co przekłada się na konkretne korzyści w różnych warunkach użytkowania:
- Silniki benzynowe są elastyczne i zapewniają płynniejszą pracę, zwłaszcza przy niskich prędkościach. To cecha istotna w ruchu miejskim, gdzie często dochodzi do przyspieszania i hamowania. Benzyniaki szybciej się nagrzewają. Są również tańsze w zakupie i serwisowaniu.
- Silniki Diesla wyróżniają się niższym zużyciem paliwa, szczególnie na dłuższych trasach. Ich moment obrotowy ułatwia holowanie przyczep lub jazdę w trudniejszym terenie. Jednak diesle są droższe w serwisie i mogą generować wyższe koszty napraw, szczególnie jeśli są użytkowane głównie na krótkich dystansach, gdzie systemy oczyszczania spalin (np. DPF) nie osiągają optymalnych parametrów.
Technologia i systemy wspomagania jazdy
Nowoczesne SUV-y oferują różnorodne systemy wspomagające kierowcę. Są one kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. W tej cenie warto poszukiwać modeli wyposażonych w:
- Asystenta pasa ruchu – pomaga utrzymać pojazd na wyznaczonym torze jazdy.
- Adaptacyjny tempomat – dostosowuje prędkość do warunków na drodze.
- System awaryjnego hamowania – reaguje w sytuacjach zagrożenia kolizją.
W tej klasie pojazdów standardem staje się dotykowy ekran multimedialny, integrujący nawigację, obsługę telefonu i rozrywkę. Modele po liftingu często oferują bardziej zaawansowane systemy oraz udoskonaloną ergonomię. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na:
- Wykończenie wnętrza – lepsze materiały zapewniają większy komfort i trwałość.
- Przestronność kabiny – ważna, jeśli SUV ma pełnić rolę rodzinnego samochodu.
- Wielofunkcyjny bagażnik – z systemami organizacji przestrzeni.
Najlepsze SUV-y do 80 tys. złotych
Na rynku wtórnym dostępnych jest wiele modeli, które spełniają powyższe kryteria. Poniżej przedstawiamy polecane opcje, które oferują zarówno przestrzeń, jak i dobrą funkcjonalność.
Hyundai Tucson II generacji
Hyundai Tucson drugiej generacji to model produkowany w latach 2009–2015. Ten kompaktowy SUV ma wiele solidnych rozwiązań technicznych, dzięki czemu wybierają go nawet najbardziej wymagający użytkownicy. Druga generacja Tucsona oferowała szeroką gamę jednostek napędowych, dostosowanych do różnych potrzeb użytkowników:
- Benzynowe – 1.6 GDI (135 KM) i 2.0 MPi (163 KM).
- Diesle – 1.7 CRDi (115 KM) i 2.0 CRDi (136 i 184 KM).
Tucson II generacji został wyposażony w zawieszenie przednie oparte na kolumnach MacPhersona i tylny układ wielowahaczowy (w wersjach 4×4) – zapewniało to dobrą stabilność oraz komfort na nierównych nawierzchniach. Do zalet możemy zaliczyć dodatkowe udogodnienia:
- klimatyzację automatyczną w wyższych wersjach wyposażenia.
- System multimedialny z ekranem dotykowym (opcjonalnie z nawigacją).
- Tempomat i funkcję automatycznego włączania świateł.
- Systemy wspomagające, takie jak ESP, ABS i kontrola zjazdu (Downhill Brake Control) w wersjach z napędem AWD.
Praktyczność wnętrza zwiększają liczne schowki i składane tylne siedzenia, umożliwiające łatwe powiększenie przestrzeni bagażowej. Pojemność bagażnika to, aż 465 litrów w standardowej konfiguracji, a po złożeniu tylnej kanapy do 1436 litrów.
Kia Sportage II generacji
Kia Sportage II generacji to kompaktowy SUV do 80 tys, który produkowany był w latach 2004-2010. Wyróżnia go jego wnętrze, prosta konstrukcja i solidne napędy – na przednie koła (FWD) lub na cztery koła (AWD) z systemem dołączanego napędu, który sprawdzał się w lekkim terenie. Silniki współpracowały z 5- lub 6-biegową manualną skrzynią biegów oraz 4-stopniowym automatem. Średnie spalanie wynosiło od 7 do 12 l/100 km w zależności od wersji. A jak prezentują się silniki?
- Benzynowe – 2.0 (142 KM), 2.7 V6 (175 KM).
- Diesle – 2.0 CRDi w wersjach mocy 112 KM i 140 KM.
Ford Kuga
Dla tych, którzy cenią sobie nowoczesne wzornictwo i wszechstronność, mamy świetną propozycję – Ford Kuga. Dzięki szerokiej gamie napędów i udogodnień, ten model trafia zarówno do rodzin, jak i kierowców ceniących dynamiczne właściwości jezdne. Na samym początku warto zaznaczyć, że Kuga oferuje różnorodne jednostki napędowe – od tradycyjnych silników benzynowych i wysokoprężnych po nowoczesne układy hybrydowe:
- Hybryda Plug-in (PHEV) z silnikiem 2.5 Hybrid o łącznej mocy 225 KM umożliwia jazdę na samym napędzie elektrycznym do 56 km.
- Mocne diesle EcoBlue (150–190 KM) z opcjonalnym napędem AWD.
- Benzynowe jednostki EcoBoost, w tym 1.5 (120–182 KM), które zapewniają świetną dynamikę i umiarkowane spalanie.
Co dokładnie wyróżnia Ford Kuga? Śmiało można powiedzieć, że będzie to wszechstronność przestrzeni. Przesuwana tylna kanapa pozwala zwiększyć przestrzeń bagażową do 645 litrów lub poprawić komfort pasażerów tylnego rzędu. Składane fotele tworzą niemal płaską podłogę. Do tego dochodzą zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Pre-Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych, Lane Keeping Aid czy adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go podnoszą bezpieczeństwo i wygodę jazdy.
Volkswagen Tiguan I generacji
Volkswagen Tiguan I generacji (2007–2016) to SUV zbudowany na platformie PQ35 – znanej z innych modeli marki. Jego wszechstronność i solidność sprawiły, że stał się popularnym wyborem w swoim segmencie. Tiguan I generacji oferuje zarówno napęd na przednie koła (FWD), jak i na cztery koła (4MOTION). Spójrzmy na silniki:
Benzynowe TSI
- 1.4 TSI (122–160 KM) – ekonomiczny i odpowiedni do codziennej jazdy.
- 2.0 TSI (170–211 KM) – zapewniający dynamiczne osiągi, szczególnie w trasie.
Diesle TDI
- 2.0 TDI w wariantach mocy 110, 140 i 177 KM.
Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu wielowahaczowe zawieszenie, dzięki któremu kierowca otrzymał dobrą stabilność. Modele z napędem 4MOTION mają tryby jazdy off-road, które optymalizują trakcję na trudnych nawierzchniach. Do tego dochodzą różne wersje wyposażenia – Trend & Fun, Track & Field czy Sport & Style. Wybrane opcje obejmowały:
- System multimedialny z ekranem dotykowym i nawigacją.
- Dwustrefową klimatyzację automatyczną.
- Reflektory bi-ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów.
- Panoramiczny dach.
BMW X1
A może SUV do 80 tys, ale z klasy premium? Chętnie przedstawimy Ci BMW X1. Model ten jest zaprojektowany z myślą o osobach szukających luksusu i wszechstronności w kompaktowej formie. Jego zaletą jest duża różnorodność – możesz kupić model z silnikiem diesla, a dokładnie 2.0 sDrive18d (150 KM) lub 2.0 xDrive20d (190 KM) lub postawić na wersje z silnikami benzynowymi:
- 1.5 sDrive18i (136 KM)
- 2.0 xDrive20i (204 KM)
Dla wymagających znajdzie się również hybryda Plug-in xDrive25e (245 KM), która pozwala na jazdę elektryczną do około 50 km, idealną do codziennych dojazdów.
X1 wyróżnia się precyzyjnym układem kierowniczym i zawieszeniem dostosowanym do zapewnienia komfortu na różnych nawierzchniach. Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie umożliwia dostosowanie charakterystyki jazdy do preferencji kierowcy. A co możemy powiedzieć, o wnętrzu?
BMW X1 oferuje przestronną kabinę z najwyższej jakości materiałami i nowoczesnymi technologiami. Centralnym punktem jest system multimedialny iDrive z ekranem o przekątnej do 10,25 cala, umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu, nawigacją oraz integracją ze smartfonem (Apple CarPlay, Android Auto).